optimum
Kör man med 80/20 regeln så går väldigt många saker bra att förenkla.
Men ska man ha ett system som klarar allt så blir uppgiften omöjlig.

mvh Roland
 
.....men det är ju en väldig skillnad på att offerera en takomläggning eller fönsterbyte jämfört med tex renovering av badrum eller kök. I de två första fallen krävs få indata för att man ska kunna beräkna material och tjänstepris. I de senare fallen är antalet parametrar att ta hänsyn till avsevärt större och det lurar fler ugglor i mössan som kan omkullkasta en fastprisoffert. Hjälpmedel i form av listor med aktiviteter som skall prissättas kan man förstås ändå ha. Gör man hundra badrum i en flerbostadsfastighet är det förstås en annan sak, men nu antar jag att vi pratar om vanliga villor.
 
Jag har en kollega som ska renovera fasaden mm och hon har haft hantverkare på besök och tittat för att lämna en offert. Hennes dilemma vid fikabordet häromdagen var att inte ett knyst hade hörts från någon som varit och tittat trots att det gått flera veckor. Hon konstaterade krasst att hon kanske redan vid besöket skulle ställt ett krav när hon senast ville ha en offert i sin hand men hon hade tagit för givet att de som tog sig tid att komma också skulle lämna en offert inom överskådlig tid eller åtminståne höra av sig och meddela sitt intresse och att en offert är på väg.

Hon är nog en hantverkares dröm eftersom hon varken anser sig ha tid eller lust att ta in massor med offerter så jag tror bara hon hade kollat med två hittills. Jag skulle tro att hade någon av dessa visat intresse eller återkommit med en seriös offert så hade jobbet mer eller mindre varit i hamn. Nu tolkade hon situationen att de inte var seriöst intresserade och då inte så intressanta för henne så fikarasten gick åt till att hitta referenser på andra hantverkare som hon kunde kontakta istället.

Om det skulle vara så att man som företagare har mycket att göra så tala om det för kunden direkt och berätta när man kan förvänta sig en offert. Annars är risken att man missar kunder bara för att kunden tror att utebliven offert beror på ointresse när det egentligen är fullt upp och offerten bara dröjer på grund av arbetsbelastning.
 
Jag hade hört av mig till dem igen och förklarat för dem att jag är intresserad av deras tjänster, förklara också varför offerten är viktig (ex lån bank) och starta en dialog. Anledningen är att du verkar fått korn på en bra hantverakare.
Ibland kan man "glömma" av en offert pga att det är mycket att göra och har man då inte hört från kunden kanske man tror att denne inte är intresserad längre.

Så fråga igen, är det ett jobb på flera 100k så är det rätt viktigt att dialogen fungerar från början, ingen upplevs som en jobbig kund. Du skulle bli förvånad hur många hantverkare ligger på brädgårdar m.m. och många gånger med rätt högt tonläge.
 
optimum
Jag tror jag har kommit på varför offerten inte kommer (det var frugan som kom med tippset)

Jo jag är hyffsat insatt i vad som krävs för att göra jobbet och kan uppskatta vad som är rimligt i arbetstid och hur mycket materialet ska kosta. (även via forumet här)

Alltså en kund som man inte kan blåsa utan där det bara blir rätt kostnadsnivå och då väljer man hellre någon annan som inte fattar att man lagt på en del för att öka vinsten extra.

Kan det var så sjukt?


Är inte snål och med hjälp av ROT avdrag så gör det inget om timkostnaden skulle var 500-600kr och det blir några extra timmar, men inom rimliga nivåer.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Jag tror jag har kommit på varför offerten inte kommer (det var frugan som kom med tippset)
Jo jag är hyffsat insatt i vad som krävs för att göra jobbet och kan uppskatta vad som är rimligt i arbetstid och hur mycket materialet ska kosta. (även via forumet här)
Alltså en kund som man inte kan blåsa utan där det bara blir rätt kostnadsnivå och då väljer man hellre någon annan som inte fattar att man lagt på en del för att öka vinsten extra.

Kan det var så sjukt?
Nej det är inte troligt. Du beskriver företaget i positiva ordalag från början. Behåll den känslan.
Problemet är att du sätter dig själv i centrum och börjar skapa bilden av den onde motståndaren som vill dig illa. Det är mänskligt att reagera så när man blir osäker och inte har kontrollen men det har inget med verkligheten att göra.

Jag tror snarare att det är så att den som räknar på jobbet inte gav dig någon tid för avlämnade av offerten för att han har mycket att göra och var osäker på när han hade tid att ta tag i din förfrågan. Det kanske drar ut på tiden och han kanske skäms lite för att han inte hört av sig vilket leder till att han får svårare att höra av sig. Även det är ett mänskligt drag.

Tydlighet är alltid att föredra och för att slippa alla demoner så är mitt tips till dig:
Raka rör – ring och hör!
 
optimum
År lugnt.

Har redan startat med egen planering på att göra rubbet själv.
Kommer inte krusa med hantverkare som inte är intresserade.

Kommer ta betydligt längre tid.
Mycket att lära om våtrumssystem och vvs men ska gå det också.


