Hej,

Har en Daikin ekhws200b3z2 värmepumpsystem luft/vatten för hushållsvarmvattenberedare. Ikväll hörde frun att det droppade och lät konstigt från systemet. Jag kollade trycket och det låg på nästan 3 bar. Det var en värmepumpstekniker här för några veckor sedan och kollade systemet, allt såg fint ut då. Det kom ju en köldknäpp igår när temperaturen letat sig ned till för Södra Skåne rekordlåga temperaturer om minus 10, men 3 bar låter ju fasligt högt - borde inte övertrycket regleras och vatten tappas ut av sig själv så fort den stiger över 2 bar?

Tappade ut lite vatten ur ett av elementen rock trycket sjönk väldigt lite. Skruvade sen på den röda hatten längst upp till vänster på systemet som teknikern hade visat om trycket blir för högt och då forsade det ut lite vatten och trycket sjönk. Trycket letar sig dock snabbt upp igen förbi 2 bar på bara några minuter, och så mycket mer vatten kommer inte ut av sig självt. Möjligen ett par droppar men inte mycket mer, trycket ligger ändå stadigt högt över 2 bar. Prövade sänka värmekurvan och tappa ut mer, men samma sak händer. Kan detta vara normalt när en plötslig köldknäpp kommer eller borde man vara orolig?
 
  • Ventilationsutrustning och styrpanel i teknikskåp, rör, mätare och pump synliga, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, ventiler, expansionskärl och värmefördelare i ett pannrum eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplay och tryckmätare, installation, temperaturvisning, varningssticker för servicekontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hustomte85 skrev:
Hej,

Har en Daikin ekhws200b3z2 värmepumpsystem luft/vatten för hushållsvarmvattenberedare. Ikväll hörde frun att det droppade och lät konstigt från systemet. Jag kollade trycket och det låg på nästan 3 bar. Det var en värmepumpstekniker här för några veckor sedan och kollade systemet, allt såg fint ut då. Det kom ju en köldknäpp igår när temperaturen letat sig ned till för Södra Skåne rekordlåga temperaturer om minus 10, men 3 bar låter ju fasligt högt - borde inte övertrycket regleras och vatten tappas ut av sig själv så fort den stiger över 2 bar?

Tappade ut lite vatten ur ett av elementen rock trycket sjönk väldigt lite. Skruvade sen på den röda hatten längst upp till vänster på systemet som teknikern hade visat om trycket blir för högt och då forsade det ut lite vatten och trycket sjönk. Trycket letar sig dock snabbt upp igen förbi 2 bar på bara några minuter, och så mycket mer vatten kommer inte ut av sig självt. Möjligen ett par droppar men inte mycket mer, trycket ligger ändå stadigt högt över 2 bar. Prövade sänka värmekurvan och tappa ut mer, men samma sak händer. Kan detta vara normalt när en plötslig köldknäpp kommer eller borde man vara orolig?
Det enda jag kan komma på som hänt på sistone utöver köldknäppen är att Bring var här och installerade en ny tvättmaskin och torktumlare för tre dagar sen, men det kan väl inte ha ställt till med något som påverkar trycket i vårt värmesystem.
 
H hustomte85 skrev:
men det kan väl inte ha ställt till med något som påverkar trycket i vårt värmesystem.
Nej.

Det troliga är att serviceteknikern har justerat trycket i värmesystemet, då fyller man på med kallt vatten. När det värms upp så stiger trycket (och blir det riktigt kallt ute så blir det ännu varmare/högre tryck). Till slut löser som du säger övertrycksventilen ut och släpper ut övertrycket. Jag vet dock inte vad en sådan brukar vara inställd på.
 
  • Gilla
EoJ
  • Laddar…
prova att stänga av inkommande vatten till värmepumpen (kallvatten till beredaren) om det slutar stiga då, har du hål någonstans så trycket går från färskvattensidan mot kylsystemet, eller prova att lufta ett element som ligger högt uppe, övervåning om du har det och se om det skummar mycket, spola upp en dl i en kopp eller liknande.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det mest akuta löste sig delvis - påfyllnadsventilen eller vad man ska kalla det, den lilla ventilen som man kort vrider på för att snabbt öka trycket gick att dra åt lite mer åt det stängda läget så även om den egentligen inte ska kunna stå öppen så tycks den inte ha varit var 100% i stängt läge. När jag drog åt den mot stängt läge och tappade ut vattnet till 1 bar så stannade det där i 1 1/2 timme.

Gick och lade mig i och med det. Alla elementen hann kallna, vet inte om det beror på de ca 2 liter vatten jag allt som allt tappade ut under kvällen?

Nu på morgonen så är elementen varma igen i alla fall, men när jag går ner och kollar så är trycket på 2 bar igen.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
prova att stänga av inkommande vatten till värmepumpen (kallvatten till beredaren) om det slutar stiga då, har du hål någonstans så trycket går från färskvattensidan mot kylsystemet, eller prova att lufta ett element som ligger högt uppe, övervåning om du har det och se om det skummar mycket, spola upp en dl i en kopp eller liknande.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej.

