S Stefan1972 skrev:
Eller så ville plattsättaren bara reta alla svenskar på div forum.......Det är nog bara vi som kan och orkar oja sig över sånt där. Övriga världen använder rummet till det det är avsett till och går skrattande därifrån och livet leker. Svensken däremot ligger och synar kakelfogar och sånt och kan driva det i absurdum.........
Jag är svensk men ligger inte på toaletten Frågan är uppriktig eftersom jag inte kaklar så ofta och kanske missat något. Man vill ju lära sig
 
  • Gilla
patand och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Jag är svensk men ligger inte på toaletten Frågan är uppriktig eftersom jag inte kaklar så ofta och kanske missat något. Man vill ju lära sig
Denna sättning har ig inget rätt eller fel, det är ju bara estetiskt, sen finns det ju vissa normer vad som är brukligt.
Vi har ju ingen aning om vad som sagt mellan plattsättaren och beställaren.
Själv har jag fått göra många udda badrum och toaletter, som just arktitekter och designers ritat, och ibland undrade man om dom hade hål i huvudet, men många ggr blev det riktigt bra.
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
T
Nuförtiden är det populärt att gera plattorna istället för att använda ytterhörnslist. Visst det tar längre att utföra men det blir jäkligt snyggt. Att det inte är någon fogföljd mot dom vita plattorna är ju inte så konstigt då plattorna inte är lika stora
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Vet inte vad som är värst, fogföljden mot den vita väggen eller laxknutarna !
Det mörka är iaf. tvättäkta kalksten, märkligt med påkostat material och dåligt hantverk!

Är inte så lätt att få fogföljd om plattorna inte är lika stora. Men den magin kanske du kan lösa.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar på en dålig beställare, dålig kravställare, dålig upphandlare, dålig inköpare, dålig projektör, dålig konstruktör och dålig projektledare.
Plattsättaren gjorde säkert bara vad som var beställt...
ja precis. Jag har gjort många plattsättningar enl kundens önskemål som jag själv tycker är märkliga. Men det är inte jag som ska bo där så ‍♂️
 
Tyckte faktiskt det var lite coolt, designmässigt.. när man inte får använda kakellister osv.

Det blev på nått vis ett mönster :)
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Gerat ytterhörn, hexagonformat och mönsteranpassat. det går om man vill :)
Hexagonala kakel med blomstermönster på ett ytterhörn, mönsteranpassade och symmetriska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
ejvegard och 19 till
  • Laddar…
K
M Marcus isaksson skrev:
Är inte så lätt att få fogföljd om plattorna inte är lika stora. Men den magin kanske du kan lösa.
Självklart kan jag det, bara se till att inte använda olika storlekar, Många svenska stenhuggerier tillverkar på beställning, så alternativet är att ha koll på sina mått och beställa bredder som går ihop med det kakel man tänkt använda eller vända på det och använda ett kakel som har samma bredd som kalkstenen. Sista millimetern kan man kompensera med breda/smalare fog på ena väggen.
 
  • Haha
Marcus isaksson
  • Laddar…
Har de tänkt fel i tron att spillplattor användts varannan rad.
Hade klart kunnat fixats snyggare med en kunnig tänkande person.
 
prototypen prototypen skrev:
Det är klart och tydligt rättvist, hälften till höger, hälften till vänster.
Man kan ju gera ihop, fräsa av 45 grader, men det är ju mer pyssel med.
Eller så sätter man en (ful) plastlist som ytterhörn.

Hur tänker ni övriga hur det borde varit gjort?

Protte
Finns ruggigt snygga anodiserade alu lister för ytterhörn.
 
Lånar tråden lite. Så här har det sett ut hos mina föräldrar sedan ca 15 år tillbaka. Jag har hela tiden tyckt det sett konstigt ut men mina föräldrar har varken brytt sig då eller nu. Det kanske är rätt gjort, men vad vet jag.

Vägg möter diagonalt lagt kakelgolv; kakelskarvar matchar inte väggens linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kakel med ovanligt hörn där plattorna inte möts i rät vinkel, vilket ger ett konstigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
men kanske finns det en förklaring?

[bild]
Nån tyckte det var snyggt?
Det är väl fö även förklaringen till att det finns olika kakel, för ren funktionalitet räcker det väl med grå plattor i två eller tre storlekar?:confused::rolleyes:;)
 
N Nick&Wald skrev:
Lånar tråden lite. Så här har det sett ut hos mina föräldrar sedan ca 15 år tillbaka. Jag har hela tiden tyckt det sett konstigt ut men mina föräldrar har varken brytt sig då eller nu. Det kanske är rätt gjort, men vad vet jag.
Nu är jag inte heller en plattsättare, men hörnet i andra bildern ser det ju ut som om de fått det att "gå ihop" med diagonalerna, men det går ju bara att göra i tre hörn så därav det översta hörnet?
 
L Love skrev:
Nu är jag inte heller en plattsättare, men hörnet i andra bildern ser det ju ut som om de fått det att "gå ihop" med diagonalerna, men det går ju bara att göra i tre hörn så därav det översta hörnet?
En sanning med modifikation, det går att få ihop alla hörn, det man gör är att man "syr" ihop allt över dörren.
Går oftast med lite pusslande att få ihop, denna diagonalsättning satte man i varannat badrum på 90talet :)
 
K KjellTimell skrev:
Självklart kan jag det, bara se till att inte använda olika storlekar, Många svenska stenhuggerier tillverkar på beställning, så alternativet är att ha koll på sina mått och beställa bredder som går ihop med det kakel man tänkt använda eller vända på det och använda ett kakel som har samma bredd som kalkstenen. Sista millimetern kan man kompensera med breda/smalare fog på ena väggen.
Haha oftast är det inte plattsättaren som väljer kakel utan det är kunden själv. Men det visste du nog redan. Vårt jobb är att informera kunden om problemen och sen sätta efter deras önskemål, inte efter mina. ‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.