Vilken lösning föredrar du?

  • Antal röster
    252
Hej!

Vi står i startgroparna för en välbehövlig och total köksrenovering men står och väger mellan på två alternativ som jag gärna skulle ta in era synpunkter på. Visst, behov, smak och önskemål är individuellt men ibland kommer kloka tankar fram när man tänker annorlunda. Så jag skulle gärna ta er input på vad ni skulle gjort/gjort annorlunda och om ni har/har haft något liknande vad ni störde er på/var nöjda med. Och såklart, föredrar ni alternativ 1 eller 2?

Förutsättningar: Vi har idag ett slitet och kasst planerat L-kök utan köksö så bägge alternativen är nya för oss. Kök och matplats på ca 25 m2, fönster i tre riktningar, väster, norr och öster. Fri placering av allt så som spis, vent, va osv. En central yta i hemmet där det spenderas mycket tid, både för umgänge och matlagning. Inte ovanligt med middagar med 8-10 personer.

Alt 1
Köksskissen visar layouten för ett U-format kök med köksö och matbord för sex personer. Köket har en spis och diskbänk samt skåp längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av ett köksdesignförslag med gröna skåp, L-format kök, köksö, matplats med bord och sex stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt 2
Kökslayout för renovering med L-formad bänk, köksö i mitten, matbord med fyra stolar till vänster och gröna skåp längs övre väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett grönt kök med L-form, inklusive köksö, spis, ugn, diskho och köksfläkt. Matplats med bord och sex stolar intill vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Alt 1 tror jag att jag skulle störa mig på att behöva gå runt köksön för att komma åt kranen hela tiden. Men värre är det väl om det inte finns skafferi i huset för det är inte många skåp i köket.
 
  • Gilla
uribbhammar och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker att båda ser ganska bra och ganska likvärdiga ut. Underskåp i hörn blir ofta lite svårutnyttjade. Med köksön får du bara ett i stället för två. Hur har du tänkt göra med diskmaskin? Om den står nära ett hörn så blockerar luckan skåpdörrar.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Alternativ 2, skönt att ha en rak gång när man kommer in, blir lite slalom på ettan

Fast jag hade nog vridit matbordet 90 grader och satt det in mot köksön. Kanske
 
  • Gilla
JDA och 4 till
  • Laddar…
Det enda jag stör mig på är vitrinskåpet i hörnet som jag anser står för nära det ena fönstret. Det är aldrig snyggt med möbler som "precis" får plats. Det ska gärna vara lite luft för att se bra ut.

Bortsett från det tycker jag båda alternativen ser bra ut ;)
 
  • Gilla
Josefin Lundgren och 6 till
  • Laddar…
Alt. 2
Mest för det naturliga flödet för ljus och syn störs med kyl/frys i vägen, sett från dörrhålet.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Spenderas mycket tid för matlagning och bjudningar så tycker jag ni ska fundera på att ha en spisen i köksön. Jag som tycker det är väldigt socialt att laga mat när man har gäster gillar inte att behöva stå med ryggen åt gästerna. Det är väldigt väldigt ofta man nästan står runt köksön och äter rakt ur pannan mer eller mindre. Nu har jag kansle lite mer plats, min ö är 320x120 cm, men man umgås väldigt mycket runt den..
 
  • Gilla
Tyro och 12 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser jättefint ut båda förslagen! 👍

Ett ytterligare alternativ är

3. Som alt 1 men att spisen är ute på halvön så man använder spisen mot matbordet. Då är man också närmare vattnenkranen/diskhon än alt 1 och 2. Fläkten löses med en takfläkt. Då kan man också få in fler överskåp på andra sidan där fläkten är på alt 1 och 2. Hörnskåpet till höger om spisen får man då in de skrymmande kastruller och stekpannorna. Det finns smarta lösningar på sånt för att få in/ut och nyttja volymen. Jag skulle också sätta diskmaskinen till vänster om spisen enligt bild 1/2. Då blir det inget problem med att öppna skåp när den är öppen.

