Men om jag skrapar trärent o grundar med alkydgrund och färdigstryker 2 ggr med vattenburen alkyd typ demideck och ser till att panelen när torr när jag målar så borde de hålla nått år va?
 
Ett bra underarbete och måleri kommer att stå sig bra. Alltid.
Ev problem kommer när det är dags för ommålning.
Med ett dåligt underarbete och målerijobb så kommer behovet av ommålning mycket snabbare.
 
Mattsson86 skrev:
Ja huset är ju byggt 1945 o då va de väl vanligt med linoljefärg kan jag tro. Så om de är målat med linoljefärg från början så kan de bli såna blåsor alltså?

Helst skulle jag ju vilja ha slamfärg men att skrapa trärent på dom 2 väggar som inte har några blåsor har man ju inte tid med

Ja den försöker krypa ut när solen ligger på. Men hur som helst så borde du skrapa rent och fortsätta med en oljefärg.
 
Läs mitt inlägg # 20. Den rekommendation jag gett dig där, att först gå på med grundolja och sedan inom en timme på med grundfärg, är det jag blev ordinerad av Speedheater när jag lånade en bamseapparat från dem för c:a 9 år sedan. Grundfärgen följer då med grundoljan in i trät. I mitt tycke mycket goda råd. Fick en sträv yta, som sandpapper, med bra fäste för fasadfärgen sedan. Ser fortfarande nymålat ut.
 
  • Gilla
Mattsson86
  • Laddar…
Ja de låter som en bra ide att framkalla fiberresning på de viset. Jag ska helt klart testa!
 
Lackfärg inhandlad och har börjat fräsa lite. Fan vilken bra maskin men ska man få de absolut trärent så tar de tid då panelbrädorna är allt annat än plana.

Nån som vet hur de blir med jotun visir om man målar de på de fläckar där de blir färg kvar? Kan ju inte va så bra va eftersom visir är en grundolja? Blir ju svårt o måla om man ska undvika alla kvarvarande färgfläckar.

Känns ju som ren akrylat på både grund och färdigfärg bli de lättaste alternativet, eller vad säger ni?
 
grunda med visir på trärent om det kommer olja på den gamla färgen gör det inget.
 
Mattsson86 skrev:
Lackfärg inhandlad och har börjat fräsa lite. Fan vilken bra maskin men ska man få de absolut trärent så tar de tid då panelbrädorna är allt annat än plana.

Nån som vet hur de blir med jotun visir om man målar de på de fläckar där de blir färg kvar? Kan ju inte va så bra va eftersom visir är en grundolja? Blir ju svårt o måla om man ska undvika alla kvarvarande färgfläckar.

Känns ju som ren akrylat på både grund och färdigfärg bli de lättaste alternativet, eller vad säger ni?
Har du handlat lackfärg till fasaden? Vilken färghandlare släppte iväg dig med det? På en linoljefärgsmålad fasad från -45 så skulle jag inte måla med akrylatfärg innan jag säkerställt att fasaden har en konstruktion som tillåter det (luftspalt, eventuell tilläggsisolering korrekt utförd).

Linoljefärgen har i sammanhanget ingen speciell effekt på akrylater, men var beredd på att det kan komma linoljeblåsor på sina ställen.

Under akrylatfärger lägger man idag alltid en tät alkydgrund. När man började med akrylatfärgerna på 60-talet så gjorde man inte det, och då ruttnade hälften av kåkarna.

Såg att fiberresning nämndes som något positivt - i min erfarenhet är fiberresning något som ska slipas bort innan målning eftersom det rör sig om lösa ytfibrer som ger en sämre vidhäftning jämfört med att lägga färgen på fast träunderlag.
 
Haha lackfräs ska de naturligtvis stå. Automatisk stavning i mobilen är inte alltid så bra om man har för bråttom 😊

Ja en bra alkydgrund skulle jag ha isf. Skulle även grundolja hela syd och västsidan innan grunden. Alla färghandlare säger att jag kan ha en ren akrylat trots att jag saknar luftspalt bakom panelen men många på nätet säger att det inte är nån höjdare så man blir extremt kluven.

Öst och norrsidan är målade med oljefärg för många år sedan och det ser bra ut. Kommer i princip bara tvätta dom innan målning. Hur blir det med akrylaten om jag gör så?
 
Va ute o smetade t-röd på fasaden idag igen och kom fram till att de är nästan omöjligt att få färgen att färga av sig på trasan så de borde vara oljefärg de handlar om. Detta gäller dom två väggar som är fina o fräscha idag. Knappt nå krackeleringar eller sprickor så där vill jag helst bara tvätta, skrapa de lilla som behövs och sen måla.

Min fråga: kritar linoljefärg alltid när den är gammal och väderbiten? Jag vill kunna utesluta att de övre lagret färg är linoljefärg.
 
nemlan skrev:
Såg att fiberresning nämndes som något positivt - i min erfarenhet är fiberresning något som ska slipas bort innan målning eftersom det rör sig om lösa ytfibrer som ger en sämre vidhäftning jämfört med att lägga färgen på fast träunderlag.
Kan tyvärr inte hålla med dig. För mig är inte fiberresning lösa ytfibrer. Slipar du även en sågad bräda när du sätter upp den på fasaden?
 
Det kan bli sådär om förra ägare inte skrapade färgen utan bara målade på en billig akrylatfärg direkt. Akrylatfärgen är en öppen färg som släpper igenom fukt och om man inte skrapar å grundar dom trärena ytorna så kommer fukten in å färgen släpper som på dina bilder.
Kan med största sannolikhet säga att det aldrig varit målat med slamfärg om träet ser ut som på bilderna.

Du ska absolut inte grunda hela huset då du bara kommer att få mer problem då. Grunda endast dom trärena ytorna. Man grundar endast allt om det var 10 år eller längre sedan man målade, då har det blivit små microsprickor i färgen (som man kan se med Lupp) och då tränger ju grundfärgen in och skyddar som den ska.

Om du vill rädda fasaden så bör du ta loss lite färgflagor här och där och ta med in till färgbutiken. Där ska dom kunna göra tester för att se vilka färgtyper du har på väggen. Vissa färgbutiner har även gratis Hushälsa där det kommer ut en färgexpert å kollar på hela huset, tar prover och lämnar åtgärdsförslag. Följ sedan deras råd. Vad du än gör måla inte med en billig skitfärg då man i dagens läge får precis den kvalitén man betalar för!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har missat ditt inlägg tompan men tack för bra tips. Så dom två sidor som är målade med alkydfärg för minst 20 år sedan kan jag med fördel grunda hela väggarna med alkydgrund?
 
Det stämmer! Måla sedan helst två gånger med en täckfärg (valfritt alkyd, akrylat el hybrid). Måla inte i direkt solsken bara med en färg som innehåller olja. Då kan man få missfärgningar med då oljat i färgen blir för varm eller t om kokar.
 
L Linus G skrev:
grunda med visir på trärent om det kommer olja på den gamla färgen gör det inget.
Är du säker på att det inte skadar om det kommer visir oljegrund på redan målad yta? Fäster den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.