J jonaserik skrev:
OK så numera är det lamellglas i framrutan då, nu är det bältestvång så då ska inte någon åka in i rutan. Har inte haft någon ruta på någon bil som exploderat. Kan vara därför som glaset kan ta ett stenskott, men inte tänkt på det.
Räddningstjänsten sågar itu framrutan med grovtandad såg, det är snabbaste sättet när man öppnar upp bilen när folk är fastklämda.
Det går ju just för att det är laminerat glas.
 
J jonaserik skrev:
OK så numera är det lamellglas i framrutan då, nu är det bältestvång så då ska inte någon åka in i rutan. Har inte haft någon ruta på någon bil som exploderat. Kan vara därför som glaset kan ta ett stenskott, men inte tänkt på det.
Ja härdat glas i vindrutan slutades det med för att det var trafikfarligt när dom gick sönder och man inte såg någonting. Vindrutorna är laminerat glas och det finns många bilar med laminerade glas i dörrar och bakruta också.
 
N Niq skrev:
Ja härdat glas i vindrutan slutades det med för att det var trafikfarligt när dom gick sönder och man inte såg någonting. Vindrutorna är laminerat glas och det finns många bilar med laminerade glas i dörrar och bakruta också.
Bra då vet alla som läser på forumet och jag med 😐😐
 
J jonaserik skrev:
Tror att det inte är en bra ide att ha härdat glas,och om det är godkänt är tveksamt,det behövs bara att det kommer något vasst som gör en repa i glaset och det exploderar i tusentals småbitar. Det ska vara lamellglas som håller mot skada. Härdat är detsamma som sitter i bilrnas framruta, förr i tiden så var det lamellglas och när någon krockade och passageraren åkte in i rutan så skar det av huvudet om oturen var framme, det blir en massa långa rakbladsskarpa bitar, därav att nu tror jag det är förbjudet med lamellglas i bilarna. Så lamellglas är det enda riktiga. Men se till att det blir som en mössa på överkanten
Krävs betydligt mer än en repa för att ha sönder ett härdat glas. Men när det väl går sönder så rasar hela glaset och det finns inget som håller emot.
Väldigt tveksamt om du lyckas komma med sådan kraft mot ett terassräcke att du lyckas komma igenom ett laminerat glas.
 
N Niq skrev:
Väldigt tveksamt om du lyckas komma med sådan kraft mot ett terassräcke att du lyckas komma igenom ett laminerat glas.
Det var väl inte det jag skrev, utan att det kanske inte är bra med härdat glas och det finns höjd utanför, bättre då med lamellglas så tål smällar av diverse föremål. Ävensom att härdat glas är starkt det med.
 
J jonaserik skrev:
Det var väl inte det jag skrev, utan att det kanske inte är bra med härdat glas och det finns höjd utanför, bättre då med lamellglas så tål smällar av diverse föremål. Ävensom att härdat glas är starkt det med.
Ja det har du rätt i. Reagerade på att du skrev att lamellglas var farligt i bilarna förr utan säkerhetsbälte när man for igenom. Men ja jag borde ha läst lite noggrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.