H
Klippa gräsmattan en gång i veckan är att lägga mycket tid?

Låter som det är såna där som tror dom är smart och klipper på lägsta en gång i veckan. Sen blir det som du beskriver en gulmatta.

En gräsmatta ska klippas max 1/3 varje gång och folk som vet hur en välskött matta ser ut och fungerar, släpper upp den inför torka.
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum och 4 till
  • Laddar…
Kör nu mera 5 meter yttervarv men spar resten på tre sektioner av fem. Ca 20.000 kvadrat sparas som ängsmark som jag putsar ner i oktober.
Prio på insekter och flertalet utspridda planteringar med bi-godis.

Avkoppling med klippning och köra omkring ju efter 10 år med robot.

Skatteväxlar inte heller. Tar en massa ledigt så man kommer under gränsen bara 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Uppväxt med en jobbig lite skitgräsmatta på en bergig tomt.
Morfar skötte den exemplariskt, med handgräsklippare och trimmer, så även jag.
Numer, 50 år senare klipps den med röjsåg 1 gång per år, förra sommaren mer energiskt med motordriven gräsklippare av en tillfällig sambo ;-)
I år är den inte klippt alls, mer bitvis död av att jag la upp grus när jag fixade med poolaltanen, en lite klövertorva, gult gräs, högt gräs längs kanterna och allmänt ful.
Så jag har inte lagt tid i år på min gräsmatta mer än sämrat den lite......

/W
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Tror jag klippt tre gånger dom senaste två åren?….. blir nog en gång till i höst…..
Men när jag är mer ”färdig” runt överallt blir det nog en robot som håller ”rent” vid bostaden…… :thinking:
 
  • Gilla
Pjenee och 1 till
  • Laddar…
Varför lägga ner så mycket tid på ett forum ? På ett hus? På sina barn?

Många personer har olika intressen, vissa gillar nog verkligen en grön gräsmatta. Vissa gör det för de har ingen egen identitet.

Således precis som med allt annat.
 
  • Gilla
Slobban och 6 till
  • Laddar…
C
Om man bor i ett hus ute på landet kan folk få ha sina gräsmattor hur som helst. Men i ett villaområde tycker jag en gräsmatta ska skötas, liksom resten av trädgården. Detta med respekt för övriga boende i området, samt att set drar ner helhetsintrycket på området.
Överlag tycker jag att bor man i hus och har tomt ska allt skötas och underhållas. Annars kan man lika bra bo i en lägenhet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
kbr och 16 till
  • Laddar…
A
Blir det inte mycket fästingar i högt ängsgräs? Tänker om tex barn o djur ska leka där
 
C C.Ö skrev:
Överlag tycker jag att bor man i hus och har tomt ska allt skötas och underhållas.
Men vem ska bestämma hur skötsel och underhåll ska göras?
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
När jag flyttade in, så fanns det klippta gångar till olika delar av fastigheten. Resten var nära meterhögt. Sedan dess fokus varit på att utöka klippt yta, och nu är större delen av tomten klippt, hälften med robot, hälften manuellt.
Vad jag hade tidigare var inte någon romantisk äng, utan ett hav av kirskål, älggräs och brännässlor, med inslag av maskrosor, nejlikerot, humleblomster och snärjmåra. Drypandes av fästingar och ett paradis för mössen. Med tre små, relativt långhåriga hundar så funkade det inte så superbra.
Den höga vegetationen gjorde det dessutom svårt att se ojämnheter i marken vilket innebar att man alltid tog en risk att vricka fötterna när man gick utanför gångarna.
Roboten klipper på högsta (5cm), mest för att skydda knivarna mot stenar som sticker upp, de enda gula gräsytor jag hade under torkan var fläckar där jorden bara är någon cm djup med stora stenbumlingar under. Tror inte det hade mått mycket bättre oavsett hur det var klippt. Enbart vattnat på nysått gräs (en handfull m2).
Ängar kan låta jättefint, och jag är övertygad om att det kan vara det under rätt förhållanden, men det är ingen panacea, det passar inte alla omständigheter, både vad gäller markförhållanden såväl som behov.
 