Sedan kan jag och frugan åka till Thailand igen för pengarna som blir över. :)


mvh Roland
 
Ericc
rolri skrev:
År lugnt.

Har redan startat med egen planering på att göra rubbet själv.
Kommer inte krusa med hantverkare som inte är intresserade.

Kommer ta betydligt längre tid.
Mycket att lära om våtrumssystem och vvs men ska gå det också.


Sedan kan jag och frugan åka till Thailand igen för pengarna som blir över. :)


mvh Roland
Ja, bara det inte blir skilsmässa :), man har ju sett på arga snickaren hur det kan gå.
 
Det är kanske så hantverkare sållar bland jobbiga och mindre jobbiga kunder? de kommer ut, känner på arbetet och atmosfären och så går de under jord om de får fel vibbar?
Inget ont sagt om dig bara att de har väl häcken full ändån av jobb att de liksom kan sålla lite som de vill.
 
H
Har blivit luttrad när det gäller hantverkare, inget förvånar mig längre.
Höll på i ett halvt år med hanverkare som kom och tittade, de flesta kom inte in med någon offert, trots påstötning, av de som kom in var, 1 st med fantasisumma 7,500/m2 exkl. kakel. Resten var otroligt dyra och/eller hade märkliga lösningar.

Äntligen hittade jag en hantverkare med goda rekommendationer. En snäll människa rekommenderade dem.
Så nu kan man skratta sig lycklig att ha fått en DRÖMHANTVERKARE! :)

Bor ni i Göteborgstrakten och vill ha tag i en pålitlig hantverkare utöver det vanliga.
skicka ett PM så får ni telefonnummret och annan information om ni önskar.
 
Redigerat:
optimum
Jessica Pessica skrev:
Det är kanske så hantverkare sållar bland jobbiga och mindre jobbiga kunder? de kommer ut, känner på arbetet och atmosfären och så går de under jord om de får fel vibbar?
Inget ont sagt om dig bara att de har väl häcken full ändån av jobb att de liksom kan sålla lite som de vill.
Om det vore så enkelt att jag vore jobbiga typen så vore det ok.

Tror på frugans lösning att jag kan avgöra vad som är rimlig kostnad för renoveringen och inte intressant då det finns fler lättblåsta kunder man kan välja.

Har köpt allt material som motsvarar det de skulle offerera och det tog den nya firman 10 minuter att beräkna. Ett proffs hade även snabbt kunnat räkna ut arbetstid för detta jobb (erfarenhet) på mindre än 2 minuter.

Finns det något proffs här så kan ni få bidraga med uppskattad tid för att fixa mitt badrum?

Utgångsläge

Badrum 2,2 x 2,4m med en dörr och utan fönster 2,3 högt, alltså 5,3m2
En duschplats och en toa och ett handfat. Inga konstiga väggar bara fyrkantigt.
Nya väggskivor monterade (gipps/glasfibertyp) så inget underarbete där och golvmatta borttagen och lim rensat (eget arbete)
Golvvärme via elektriker (behöver inte räknas)

Primer golv före el
Flytspackel
Tätskickt ska monteras (rollas och rörmanschetter mm)
Kakel på väggarna Plattor 25x40 på längden
Klinker på golvet 10x10 ej diagonal
Fog och silicon som vanligt

VVS skulle en VVS firma fixa med pluggning, rivning och montering samt utanpåliggande rör och räknas separat


Jag gissar på 6-7 dagar

Så här räknade jag
1 dag primer före golvvärme och för att bära material fram och tillbaka
1 dag för tätskickt (0,5 + 0,5)
2 dagar för kakel
1 dag för klinker
1 dag för fog och silicon
1 dag extra

Helt fel?

7 dagar * 500 kr/tim = 28.000 kr (med ROT avdrag 14.000 kr)

Med ROT behöver man inte pruta eller plocka in massa offerter för att få billigaste, bara att köra.
Om man fick någon offert.


mvh Roland
 
Vi hade sammanlagt 10 firmor hemma hos oss som tittade på vårt badrum.
Av dessa 10 har sammanlagt 2 st lämnat offerter.

Den ena firman anlitade vi- vad skulle vi göra när vi inte fick några offerter.

Offerten var skitdyr, hantverkarna jobbar jättelångsamt, de tar grova överpriser för allt som de gör "extra" och de lever inte alls upp till sina löften.

Hoppas att jag aldrig behöver anlita en hantverkare igen.
 
TOKE 1
Småhusägaren skrev:
Vi hade sammanlagt 10 firmor hemma hos oss som tittade på vårt badrum.
Av dessa 10 har sammanlagt 2 st lämnat offerter.

Den ena firman anlitade vi- vad skulle vi göra när vi inte fick några offerter.

Offerten var skitdyr, hantverkarna jobbar jättelångsamt, de tar grova överpriser för allt som de gör "extra" och de lever inte alls upp till sina löften.

Hoppas att jag aldrig behöver anlita en hantverkare igen.
Verkar konstigt, kanske det var något som inte stämde vid möte hemma hos er, typ kemin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.