Hej!

Kan någon förklara varför man ska vänta ett år med att måla tryckt virke? Jag förstår det som att det ska bli torrt, så då ska man låta det stå i regn ett år innan man målar? 🤷‍♂️

Eller menar man helt enkelt att tryckimpregneringen ska ha verkt i ett år? Köper man från byggvaruhandlaren vet man väl ändå inte när virket blev tryckt?
 
Det ska torka. Impregnering "trycks" in och vanligt regn brukar mest ytfukta virket för att sedan snabbt torka.
Känn på en nyligen tryckt trallbräda och en som fått torka ett år så märker du hur stor skillnaden är.
 
A AndersS skrev:
Det ska torka. Impregnering "trycks" in och vanligt regn brukar mest ytfukta virket för att sedan snabbt torka.
Känn på en nyligen tryckt trallbräda och en som fått torka ett år så märker du hur stor skillnaden är.
Tack för svar. Tryckt virke som säljs på byggvaruhus kan man anta är relativt nyligen tryckimpregnerade, eller?
 
R reta skrev:
Tack för svar. Tryckt virke som säljs på byggvaruhus kan man anta är relativt nyligen tryckimpregnerade, eller?
Svar ja!
 
Ok, följdfråga; kan man slipa ned virket en aning i hopp om att färgen fäster bättre och då måla på nytt tryckt?
 
R reta skrev:
Ok, följdfråga; kan man slipa ned virket en aning i hopp om att färgen fäster bättre och då måla på nytt tryckt?
OM du ska måla, köp INTE tryckt virke!
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
R reta skrev:
Ok, följdfråga; kan man slipa ned virket en aning i hopp om att färgen fäster bättre och då måla på nytt tryckt?
Inte med vattenburen färg och fortfarande inte med fuktig virke. 1 månad under tak utomhus räcker för tork. Man behöver också ha en lösningsmedelsbaserad häftgrund för att vara på den säkra sidan. Jag har målad tryckt virke de senaste 30 åren och detta har fungerat även på ”gammaldags trycktimpregnering”.
Biltemas häftgrund är ett bra val i dagens utbud.

Edit: vattenlöslig > vattenburen 🫢
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OM du ska måla, köp INTE tryckt virke!
Hmm, nu har jag redan gjort det, men kan givetvis byta ut, men då måste jag väl tryckimpregnera själv, eller kan jag måla slamfärg (falu rödfärg svart) direkt på och det ger någon form av skydd det med?
 
Finns det någon som målar med vattenlöslig färg? Vattenburen färg bör fungera lika bra på impregnerat som oimpregnerat virke.
 
  • Wow
Johan Gunverth
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inte med vattenlöslig färg och fortfarande inte med fuktig virke. 1 månad under tak utomhus räcker för tork. Man behöver också ha en lösningsmedelsbaserad häftgrund för att vara på den säkra sidan. Jag har målad tryckt virke de senaste 30 åren och detta har fungerat även på ”gammaldags trycktimpregnering”.
Biltemas häftgrund är ett bra val i dagens utbud.
R reta skrev:
Hmm, nu har jag redan gjort det, men kan givetvis byta ut, men då måste jag väl tryckimpregnera själv, eller kan jag måla slamfärg (falu rödfärg svart) direkt på och det ger någon form av skydd det med?
Vad ska du bygga och ska det målas med slamfärg?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska du bygga och ska det målas med slamfärg?
Pergola, ett gäng 95x95 stolpar osv, beställde falu rödfärg svart som är påväg, men MÅSTE ju inte vara det, bara det blir svart
 
En joker kanske, är lite osäker, mednslamfärgen är ju inte en täckfärg så det kanske går att måla på tryckat ganska kort inpå. Hoppas någon målare dyker upp här i tråden ;=)
 
Även rödfärg ska målas på torrt virke, åtminstone vad jag fått lära mig.
Men har aldrig rödfärgat på tryckt.
 
D
Slamfärg brukar fungera bäst på ohyvlat virke, väl?
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Även rödfärg ska målas på torrt virke, åtminstone vad jag fått lära mig.
Men har aldrig rödfärgat på tryckt.
Fäster alldeles utmärkt på tryckt, har gammalt staket med tryckta stolpar och reglar och röfärgen sitter kvar bättre där än på de sågade, otryckta, spjälorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.