kristofer12345
Varför är tappvarmvatten ck pumpar så dyra? är det för pumphjulet är av rostfritt material, för att vattnet ska smaka gott i kranen:)?

tittar på denna modell men kan någon hitta denna eller annan typ max 3000kr inkl kopplingar? tack
 
  • Grundfos UP15-14B tappvarmvattenpump utan kopplingar på en skärmdump från Ahlsell.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Varför är tappvarmvatten ck pumpar så dyra? är det för pumphjulet är av rostfritt material, för att vattnet ska smaka gott i kranen:)?

tittar på denna modell men kan någon hitta denna eller annan typ max 3000kr inkl kopplingar? tack
Hej, hört att radiator att radiator vatten är syrefattigt jmf med färskvatten och detta orsakar korrision i pumpen
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
H håbbe1961 skrev:
Hej, hört att radiator att radiator vatten är syrefattigt jmf med färskvatten och detta orsakar korrision i pumpen
ah så det var som jag trodde.. men då borde ju gå o köpa en med plast i pumphuset..whilo har ju billigare sådan ? eller är jag fel på det , jag tänkte om dessa tappvatten pumpar även gick på något speciellt sätt..?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
ah så det var som jag trodde.. men då borde ju gå o köpa en med plast i pumphuset..whilo har ju billigare sådan ? eller är jag fel på det , jag tänkte om dessa tappvatten pumpar även gick på något speciellt sätt..?
Bara den tål värmen så ok
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
H håbbe1961 skrev:
Bara den tål värmen så ok
dessa tappvatten är ju upp till 95 så får kolla..
 

Bästa svaret

M
Många byggvaror är dyra i Sverige för att folk är vana vid att det skall vara så!

Jag köpte en WILO Star-Z Nova T från Tyskland 2020 kostade €150 då, nu €165.
https://www.baumarkteu.de/wilo-star-z-nova-t-trinkwasser-zirkulationspumpe-4222640-49720

Den har alla funktioner man kan tänka sig och några till.
Kostar på VVS och BAD ca 3000:-

Grundfos UP15-14B kostar i Tyskland ca €110
https://www.baumarkteu.de/grundfos-comfort-up-15-14-b-pm-80mm-1x230v-97989265-zirkulationspumpe-6933
Rinkaby tar 1893:- om du behöver den snabbt.

Beställer du från Baumarkt passa på att ta lite Gardena kopplingar också samtidigt, ca halva priset mot Sverige trots att Gardena är svenskägt...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
kristofer12345
M mnils skrev:
Många byggvaror är dyra i Sverige för att folk är vana vid att det skall vara så!

Jag köpte en WILO Star-Z Nova T från Tyskland 2020 kostade €150 då, nu €165.
[länk]

Den har alla funktioner man kan tänka sig och några till.
Kostar på VVS och BAD ca 3000:-

Grundfos UP15-14B kostar i Tyskland ca €110
[länk]
Rinkaby tar 1893:- om du behöver den snabbt.

Beställer du från Baumarkt passa på att ta lite Gardena kopplingar också samtidigt, ca halva priset mot Sverige trots att Gardena är svenskägt...
sjysst! jag hitta denna även på amazon

billigt

https://www.amazon.se/dp/B001P80GV4/ref=emc_b_5_mob_i

problemet är o jag frågar dig folk skriver att whilos produlter ”fastnar” inom kort tid , ville testa den för 1000kr men recensionerna är riktigt dåliga på alla typ men du har ju en whilo av den 4 modellen ser jag som du köpte, den jag länka är den första av fyra till den du köpte, den grundfors är ju riktigt billig i tyskland , så om du inte ger sken av att din wilo är dålig så testar jag nog wilo ändå dock kostar ju grundforsen bara 200kr mer med kopplingar i tyskland så kanske värt o ta den från början , familjen har en sådan.. o då är det ink kopplinqr.

är 1/2 tum =22 mm på kopparrören? nån som vet? :)

mvh
 
kristofer12345
eller ja på den med kopplingar står det 5/4” =? vilken storlek är det, behöver till 22 mm koppar
 
M
Jag installerade den i Augusti 2020 så den har bara gått ett drygt år så hur länge den håller vet jag inte ännu.
Fördelen med en är att den bara pumpar så mycket som behövs för att hålla temperaturen och det gör den bara morgon och kväll. En VVC pump som går på full fart hela tiden sliter på rören och gör av med onödigt mycket värme. Och för att förhindra legionella så kör den på full fart/värme någon gång ibland.

