D datja skrev:
Slamfärg brukar fungera bäst på ohyvlat virke, väl?
Det sägs så, men i min erfarenhet fäster det bra och håller kanske tom bättre. Tror röfärgens värsta fiende är för tjocka lager, och man tenderar att måla mycket tunnare på en slät yta. Men man kan behöva stryka fler ggr såklart.
 
H hapazard skrev:
Det sägs så, men i min erfarenhet fäster det bra och håller kanske tom bättre. Tror röfärgens värsta fiende är för tjocka lager, och man tenderar att måla mycket tunnare på en slät yta. Men man kan behöva stryka fler ggr såklart.
Det viktiga är att det tryckta är torrt så färgen kan fästa, är den fortfarande blöt så fungerar det dåligt.
Gäller att det även ska torka riktigt mellan strykningarna.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag har ett plank i tryckt virke som jag laserade typ två dagar efter jag köpte virket (var mycket enklare att måla innan jag skruvade ihop det). Det ser precis lika fint ut efter två år, så jag vet inte hur kritiskt det är. Eller så hade jag tur.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Skulle jag måla tex ett staket i tryckt så skulle jag låta det sitta ett år, spola / borsta av det sen en lasyr i rätt färg.
 
G Galten skrev:
Jag har ett plank i tryckt virke som jag laserade typ två dagar efter jag köpte virket (var mycket enklare att måla innan jag skruvade ihop det). Det ser precis lika fint ut efter två år, så jag vet inte hur kritiskt det är. Eller så hade jag tur.
Beror ju på hur torrt det var. Har hittat torrt tryckt virke men är då oftast av dimensioner som det inte går stora volymer av.
 
G Galten skrev:
Jag har ett plank i tryckt virke som jag laserade typ två dagar efter jag köpte virket (var mycket enklare att måla innan jag skruvade ihop det). Det ser precis lika fint ut efter två år, så jag vet inte hur kritiskt det är. Eller så hade jag tur.
Ja, det har jag med när jag tänker efter...


Men med lasyr och slamfärg funkar det säkert ganska ok med lätt fuktigt virke, så länge det inte är 'skättvått' som det kan vara ibland. Men för täta färger som olja eller akrylat är det nog bäst att vänta tills det är helt torrt, och färgtillverkarna vill ju gardera sig så klart.-
 
Man behöver bara vänta till det är tillräckligt torrt, har målat tryckta staketstommar med Jotuns Visir grundolja och Demidekk vid flera tillfällen, inga problem - hållit mer än 10 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.