jorme skrev:
Jag tror snarare att det är tvärt om, att en gammal panna behöver torrare ved. Har för mig att en "modern" (blålågepannor) panna behöver en vedfuktighet på 10% annars bildas ingen gengas
Det tror jag stämmer. Har läst någonstans att en blålåge eldning måste ha en viss fuktkvot eftersom vattenmolekylerna används iförbränningszonen för att slå sönder dom långa kolkedjorna så att dom kan förbrännas i blålågan. :sagt med viss tvekan
 
Kollade preci i instruktionerna för Baxi solo innova och där står det så här :
"Veden ska vara torr, dvs. fukthalten ska vara 15-20%, dels för att få en god förbränning och dels för att uppnå bästa energivärde hos veden."

För orlan pannan är rekomendationen 15-25%

för Nibe Vedex 3300 står det bara så här:
Använd alltid torr ved. Ved med en hög fukthalt sänker
förbränningstemperaturen och medför ökade mängder
miljöskadliga utsläpp samt en lägre verkningsgrad.
Mycket torr ved kan medföra en alltför stor brasa varvid
onormalt stora gasmängder bildas. Därmed finns risk för
övertändning vilket i sin tur medför oregelbunden förbränning.
Snickeriavfall kan användas men bör blandas
upp med vanlig ved. All ved över 10 cm skall vara kluven.
Använd endast obehandlat och rent trä.

Sen orkar jag inte kolla efter mera.
 
Dessutom har jag fått lära mig att för länge lagrad ved tappar sitt innehåll av terpentiner, det är brännbart (det avdunstar) så helst inte mer än 3 år.

Dessutom är det bra om veden blir rejält blöt före den slutliga torkningen (det ska regna på veden före ladningen)

prototypen
 
bonnen skrev:
Jag håller på mina teorier om att veden kan bli för torr. Min tes är att om du har en viss fuktighet i veden så ökar du värmeöverföringen till pannväggarna och tuberna.
Det kan tänkas, men du har väl fått betala för den finessen genom att en del av värmen har gått åt till att förgasa vattnet istället för att värma pannan, eller hur? Så ev. fördel i slutändan äts upp av en nackdel i den andra änden.

(Citatet korrigerat för felstavningar)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.