Kollade du någonsin förbrukningen genom att bryta säkringarna en efter en?
 
snaggletooth skrev:
Kollade du någonsin förbrukningen genom att bryta säkringarna en efter en?
Nej hann inte det innan strömavbrottet. Bryta säkring för säkring kan jag inte heller då det är totalt 4 säkringar för allt utom källaren. Har nu snittat 11kwh per dygn så nöjer mig med att hålla lite koll så länge. Kunde ej få dygnsavläsningar av min leverantör heller (eon) så jag avaktar och ser vad som händer. Uppdaterar här om det skenar igen :)
 
dof skrev:
Enda (el)värmekällan som finns står i garaget, men den har varit där hela vintern.
Trasig termostat så att det står på fullt jämt? Elradiator? Värmefläkt?

//Patrik
 
dof skrev:
Nej hann inte det innan strömavbrottet. Bryta säkring för säkring kan jag inte heller då det är totalt 4 säkringar för allt utom källaren. Har nu snittat 11kwh per dygn så nöjer mig med att hålla lite koll så länge. Kunde ej få dygnsavläsningar av min leverantör heller (eon) så jag avaktar och ser vad som händer. Uppdaterar här om det skenar igen :)
jo de kan du, men man får tjata lite, dom måste sitta o lägga in allt manuellt i exel dokument. för mej krävde de 3-4 samtal innan dom gjorde de.
så här såg min ut från eon, hade samma problem som dig, fick dubbelt så höga elräkningar utan att jag gjort nått, höll i sig i 2 månader sen blev de som vanligt igen, ingen kan svara på varför.Visa bilaga NRI735999114006444037.xls
 
obba skrev:
jo de kan du, men man får tjata lite, dom måste sitta o lägga in allt manuellt i exel dokument. för mej krävde de 3-4 samtal innan dom gjorde de.
så här såg min ut från eon, hade samma problem som dig, fick dubbelt så höga elräkningar utan att jag gjort nått, höll i sig i 2 månader sen blev de som vanligt igen, ingen kan svara på varför.[bifogad fil]
Jaha så det var därför. Dom måste arbeta alltså :)
Du kom aldrig på orsaken varför din förbrukning ökade heller?
 
dof skrev:
Jaha så det var därför. Dom måste arbeta alltså :)
Du kom aldrig på orsaken varför din förbrukning ökade heller?
ja de e dom ju inte vana vidq(;^;)p ne jag har ingen anning. nu e de ju som de ska igen o de e väl huvudsaken, men de e ju konstigt..
 
ANDHOL skrev:
Är det möjligen så att du har en "ny" elmätare där du kan se en lysdiod (eller i bästa fall 2) blinka i takt med förbrukningen? Om så är fallet tycker jag du ska kolla på den och sedan tända lysrören och kolla efter det att du tänt. Jag har sett vissa armaturer som är rent horribla mot elnätet och till och med kan spela vissa mätare ett spratt när den reaktiva effekten ökar.
Den diod som blinkar i takt med förbrukningen är väl oftast (alltid?) en IR-diod och svår att se med blotta ögat. Har du, eller kan låna, en Android-telefon så finns det en app på market som jag skrivit, Energy Meter. Den kan tolka IR-dioden till W och även spela in förbrukningen. Då är det enkelt att springa runt å stänga av pryl efter pryl för att hitta vad som drar mycket.

Appen diskuterades lite i en annan tråd, http://www.byggahus.se/forum/el/170075-laesa-av-kw-med-iphone.html. Jag hoppas kunna släppa en iPhone-variant rätt snart.
 
ampz skrev:
Fast elmätare ska ju klara av även reaktiva laster utan att visa fel, så att energiförbrukningen gått upp så pass mycket enbart på grund av lite reaktiv last håller inte. Åtminstone inte om elmätaren inte är felkonstruerad...
En normal hushållsmätare är inte designad för att klara extremt reaktiva laster. Nu pratar jag om långt över 25% reaktivt uttag av det aktiva.

Jämför gärna med problematiken med vissa tillverkares val av strömtransformatorer i några av sina mätare där shuntade strömmar ställdes på sin spets mot användandet av Rogowskispolar. Nu gällde ju detta inte det reaktiva
utan övertoner främst, även om vissa "synergier" finns.

Och eftersom jag gjort mätningar på anläggningar med riktigt dåliga armaturer och sett de extrema reaktiva uttagen så utesluter jag inget. Däremot krävs ju ett antal armaturer för att åsamka 1 kW även om en mätare skulle mäta fel.
 
Redigerat:
Bugumala skrev:
Den diod som blinkar i takt med förbrukningen är väl oftast (alltid?) en IR-diod och svår att se med blotta ögat. Har du, eller kan låna, en Android-telefon så finns det en app på market som jag skrivit, Energy Meter. Den kan tolka IR-dioden till W och även spela in förbrukningen. Då är det enkelt att springa runt å stänga av pryl efter pryl för att hitta vad som drar mycket.

Appen diskuterades lite i en annan tråd, [länk]. Jag hoppas kunna släppa en iPhone-variant rätt snart.
Finns många fabrikat på elmätare som använder synliga våglängder för sina pulser också. Men beroende på pulstalet samt förbrukningen kan det vara olika svårt att räkna dem manuellt, men att se skillnad i "frekvens" går. Men precis som du skriver finns det också många fabrikat som endast använder IR och då blir det värre med blotta ögat.
 
Lampan i kylen släcks kanske inte när dörren stängs. Kylen får arbeta mer.
Grannen hade hög elförbrukning på grund av detta
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.