saturnus skrev:
men sin, vad har Du själv för tak på ditt bostadshus, kan du visa bild på det. Förmodar att man väljer billiga plåttak, just för att det är billigt, och så blir det därefter. Jag har själv valt Icopals Deccra ( finns många foton på Forumet´) och det ser likadant ut som Zanda granular betongpannor, men Icopals är dyrare, och dessutom med 30 års garanti. Ett mycket vackert tak. Mina båda tak är 120 resp. 320 kvm pulpet, så varför lasta ned dessa med ett 10-tal ton betongtakpannor.
Har tegelpannor, tvåkupigt. Men har en påbyggnad och ett garage där ligger plåt som just liknar det riktiga tegeltaket, vilket inte ser så där jättesnyggt ut. Plåt är ett bra materialval till just de här taken, pga lutning och konstruktion, men en annan profil hade varit mycket snyggare och passande till arkitekturen.

Hela min poäng här är att det känns konstigt att välja en plåt som er ut som nåt annat, när det finns plåt som ser ut som plåt och som ser mycket bättre ut och ofta dessutom är billigare. Dvs, inget fel med plåt alls, tvärt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.