Tur att jag har bergvärme då. Rubriken är lite fel eftersom det gäller luftvärmepumpar och inte alla värmepumpar.
 
Ja, det är dom som står för den största ökningen. Men frågan är om övriga pumpar ökat med 13% förra året, så stor var felökningen där. Tyvärr sägs ingenting om andelen fel, bara ökningen. Men detta är ju något som varit på tapet till och från under längre tid. Ska bli spännande att se om det kommer lite mer gedigen statistik.
 
Sen är ju frågan hur mycket är på garantin. Känner en också som fick en ny luftvärmepump på försäkringen när den gick sönder. Så det är ju inte alltid.det blir dyrt.
 
thomasx skrev:
[länk]
Är pelletsuppvärmning bättre då? Artikeln säger ju inget om det utan belyser mest försäkringsärenden gällande i första hans luft-luftvärmepumpar.
Så för att kunna dra den slutsatsen att "något" är bättre måste det finnas ett jämförbart referensmaterial, med service, reparation, driftkostnader, eget arbete, etc, där man jämför olika former av pelletsuppvärmning med olika former av värmepumpar.:D
 
huggan skrev:
Sen är ju frågan hur mycket är på garantin. Känner en också som fick en ny luftvärmepump på försäkringen när den gick sönder. Så det är ju inte alltid.det blir dyrt.
Du tror inte det är försäkringstagarna som betalar i slutändan ändå kanske? :cool:
 
Det ligger ju nära till hands att anta att problemen inte är på när lika stora med pelletsbrännare eftersom det inte uppmärksammas eller nämns. Men när det gäller värmepumpar är det ett mer eller mindre frekvent återkommande ämne.

Men som redan skrivits, lite mer gedigen statistik vore intressant, för alla "värmemaskiner".
 
injonil skrev:
Du tror inte det är försäkringstagarna som betalar i slutändan ändå kanske? :cool:
Exakt min tanke. Det känns dock inte ok att jag som vedeldare ska behöva betala för pumparnas dåliga kvalité.
Det borde vara en tillägsförsäkring för värmepumpar om det är så usel kvalité.
 
Och antalet L/L VP torde vida överstiga antalet pelletsanläggnngar, vad skulle man kunna gissa på 50 - 100 ggr så många. Det påverkar så klart antalet rätt mycket.
 
Vad pellets har i rubriken o göra förstår nog bara TS. Men att det finns problem med värmepumpar
är nog inte helt osant. Men som jag förstår det så är dom flesta problem förknippade med AC aggregat som är avsedda för tex Sydeuropa men tas in i Sverige o säljs billigt som värmepump. Dessa är ju inte gjorda för vårt klimat.
 
Nimajneb skrev:
Vad pellets har i rubriken o göra förstår nog bara TS.
Ja, TS, och alla andra som kan tänka i flera steg ;)

Nimajneb skrev:
V
Men att det finns problem med värmepumpar
är nog inte helt osant. Men som jag förstår det så är dom flesta problem förknippade med AC aggregat som är avsedda för tex Sydeuropa men tas in i Sverige o säljs billigt som värmepump. Dessa är ju inte gjorda för vårt klimat.
Detta berörs i artikeln, läste du inte den?
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och antalet L/L VP torde vida överstiga antalet pelletsanläggnngar, vad skulle man kunna gissa på 50 - 100 ggr så många. Det påverkar så klart antalet rätt mycket.
Absolut, i absoluta tal. Men ökningen av fel är ju faktiskt ändå oroväckande.
 
thomasx skrev:
[länk]
Är det bara jag som inte kan se artikeln, eller är dn bortplockad? :x
 
Värmepumparnas faktiska kostnader är betydligt högre än vad säljarna anger. Reparationerna kommer förr eller senare och det är inte billigt...
 
thomasx skrev:
Ja, TS, och alla andra som kan tänka i flera steg ;)
Detta berörs i artikeln, läste du inte den?
Om du syftar på det absoluta antalet värmepumpar som går sönder så stämmer det säkert, men det har ju inget med vad som är bättre eller sämre......... inser ju alla som kan se helhetsbilden. Du kunde ju lika gärna skrivit att gråsten är bättre än VP. ;)

Nej, har inte läst artikeln då inte länken funkar för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.