Sommaren 2010 målades fasaden på vårat hus av tidigare ägare och i december 2010 flyttade vi in. På våren 2011 såg jag att gaveln mot väst ser ut såhär. Så vad beror dessa sprickningar och bubblor på? Undermåligt förarbete?

Så funderar jag på springan mellan panel och lockläkt, bör inte den tätas på något vis? Jag vet ingenting om fasadkonstruktioner och fasadfärg så jag är väldigt tacksam för hjälp.
 
  • 1368982988855.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1368983591317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara ett flertal olika saker som otillräcklig rengöring, alkydfärg på akrylatfärg, plastfärg på slamfärg osv. Oavsett måste fasaden skrapas ner till fast färg överallt innan ommålning och om du har möjlighet ta reda på vilken typ av färg som är den underliggande.

Anledningen till springan mot lockläckten är att huset målades när panelen hade svällt och när den sedan torkar/krymper syns sprickan. Dessa krymp- och svällcykler sker löpande under året och man vill därför måla när panelen är som torrast för att undvika detta. Men det är ett vanligt problem när man byter färgnyans. Springan behöver ej tätas.
 
Okej tack för bra svar. Jag har hört talas om nått knep med t-sprit för att ta reda på vilken färg de är?

Okej de va skönt o höra. Gäller de trots att de saknas luftspalt bakom panelen?
 
Gnugga med t-röd och lacknafta. Om t-röd löser färgen är det förmodligen vattenburen akrylatfärg, om lacknaftan löser färgen är det förmodligen oljeburen alkydfärg. Detta gäller alltså endast den underliggande originalfärgen, kan det vara en gul färg?

Vad finns direkt bakom panelen?
 
De ska jag prova! Jag tror originalfärgen är gul ja, sen har huset varit rosa sedan ljusgrön och nu denna mindre vackra, mörkare gröna.

Vet inte om de är isolering direkt bakom panelen eller om de är nån papp eller liknande mellan panel och isolering. Huset är byggt 1945 kanske är bra att nämna
 
Jag tycker det ser ut som bristfälligt underarbete och/eller för hög fuktkvot i panelen när det målades.
 
Ja jag gissar också på nått sånt. Kan de även ha att göra med att dom målat i direkt soljus?
 
Mattsson86 skrev:
Ja jag gissar också på nått sånt. Kan de även ha att göra med att dom målat i direkt soljus?
Ja det kan absolut påverka. Jag målade om en del av mitt hus i somras och då stod det på färgburken att man inte ska måla i direkt solljus eftersom det kan bildas blåsor då.
 
Jo jag har sett de på burkarna ja mä. Hoppas jag lyckas med bättre underarbete när de blir dags för målning :)
 
Nu ser väggen ännu värre ut o börjar bli i akut behov av målning men vad ska jag välja för färg. Tycker att jag har läst allt fasadmålning men en sak begriper jag inte. eftersom den senaste färgen som är målad är akrylatfärg så måste jag måla vidare med akrylatfärg men Tex. Nordsjö one är en akrylatfärg som ska grundas med trägrund V som är en vattenburen alkydfärg så spricker ju de? Eller... kan man måla vattenburen alkydfärg på akrylatfärg?

Och! Kommer denna fasad nånsin att bli bra och stå sig några år? Jag menar den är redan nu målad minst 5 ggr. Jag tänkte jag skulle skrapa hela väggen sen tvätta med nått riktigt bra medel som helst inte sabbar mina nymålade fönster och sen börja måla när trät är torrt nog. Att jag skrapar innan tvätt är för att väggen nog inte tvättades innan senaste målningen gjordes.
 
När jag målade o slarva lite med solen bubblade sig färgen på några ställen - men då var det bara det lagret (alcro bestå som efter 5 år i princip ser ny ut, men vi tvättar de vita snickerierna var eller varannat år). Hos dig ser det ut som det går hela vägen ner till grunden. Jag är nog rädd att du kommer ha ett enormt skrap arbete - du måste försäkra dig att det som är kvar sitter så bra att den nya färgen inte lossnar - då hade jag övervägt om att ta bort lockläkten men antagligen bytt all panel eftersom det är så tjockt med färg.

Kolla att dom inte gjort nått tokigt som att måla över en slamfärg eller nått - såg liknande mönster på min frigga som nu är riven där någon kladdat på vanlig färg över faluröd slamfärg. Tänk på att vädret börjar bli dåligt nu o att börja måla om ett hus kanske är lite i senaste laget - men det beror ju på hur stort det e o hur mycket tid du har.
 
Jo de är i princip hela väggen som ser ut sådär o blir värre o värre hela tiden. En del skrapning blir de ju :) troligtvis får man nog bort de mesta när jag skrapar men jag ska läsa på lite om fasadbyte ifall att. Var ner till färgaffären idag och fick numret till en målare jag ska ringa. Frågade även om alkydgrundfärgen på min akrylatmålade fasad och fick till svsr att varför ska du grunda redan målade ytor? Då står de tydligt i produktbladet att hela fasaden ska grundas vid ommålning.. inte lätt o bli klok...
 
En annan färghandlare säger att akrylatfärgen kan "dra loss" underliggande alkydfärg vid väderrörelser i trät. Nån som vet mer om de?

Jag blir bara mer o mer sugen att testa billig färg från nordenpaint.se på denna skitvägg då den känns hopplös o få bra..
 
Skrapade lite på fasaden här om dan och under ser de ut så här.

1396201796482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1396201838554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trät har blivit rejält grått som ni ser o man måste in ett par millimeter för o hitta fräscht trä. Kommer nån färg nånsin fästa på detta?
 
Ser ut som om det kan vara både för dåligt underarbete (snabbjobb inför försäljningen) och solsken vid målningen.

Att trät under färgen är grått gör inget. Skrapa trärent och måla sedan med ett korrekt system, notera vilken färg du väljer så att det blir rätt vid nästa ommålning.

Du kan INTE välja slamfärg när du målar om även om du skrapar trärent. Det är ett drygt arbete så ta gärna en vägg varje år, eller möjligen två. I och med att en sida är värre än de andra är det ju inget svårt val var du ska börja. Se till att vara klar i god tid innan fukten kommer i rötmånaden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.