hempularen skrev:
Iofs. kul att ni fått det att fungerar. Men jag blir lite illa till mods över att ni kopplat utan att det är helt utrett absolut säkert, vilka trådar som är vilka. Nu har jag iofs svårt att se att den nuvarande kopplingen skulle kunna vara farlig. Men...

Grundprincipen när man kopplar med el, är att inte koppla ihop något som man inte vet absolut tvärsäkert att det är rätt. Och när man är tvärsäker så funderar man ett varv till på vad som är fel. De får helt enkelt inte finnas några tveksamheter om att det är rätt innan man slår på strömmen igen.

Här finns en tveksamhet, och det känns otrevligt. För den där andra tråden var uppenbarligen inte en krontändtråd då.
Elektrikern vi pratade med har varit här tidigare och hjälpt oss med ett annat uttag så han vet lite hur det ser ut här. Han är en vän till familjen och hade han varit det minsta osäker så hade han kommit och tagit en titt men han sa åt oss vad vi skulle göra och vi litar på att han inte låtit oss göra något själva som är/kan vara farligt.
 
Jag har som sagt lite svårt att se att kopplingen skulle kunna vara farlig, men så fort det är något man inte riktigt förstår så finns alltid en risk att man totalt har missuppfattat läget.

Men ni har troligen kopplat rätt nu, det är bara att man skall inte nöja sig med "troligen".
 
  • Gilla
pinnladan och 1 till
  • Laddar…
SandraPeter SandraPeter skrev:
Exakt så är det, det blev snett när det gipsades. Kameravinkeln hjälper inte till heller, det är snett men hålet är fullt synligt när man tittar underifrån :)
Jag har precis samma problem hur ni löste den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.