Det troliga är att serviceteknikern har justerat trycket i värmesystemet, då fyller man på med kallt vatten. När det värms upp så stiger trycket (och blir det riktigt kallt ute så blir det ännu varmare/högre tryck). Till slut löser som du säger övertrycksventilen ut och släpper ut övertrycket. Jag vet dock inte vad en sådan brukar vara inställd på.
Då är ju två följdfrågor dels hur man tar reda på vid vilket tryck ventilen själv borde lösa ut på dvs. vad som är sedvanligt (har för mig det borde vara redan vid 1,5 bar i vanliga fall men vårt system är ju gammalt, dock bor vi i en liten 1,5 vånings villa) samt hur/var man kontrollerar vid vilket tryck just min övertrycksventil är inställd på.
 
DonPablo DonPablo skrev:
prova att stänga av inkommande vatten till värmepumpen (kallvatten till beredaren) om det slutar stiga då, har du hål någonstans så trycket går från färskvattensidan mot kylsystemet, eller prova att lufta ett element som ligger högt uppe, övervåning om du har det och se om det skummar mycket, spola upp en dl i en kopp eller liknande.
Vad menas med ”färskvattensidan mot kylsystemet”?

Av det du skriver tolkar jag som att ett tänkbart fel vore att trycket kommer utifrån gatan och släpps igenom av systemet fastän det inte borde det, dvs trycket ska enbart regleras av mitt eget system. Det är väl alltså helt och hållet expansionskärlet som är tänkt att reglera trycket i systemet?
 
H hustomte85 skrev:
Då är ju två följdfrågor dels hur man tar reda på vid vilket tryck ventilen själv borde lösa ut på dvs. vad som är sedvanligt (har för mig det borde vara redan vid 1,5 bar i vanliga fall men vårt system är ju gammalt, dock bor vi i en liten 1,5 vånings villa) samt hur/var man kontrollerar vid vilket tryck just min övertrycksventil är inställd på.
På A svarar jag B. 😉

Jag killgissar (!) att du behöver 1,5 bar för att vattnet över huvud taget ska orka upp på övervåningen. Trycket på färskvattensidan (där du fyller på med vatten ifrån) är nog runt 4 bar, och jag gissar (!) att övertrycksventilen öppnar på 3-4 bar. Jag gissar (!) också att systemet egentligen klarar ett tryck en bra bit över vad du har vid påfyllningen.

Men det borde dyka upp någon mer kunnig snart som kan rätta mig.
 
Finns det något som antyder att TS har 15m upp från värmepumpen till högsta radiatorn?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag killgissar (!) att du behöver 1,5 bar för att vattnet över huvud taget ska orka upp på övervåningen.
Det behövs 0,1 bar per höjdmeter, så 1,5 bar behövs om man har 12 meters takhöjd på bottenvåningen...
 
min högst okvalificerade gissning är att systemet är gammalt (15-20+ år gissar jag på) och att det, i kombination med den för södra Skåne osedvanligt stränga köldknäppen nu, kan ha gjort att trycket ökade.

Vet inte om följande talar för eller emot den hypotesen, men utetemperaturen har stigit en aning till -8 här ikväll och nu är trycket nere på 1,5 bar. Kan vara att den var tvungen att få upp trycket lite när köldknäppen först kom och att det nu börjar stabilisera sig?
 
H hustomte85 skrev:
Kan vara att den var tvungen att få upp trycket lite när köldknäppen först kom och att det nu börjar stabilisera sig?
Värmesystemet arbetar inte med tryck. Det vet inte vad trycket är i systemet och bryr sig inte.

Det finns en viss mängd vatten i systemet och systemet är slutet, så trycket går upp och ned när temperaturen på vattnet ändras (eftersom det expanderar när det blir varmt).

Ditt antagande stämmer säkert, om du byter ut "trycket" mot "temperaturen".
 
useless useless skrev:
Det behövs 0,1 bar per höjdmeter, så 1,5 bar behövs om man har 12 meters takhöjd på bottenvåningen...
Det stämmer, jag gjorde en tankevurpa. Oavsett så får i alla fall jag problem med vissa radiatorer på övervåningen när trycket ligger runt 1,0 (om jag minns rätt).
 
1 bar räcker i de flesta fall till gott och väl, även i en 2 plans kåk, men har man 3 plan, kan 1,5 vara det man måste ha. det står på säkerhetsventilen när den öppnar. Det vanliga i moderna hus är 1,5 bar, men vissa pumpar har 2,5 bar. Med färskvattensidan menar jag dricksvattnet i huset. Om trycket inte ökar när man stänger inkommande vatten till varmvattenberedaren, så kan det vara läcka mellan beredaren och radiatorsidan. Nu verkar du ha haft påfyllningsventilen som inte stängde helt. Vattnet expanderar en del när det värms upp, hur mycket vet jag inte, men fyller du på kallt vatten som sen värms till 50 grader, så ökar trycket en hel del, och säven lär skvallra ut en del.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Om trycket inte ökar när man stänger inkommande vatten till varmvattenberedaren, så kan det vara läcka mellan beredaren och radiatorsidan.
ok, det skulle alltså bero på att ev. fel med för högt tryck borde ske ”inne i systemet” och inte påverkas av att man täpper igen potentiell påfyllning utifrån gatan? Och att om trycket slutar öka när man täpper igen påfyllning från gatan så tyder det alltså på att det kan vara en läcka på den delen inne i systemet som går mellan beredaren och radiatorsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.