För kanske 2 år sedan renoverade jag ett rum i källaren. Väggarna var putsade så jag skrapade bort färg (putsen föll enkelt av), putsade väggarna på nytt, målade med primer och sen färg. Golvet skrapade jag lös färg så gott jag kunde, behandlade med primer och målade. Jag köpte primer och färg från Flügger, och gjorde allt noggrannt, så det bör vara bra och rätt gjort.

Men det senaste halvåret har det växt mögelliknande på golv och ena väggen. Det började bubbla upp lite på ena väggen, sen kom vitt skum i bubblor från golvet, och idag såg jag till min förskräckelse att den väldigt stor del av den väggen har fått fluff som brutit igenom färgen.

Först när problemet kom trodde jag det berodde på brist på ventilation för vi hade någon månad där vi hade satt igen befintlig ventilation men det dröjde innan vårt FTX kom på plats. Men också efter att FTX installerades för ett halvår sedan, så har problemet fortsatt att växa.

Vad beror det på och vad ska jag göra?
 
  • Närbild på texturerad vägg med flagnande färg och möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad puts, textur, flagnande, sprickor, förfall, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med mögelskador, rör till vänster, skugga av objekt till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig yta med vita fläckar, troligtvis rester eller pulver, nära ett vitt objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Fluffet är antagligen salter som fukten för med sig. Dränera om är den dyra lösningen, du har vatten som trycker på utifrån. Låta bli att måla putsen hade varit lite billigare. Utfällningar kommer ändå, men ser inte lika tråkigt ut. Och putsen tar inte lika mycket stryk när den inte är instängd bakom färg.
 
  • Gilla
På grön kvist och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte det är mögel. Min gissning är saltutfällning.

Sök på salutfällning så behöver du inte vara så orolig :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var färgen avsedd att måla på källarvägg?
Annars stämmer det som de sagt innan att det är salt, lite mindre tråkigt än mögel men ändå ett problem.
Håller tummarna att det löser sig!
 
FreQa FreQa skrev:
Var färgen avsedd att måla på källarvägg?
Annars stämmer det som de sagt innan att det är salt, lite mindre tråkigt än mögel men ändå ett problem.
Håller tummarna att det löser sig!
Målade med det Flügger gav mig.

Först Flügger förankringsgrund droppar

Sen till väggar: Flügger Archaia Kompositionsfärg - Vägg & tak

Och till golv: Flügger Floor Paint PU - Polyurethan-golvfärg
 
D Drburr skrev:
Fluffet är antagligen salter som fukten för med sig. Dränera om är den dyra lösningen, du har vatten som trycker på utifrån. Låta bli att måla putsen hade varit lite billigare. Utfällningar kommer ändå, men ser inte lika tråkigt ut. Och putsen tar inte lika mycket stryk när den inte är instängd bakom färg.
Det konstiga är var saltutfällningen kommer.

Två väggar är hela väggarna ytterväggar. Där är inga problem alls.

En vägg är innervägg, såklart inga problem.

På den väggen där problemet är så är de nedersta 80 cm yttervägg, och därovan är det innervägg. (Den väggen är in mot centrum av huset, och pga höjdskillnad i källaren är bara nedersta delen yttervägg och den största övre delen är innervägg)

Om problemet vore dränering så borde det ha kommit på de två väggarna också som är ytterväggar?
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
D
Nja, det kan sugas upp lite här och var. Jag har en innervägg mitt i källaren där det kommer utfällningar. Detta medan muren som vätter mot grundvattenflödet är snustorr.
Vattnets vägar äro outgrundliga som prästen aldrig sagt.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Nja, det kan sugas upp lite här och var. Jag har en innervägg mitt i källaren där det kommer utfällningar. Detta medan muren som vätter mot grundvattenflödet är snustorr.
Vattnets vägar äro outgrundliga som prästen aldrig sagt.
Har du gjort något mot det?

Blir det mer med tiden eller är det konstant när det väl kommit fram?
 
Har fått i råd att skrapa saltutfällning med stålborste och sen behandla med Jape.

Är det mögelfri jag ska använda då?

Trodde det var prickfri men den är för utomhusbruk medan mögelfri är inomhusbruk.

Nu är ju inte saltutfällning mögel, därför jag frågar.

https://www.jape.se/produkt/mogel-fri-direkt-0-5-l
 
Silikatfärg är bäst för väggar där det finns risk till fukt då silikatfärg låter fukten vandra igenom.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
P peter.linkan skrev:
Har du gjort något mot det?

Blir det mer med tiden eller är det konstant när det väl kommit fram?
Nej blir inte mer hos mig. Man kan borsta bort det, men kommer tillbaka när grundvattnet stiger. Inget mer gjort än att putsat om väggen och lämnat den omålad.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Nu har jag skrapat väggen och ska pensla med Jape mögel-fri. Kändes ju trist att skrapa bort färgen när jag hade gjort fint :/

Som sagt så putsade jag först väggarna, och frågade Flugger vad jag skulle måla med, och de gav mig en primer och en kompositionsfärg. Därefter har jag hört att man alltid ska ha silikatfärg i källare för att det andas. Flugger visste om att det var källare men gav mig ändå Kompositionsfärg.

Frågan jag nu funderar på är, om jag hade målat med silikat, hade det kunnat förebygga problemet, eller hade jag fått problem med saltutfällning oavsett?
 
  • Vägg och golv med fuktskador och flagande färg; behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med sliten vit målning och flagnande färg på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför mögel fri? Är väl inget mögel?

Färgtillverkarna antar att du har en torr modern källare. Har du inte det tycker dom att du ska riva ditt hus och bygga en.

Så dom ska du aldrig lyssna på när du har ett gammalt hus.
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Varför mögel fri? Är väl inget mögel?

Färgtillverkarna antar att du har en torr modern källare. Har du inte det tycker dom att du ska riva ditt hus och bygga en.

Så dom ska du aldrig lyssna på när du har ett gammalt hus.
Jag rekommenderades skrapa bort och behandla med Jape.

Jape mögel-fri är för inomhusbruk "i väggar, bjälklag, krypgrunder, källare, badrum och vindar" och mot "påväxt av mögel och blånad samt mikrobiell lukt".

Prickfri är för utomhusbruk, används på träytor, och mot "svarta prickar orsakade av mögel samt alger".

Därför är det inte prickfri och då antog jag att jag ska använda mögelfri.
 
Har du "påväxt av mögel och blånad samt mikrobiell lukt".?

Jag ser bara saltutfällning och flagnande färg?
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.