Min gissning hade varit på att expansionskärlet gett upp (eller bara tappat trycket)...

När det blir kallare ute och tempen ökar i systemet ökar vattenvolymen.. Tanken är då att expansionskärlet ska ta upp ökningen med en väldigt liten tryckökning. Gör det inte sitt jobb ökar trycket mycket och lätt över gränsen för säkerhetsventilen. När temperaturen sedan sjunker sjunker trycket. Risken är då att "man" eller övertrycksventilen släppt ut vatten ur systemet, så trycket blir för lågt...
 
H hustomte85 skrev:
Hej,

Har en Daikin ekhws200b3z2 värmepumpsystem luft/vatten för hushållsvarmvattenberedare. Ikväll hörde frun att det droppade och lät konstigt från systemet. Jag kollade trycket och det låg på nästan 3 bar. Det var en värmepumpstekniker här för några veckor sedan och kollade systemet, allt såg fint ut då. Det kom ju en köldknäpp igår när temperaturen letat sig ned till för Södra Skåne rekordlåga temperaturer om minus 10, men 3 bar låter ju fasligt högt - borde inte övertrycket regleras och vatten tappas ut av sig själv så fort den stiger över 2 bar?

Tappade ut lite vatten ur ett av elementen rock trycket sjönk väldigt lite. Skruvade sen på den röda hatten längst upp till vänster på systemet som teknikern hade visat om trycket blir för högt och då forsade det ut lite vatten och trycket sjönk. Trycket letar sig dock snabbt upp igen förbi 2 bar på bara några minuter, och så mycket mer vatten kommer inte ut av sig självt. Möjligen ett par droppar men inte mycket mer, trycket ligger ändå stadigt högt över 2 bar. Prövade sänka värmekurvan och tappa ut mer, men samma sak händer. Kan detta vara normalt när en plötslig köldknäpp kommer eller borde man vara orolig?
Ett tryck på nästan 3 bar är högt där det vanliga arbetstrycket ligger runt 1.5 till 2 bar.

1. **Väderförändringar:** Extrema temperaturförändringar kan påverka trycket i systemet. Kallare väder kan leda till att systemet jobbar hårdare, vilket kan öka trycket. Men en ökning till nästan 3 bar låter fortfarande onormalt högt.

2. **Övertrycksventil:** Värmesystemet ska ha en övertrycksventil som automatiskt släpper ut vatten för att sänka trycket när det överstiger en viss nivå, ofta runt 3 bar. Om denna inte fungerar korrekt kan det leda till att trycket blir farligt högt.

3. **Expansionskärl:** Ett fel i expansionskärlet kan också orsaka högt tryck. Om membranet i expansionskärlet är skadat eller om det finns för lite luft i kärlet, kan det inte kompensera för tryckökningen när systemet värms upp.

4. **Nyligt Servicearbete:** Eftersom en tekniker var där nyligen och allt såg bra ut då, är det möjligt att något har ändrats eller påverkats under eller efter dennes besök?

Eftersom trycket snabbt går upp igen efter att du tappat ut vatten, och med tanke på att problemet uppstod efter en plötslig temperaturförändring, rekommenderar jag att du kontaktar en tekniker för att granska systemet. Det är viktigt att hantera tryckrelaterade problem i värmesystem skyndsamt.
 
Jag har haft samma problem. Det det uppkom i samband att man årligen behövde fylla på några dl vatten, höja trycket till mellan 0,5-1,0 bar.
När jag skulle stänga påfyllnings ventilen en kulventil, så tog det mot jag öppna och stängde snabbt till slut tog jag i hårt och kunde stänga, men trycket steg med något 0,1 bar/ timme. Stängde jag inkommande vatten så upphörde ökningen.
Det var bar att hämta en ny påfyllnings ventil med inbyggd backventil och byta.

Jag dissikera den trasiga ventilen o det var fjädern som trycker på backventilen som brustit och en liten del hamnade i kläm och gjorde en repa i teflonet så några droppar/ min passerade och höjde trycket.

Så prova o stäng inkommande vatten för att se om trycket inte ökar då.

Mässingsfärgad T-formad rördel, tryckmätaranslutning, avstängningsventil, ingen bakgrund, VVS-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara för att klargöra: nu beter sig systemet inte likadant längre. Sedan det hände så har trycket inte varit över 2 bar igen. Trycket pendlar lite mellan 1 och 2 bar och nån gång per kväll kommer det ut en skvätt vatten ur systemet, men i övrigt verkar allt fungera normalt.

Det enda teknikern gjorde när han var här var att gå igenom systemet och justera värmekurvan ett steg (tryckte på knappen).
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag har haft samma problem. Det det uppkom i samband att man årligen behövde fylla på några dl vatten, höja trycket till mellan 0,5-1,0 bar.
När jag skulle stänga påfyllnings ventilen en kulventil, så tog det mot jag öppna och stängde snabbt till slut tog jag i hårt och kunde stänga, men trycket steg med något 0,1 bar/ timme. Stängde jag inkommande vatten så upphörde ökningen.
Det var bar att hämta en ny påfyllnings ventil med inbyggd backventil och byta.

Jag dissikera den trasiga ventilen o det var fjädern som trycker på backventilen som brustit och en liten del hamnade i kläm och gjorde en repa i teflonet så några droppar/ min passerade och höjde trycket.

Så prova o stäng inkommande vatten för att se om trycket inte ökar då.

[bild]
Det låter inte riktigt som mitt problem eftersom för min del ökade trycket med nästan 2 bar på mindre än en halvtimme.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Min gissning hade varit på att expansionskärlet gett upp (eller bara tappat trycket)...

När det blir kallare ute och tempen ökar i systemet ökar vattenvolymen.. Tanken är då att expansionskärlet ska ta upp ökningen med en väldigt liten tryckökning. Gör det inte sitt jobb ökar trycket mycket och lätt över gränsen för säkerhetsventilen. När temperaturen sedan sjunker sjunker trycket. Risken är då att "man" eller övertrycksventilen släppt ut vatten ur systemet, så trycket blir för lågt...
Hur och varför ökar tempen i systemet när det blir kallt ute?

Hur tar expansionskärlet upp en tryckökning - menar du att kärlet i ”normalläge” har plats/tomrum som fylls upp av tryckökningen?
 
Ja, expansionskärlet har en gummiblåsa med luft som trycks ihop när vattnet expanderar. Att du har så stora variationer som mellan 1 och 2 bar i "normala fall" tyder på att kärlet inte funkar som det ska.
 
När husets värmebehov ökar så ökar flödet genom radiatorerna pga termostaterna och då ökar medeltemperaturen på vattnen i systemet. Beroende på värmesystem reglerar ev även det upp temperaturen när behovet stiger...

På expansionskärlet bör det finnas en ventil till blåsan som är luftfylld. Där han man trycka på en pump och kolla att det finns tryck och även fylla på om det behövs. Blåsan åldras och när den ger upp behöver man byta kärlet...

(Vatten är inkompressibelt, så teoretiskt ökar trycket oändligt om du ändrar temperaturen i en sluten volym. Därför behövs luft (i blåsan i expansionskärlet) för att ta upp volymsförändringen och hålla trycket (nästan) konstant i systemet)
 
H hustomte85 skrev:
Det låter inte riktigt som mitt problem eftersom för min del ökade trycket med nästan 2 bar på mindre än en halvtimme.
Påfyllnings kranen läcker mer än min.
Stäng inkommande vatten till fastigheten, öppna en kran tillfälligt släpp ut trycket i huset. Kolla nu om trycket stiger i värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.