Kom hem till ett droppande expansionskärl(?) Till min bergvärme. Varför kan den tänkas bete sig så här?
 
  • Expansionskärl för vattenburen uppvärmning, tryckmätare, rör, avstängningsventil, betongvägg, källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag öppnar ventilen för att tömma ur kärlet, så fyller den snabbt upp kärlet till röd nivå igen.
 
Påfyllningsventilen till värmesystemet kanske inte sluter tätt?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag stängde kranen för "retur radiator" (som inkopplingen i bergvärmepump kallar anslutningen) och då slutar den droppa. Men jag vet inte hur det påverkar systemet. 😬
Troligen ingen värme i radiatorerna om en stund?
 
Ja då stoppar man cirkulationen och därmed värmen i radiatorerna. Men det har inget med påfyllningen av värmesystemet att göra. Mystiskt!
 
Läckage från varmvattenberedaren?
EDIT: den dubbelmantlade som hör till värmepumpen, om det finns en sådan :)
 
J Josth skrev:
Ja då stoppar man cirkulationen och därmed värmen i radiatorerna. Men det har inget med påfyllningen av värmesystemet att göra. Mystiskt!
Nej det började dropp nu igen... 😕
 
Om du öppnar säkerhetsventilen och gör systemet trycklöst, och sedan fyller på igen - går det då direkt upp på rött på tryckmätaren? Det indikerar för mig att blåsan är trasig och du har inte någon elasticitet i systemet => det droppar pga att säkerhetsventilen släpper ut övertrycket.
 
  • Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
Det droppar alltså ur röret till höger som kommer från säkerhetsventilen?
 
Om du tömmer ut från säkerhetsventilen, hur snabbt sjunker trycket då. prova med att tömma till noll på manometern, sen fyller du sakta på, manometern ska då öka sakta. Går den snabbt upp så är det för dåligt med luft i blåsan eller hål i den. Nästa prov är att tömma ut till ca 0,3 bar ( nu drygt 1,5 bar och då ska det droppa/rinna ) och se om trycket ökar till 1,5 bar. Felorsak, läckande påfyllningsventil eller det sämsta, läck mellan VVB och värmesystem. Nästa prov är att stänga av kallvatten till VV och se vad som händer. Ta det i den ordningen enligt ovan och kom tillbaka efter proven.
 
J jonaserik skrev:
Om du tömmer ut från säkerhetsventilen, hur snabbt sjunker trycket då. prova med att tömma till noll på manometern, sen fyller du sakta på, manometern ska då öka sakta. Går den snabbt upp så är det för dåligt med luft i blåsan eller hål i den. Nästa prov är att tömma ut till ca 0,3 bar ( nu drygt 1,5 bar och då ska det droppa/rinna ) och se om trycket ökar till 1,5 bar. Felorsak, läckande påfyllningsventil eller det sämsta, läck mellan VVB och värmesystem. Nästa prov är att stänga av kallvatten till VV och se vad som händer. Ta det i den ordningen enligt ovan och kom tillbaka efter proven.
Om jag tömmer ur med säkerhetsventilen till under 1 bar så ökar det snabbt igen till ca 2 bar.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
OK vad händer om du stänger av kallvattnet till VV i VP, vet du hur man gör.
 
J jonaserik skrev:
OK vad händer om du stänger av kallvattnet till VV i VP, vet du hur man gör.
Skruvade in ventilen i filmen. Trycket minskar. Men är det rätt ventil?
 
J jonaserik skrev:
Om du tömmer ut från säkerhetsventilen, hur snabbt sjunker trycket då. prova med att tömma till noll på manometern, sen fyller du sakta på, manometern ska då öka sakta. Går den snabbt upp så är det för dåligt med luft i blåsan eller hål i den. Nästa prov är att tömma ut till ca 0,3 bar ( nu drygt 1,5 bar och då ska det droppa/rinna ) och se om trycket ökar till 1,5 bar. Felorsak, läckande påfyllningsventil eller det sämsta, läck mellan VVB och värmesystem. Nästa prov är att stänga av kallvatten till VV och se vad som händer. Ta det i den ordningen enligt ovan och kom tillbaka efter proven.
Tömde ner till nästan noll. Det tog då 4.30 min innan trycket var uppe på rött igen.
 
Jepp det är rätt ventil den blå, ha den stängd. prova med att tappa VV. Kommer inget så är det absolut rätt vred. Vilket tryck har du nu. Töm ut tills det är 0,5 bar och se vad som händer med trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.