Jag har en intelligent Wilo på radiatorkretsen också, samma fördel där den reglerar på trycket så om alla termostater är strypta så kämpar inte pumpen på med fullt varv.

Kolla på Rinkaby vilka kopplingar du behöver, beror ju på vad du skall koppla pumpen till och hur. Jag är för dålig på rörgängor för att kunna ge råd.

Frakten från Baumarkt verkar ha gått upp rejält, är väl på grund av coronavansinnet, kostar nu €23,60 jag betalde €13 vilket är mer rimligt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M mnils skrev:
Jag installerade den i Augusti 2020 så den har bara gått ett drygt år så hur länge den håller vet jag inte ännu.
Fördelen med en är att den bara pumpar så mycket som behövs för att hålla temperaturen och det gör den bara morgon och kväll. En VVC pump som går på full fart hela tiden sliter på rören och gör av med onödigt mycket värme. Och för att förhindra legionella så kör den på full fart/värme någon gång ibland.

Jag har en intelligent Wilo på radiatorkretsen också, samma fördel där den reglerar på trycket så om alla termostater är strypta så kämpar inte pumpen på med fullt varv.

Kolla på Rinkaby vilka kopplingar du behöver, beror ju på vad du skall koppla pumpen till och hur. Jag är för dålig på rörgängor för att kunna ge råd.

Frakten från Baumarkt verkar ha gått upp rejält, är väl på grund av coronavansinnet, kostar nu €23,60 jag betalde €13 vilket är mer rimligt.
ok så du menar denna då att den kör bara vad den behöver

WILO Star-Z Nova T

menar du att grundfors pumpen kör på fullt hela tiden?

jag har inte förstått riktigt hur dessa fungerar om dom går hela tiden eller bara när kranen” öppnas på diverse ställen..ck pumpen på golvärmen cirkulerar ju runt men när alla kranar är stängda hur funkar då varmvatten ck pump.. no idea..
 
M
De enklare går hela tiden de bättre har termostat och tidstyrning så att de bara går så mycket att VVC slingan hålls varm. Detta är till Varm Vatten Cirkulation, som är en ren komfortsak för att man inte skall behöva stå och krana i en minut innan varmvattnet kommer. Du sätter pumpen på returen på VVC slingan och på de bättre ställer du in vilken temperatur som den skall sträva efter och sedan så pumpar den så mycket som behövs för att få den temperaturen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M mnils skrev:
De enklare går hela tiden de bättre har termostat och tidstyrning så att de bara går så mycket att VVC slingan hålls varm. Detta är till Varm Vatten Cirkulation, som är en ren komfortsak för att man inte skall behöva stå och krana i en minut innan varmvattnet kommer. Du sätter pumpen på returen på VVC slingan och på de bättre ställer du in vilken temperatur som den skall sträva efter och sedan så pumpar den så mycket som behövs för att få den temperaturen.
ok så den wilo du köpte har du ställt in temp på? o den sitter på returen? vilken temp har du satt? sätts det enklare modeller på tillopp då? eller alla sätts på returen..? sorry kan inget om detta
 
M
Manualen finns att ladda hem här: https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-p...54ce361f0154de084ef30580TL3_product_downloads

Den man kan ställa temp 40 - 70grader men den varnar om man ställer under 55 då det finns risk för legionella. Har för mig att jag satte den en bit under temperaturen på utgående vatten, det kyls ju av en del då badrummen är så långt de kan komma från pannrummet i mitt hus. Visserligen så har jag lagt ihop VV matningen och VVC med gemensam isolering runt men det kyls ju ändå av lite grann.

Skall du dra nya rör för installationen eller bara byta ut befintlig pump? Har du värmeväxlare eller VVB förberedd för VVC?

Jag har värmeväxlare till fjärrvärme och kikade på var tillbehöret för VVC skulle kopplas in och satte pumpen på samma ställe vilket är på kallvatten in innan värmeväxlaren till tappvattnet men efter backventil till kommunens nät. Googla på VVC så får du upp lite scheman på hur det kopplas.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.