Jag tänkte också på alt 4 med köksö och spis i denne men det är inte lämpligt då det plötsligt blir långt till diskho.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Tack för input!

@Avemo oavsett lösning så är tanken bara att ha ett hörnskåp, går köksön ända in så tänkte vi ställa innersta skåpet med öppningen mot matplatsen. Visst, det blir lite bängligt att komma åt, men då kan man trycka in vaser, termosar och lite annat som sällananvänds och slippa ett hörnskåp.
Gällande diskmaskin så hamnar den i mitten av ön på alt 1 och på alt 2 blir det nog i skåpet bredvid spisen som ser ut att ha tre lådor, alternativt att vi slänger om spis och diskho.

@Chokladmonster Håller med, vitrinskåpet slängde jag bara in från en färdigmodell som jag hittade för att symbolisera att något skåp kommer stå där, modell okänd.

Jag ser att flera gillar spis i ön. Vi har funderat kring det man varit skeptiska då vår ö kanske bara blir 150-180x90 och med en häll i det blir det inte så mycket yta kvar för häng, servering osv. Och framförallt inte när man steker. Vad är er erfarenhet, hur stor ö behövs för att spis ska kännas rimligt att få in? @Vedhuggarrn eke_Varg @vedh
 
Det finns ju några definitiva ”don’ts” när man planerar ett kök och ett är att inte förlägga några funktioner till köksön. Det krångligt med elektroniken och du vill ha spis, ugn, diskho och diskmaskin så koncentrerat som möjligt. Vet att ni inte planerat det, men såg att någon föreslog att spisen skulle vara köksön.
Jag hade valt alt. 1. Det är mest funktionellt. Visst är det skönt att kunna gå runt hela köksön, men det viktigaste i ett kök är yta. Det ger möjlighet att ha köksmaskiner ståendes framme som annars aldrig blir använda, men samtidigt ha gått om arbetsyta.
Rent generellt är det också bra att inte planera köket efter när ni råkar vara 10 pers utan för er vardag. Bättre då att möblera om lite när ni är fler. Detta gäller ju inte bara kök, men man kan behöva påminna sig.
Om jag får föreslå förändringar så klinker i själva köksdelen och avkastningsyta vid kyl/frys.
 
  • Gilla
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
För egen del är båda alternativen dåliga. Jag vill ha en avställningsyta direkt bredvid kyl. Nu är den bakom. Men det är jag det.
 
  • Gilla
Cnorell72 och 1 till
  • Laddar…
2!
Hade även funderat på att vrida både käksön och bord 180 grader så det stod åt andra hållet och tagit bort överhäng då man aldrig sitt vid en köksö ( allafall aldrig jag eller någon jag känt som suttit vid mina ) 🙈🙈
 
tensiden tensiden skrev:
För egen del är båda alternativen dåliga. Jag vill ha en avställningsyta direkt bredvid kyl. Nu är den bakom. Men det är jag det.
Du har köksön direkt bakom ryggen som löser det
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Jag tycker spis i köksön är en riktigt dålig idé. Jag står och pillar vid spisen ganska kort tid och mer tid är på förberedelse, sallad och så. Sen används köksök som uppställningsyta/buffebänk så jag tycker det är trevligare med en ren, tom yta. Och slippa köksfläkten i mitten av rummet
 
  • Gilla
Josefin Lundgren och 11 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker spis i köksön är en riktigt dålig idé. Jag står och pillar vid spisen ganska kort tid och mer tid är på förberedelse, sallad och så. Sen används köksök som uppställningsyta/buffebänk så jag tycker det är trevligare med en ren, tom yta. Och slippa köksfläkten i mitten av rummet
Ungefär så vi har resonerat, men vi har ju inte provat :)
 
  • Gilla
Method Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.