  • Gilla
LG1 och 7 till
  • Laddar…
Gräsmattan är negativ yta. En öppen icke-rabatt som skapar lugn och rymd i trädgårdskompositionen. När den är klippt så blir det en crispt och snyggt—rabatter, buskar och träd kommer fram bättre.
Jag tänker att gräsmattan kan representera öppna fält i ett abstrakt miniatyrlandskap. Då behöver man ta ner skalan genom att klippa den.
Skulle jag ha större ytor att jobba med så skulle man kanske släppa upp en äng istället. Göra allt i större skala. Men då får man röja sly istället.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
O
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej.

Jag har nyligen förvärvat en någorlunda stor tomt varav större delen är gräsmatta. Eftersom det numera rekommenderas att man låter mattan växa upp för att främja insekter, samt att jag egentligen aldrig gillat gräsmattor så ha jag lämnat merparten av mattan oklippt och en del/där man vill gå är klippt tidigt i juni på högsta inställning. Som resultat har jag fått en grönskande blomsteräng på tomten, en del som klippts i juni är en underbar tjock matta av klöver.
Grannarna runtomkring är mer konservativa gällande underhållet och klipper sin matta en gång per vecka, varenda centimeter av tomten ska klippas så det inte växer upp något som inte är planerat och planterat av husägaren själv. Resultatet hos mina grannar blev en torr gul sönderbränd matta under den varma perioden i Juni, under samma period var min gräsmatta grön och full av liv. Inte bara privatpersoner utan även våra kommuner lägger ner ofantligt mycket tid, pengar och energi på att säkerställa att gräsmattor inte ska få växa upp.
Så till min fråga. Varför gör ni detta? Tycker ni att det är fint eller handlar det mer om känslan av att se resultatet av en välklippt gräsmatta? Gör ni det för någon annan eller egen skull? 🙂
Det är enkelt! Det är 1 timma i veckan jag som småbarnsfar kan få lite jäkla lugn och ro. En helig stund som dessutom (om planeterna står i rätt ordning) kan avslutas med en liten gräsklipparöl.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 14 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Blir det inte mycket fästingar i högt ängsgräs? Tänker om tex barn o djur ska leka där
Jo, vill man slippa fästingar, myror, mördarsniglar mm är det bäst att hålla gräset kort.
 
  • Gilla
Skrålan och 3 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Om man bor i ett hus ute på landet kan folk få ha sina gräsmattor hur som helst. Men i ett villaområde tycker jag en gräsmatta ska skötas, liksom resten av trädgården. Detta med respekt för övriga boende i området, samt att set drar ner helhetsintrycket på området.
Överlag tycker jag att bor man i hus och har tomt ska allt skötas och underhållas. Annars kan man lika bra bo i en lägenhet.
Jag förstår din poäng. Men en sönderbränd gräsmatta är väl minst lika oattraktiv som en oklippt? Och varför klipper många så lågt och så ofta? Högsta inställning på gräsklipparen borde vara krav om man bor i ordnade områden ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Om man bor i ett hus ute på landet kan folk få ha sina gräsmattor hur som helst. Men i ett villaområde tycker jag en gräsmatta ska skötas, liksom resten av trädgården. Detta med respekt för övriga boende i området, samt att set drar ner helhetsintrycket på området.
Överlag tycker jag att bor man i hus och har tomt ska allt skötas och underhållas. Annars kan man lika bra bo i en lägenhet.
Där måste jag säga emot dig.
Jag tycker själv det är trevligt med välklippt grön matta, det har jag själv.
Men om en villatomt låter sin matta blir ängsmark så har ingen annan med det att göra. Det är upp till var och en som äger sin tomt, lika mycket som de som gnäller om att vi klipper och fixar.

Det enda som jag anser är att ser trädgården ut som en soptipp med avfall och skrot, då skall det städas av. Ungefär exakt som reglerna är i vår kommun =)



Men annars, så klipper jag bara min matta för min egna skull, inte för grannens och inte för kommunens. Utan för att jag vill ha den klippt.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 11 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, vill man slippa fästingar, myror, mördarsniglar mm är det bäst att hålla gräset kort.
Och orm.

Körde offroad igår och provade klippa sånt som körts med röjsåg innan. Senast i höst så det var 10-12 månader sedan. En snok och en huggorm på 50kvm klippt yta synades. Ena blev hackad och ena flydde.
 
  • Gilla
Mariaed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.