A
B b8q skrev:
Säg var jag har sagt att man använder satellitbilder som bästa sätt för att avgöra skogens ålder istället.
"Däremot är tekniken inte lika bra på att avgöra skogens ålder och en del andra parametrar."

bästa sätt har jag aldrig anklagat dig för att utlysa dessa bilder som.. Men du verkar ha trott att man ens analyserar ålder på skog genom satellitbilder.. det är inte korrekt.

ett hygges ålder kan man avgöra med satellitbilder och som du nämner areal.
Men inte trädslag.. även lövträd kan vara svåra, dock inte ädellöv.
Men barrträd är det ytterst svårt att se skillnad på.

inte heller ser man naturavsättningar pga höga värden.
 
Redan på 90-talet kunde man med rätt hög noggrannhet skilja på tall, gran och björk i satellitbilderna. De har inte blivit sämre sedan dess.
https://www.osapublishing.org/ao/abstract.cfm?uri=ao-33-12-2356#Abstract

2004 författades detta om bestämning av skogens ålder genom kombination av satellitdata och fältinventeringar:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:657653/FULLTEXT01.pdf

2006 skrev SLU detta om skattning av virkesvolym med fjärranslys. Korrelationsgraferna är rätt bra.
https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktaskog/faktaskog06/fs06-10.pdf

Jag säger inte att satellitbilder är bäst, jag vänder mig bara emot att du skrev att de är ”ogiltiga” i samband med att se vad som avverkats.
 
Redigerat:
A
B b8q skrev:
Redan på 90-talet kunde man med rätt hög noggrannhet skilja på tall, gran och björk i satellitbilderna. De har inte blivit sämre sedan dess.
[länk]

2004 författades detta om bestämning av skogens ålder genom kombination av satellitdata och fältinventeringar:
[länk]

2006 skrev SLU detta om skattning av virkesvolym med fjärranslys. Korrelationsgraferna är rätt bra.
[länk]

Jag säger inte att satellitbilder är bäst, jag vänder mig bara emot att du skrev att de är ”ogiltiga” i samband med att se vad som avverkats.
Nej i den bemärkelse att utröna hur gammal skogen är, inte hur mycket som blivit avverkat eller när..
Där ligger felet ingen annanstans.
Och näpp skogsstyrelsen använder sig ej av den datan när de ska kontakta en skogsägare, för den är inte tillräckligt säkerställd.

Säg vad var det som dessa nyfunna intelligens befriade hade felaktigt anklagat Sveaskog för?

För låg ålder på den avverkade skogen?
eller felaktigt trädslag i ansökan om avverkning?

väldigt komiskt att inte dessa begåvade personer i dessa anklagelser kunde se skillnad på tall.. contorta.. gran.. löv..
med tanke på att de inte ens kan se skillnad på en timmerställning och en avverkad yta... :thinking:
 
Du kan utan vidare se slutavräkningarna via satellit. Då vet du hur gammal skogen kan vara. Satelitdata används till mycket mer än du anar. Så sluta med dina dumheter nu.

Jag har hört om en som blev kontaktad när han plöjt en snöig åker, det såg tydligen ut som att man gödslat på snön i satellitbilderna. Jag kan mycket väl tanka mig att även skogsägare blir kontaktade om det ser ut att ha hänt något oväntat i skogen.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Du kan utan vidare se slutavräkningarna via satellit. Då vet du hur gammal skogen kan vara. Satelitdata används till mycket mer än du anar. Så sluta med dina dumheter nu.

Jag har hört om en som blev kontaktad när han plöjt en snöig åker, det såg tydligen ut som att man gödslat på snön i satellitbilderna. Jag kan mycket väl tanka mig att även skogsägare blir kontaktade om det ser ut att ha hänt något oväntat i skogen.
Nej du kan inte alls beräkna ålder på skogen på detta sättet.
Varför skulle annars skogsstyrelsen anlita oss skogsvårdsentreprenörer varje år för att inventera skogar annars?
Och detta gäller de skogar där man gjort analys med satellitbilder..

För övrigt så skulle jag gärna vilja prata med den som kontaktat en jordbrukare för att ha lagt på gödsel på snön, detta är inte något konstigt eller olagligt..

ni är roliga ni..
Ni ifrågasätter folk som jobbar med detta, fast ni inte har en aning om vad det ens handlar om... :rofl:
Sedan kommer det en miljömupp och ska lära skogligt utbildad med mångårig erfarenhet av fältarbete inom detta.. hur detta ska gå till.. jo jävlar ja..
 
Det är regler för hur och när man går gödsla. Du har inte märkt att alla gödsel tunnor är ute och far samma dag? Det betor på regler, inte för att alla bönder känner för att gödsla samtidigt.

Jag vet vem som blev kontaktad, men inte av vem.
 
A
B b8q skrev:
Maskintok, du som jobbar med skogsbruksplaner, har du haft kontakt med dessa?
[länk]
Nej det är inte min uppgift.
Men ja jag känner till foran.
Hurså?
De brukar använda våra manuella mätningar från fält till att sammanställa planer.
referens ytor.
med t, ex diameter, höjd, ålder, trädslag, grundyta.
 
Maskintok skrev:
Nej det är inte min uppgift.
Men ja jag känner till foran.
Hurså?
De brukar använda våra manuella mätningar från fält till att sammanställa planer.
referens ytor.
med t, ex diameter, höjd, ålder, trädslag, grundyta.
Jag ville bara visa hur fjärranalys är till praktisk nytta idag vid framtagning av skogsbruksplaner så effektivt som möjligt. Det känns nämligen lite som om du tycker att fältinventering är den enda rätta metoden.
 
A
B b8q skrev:
Jag ville bara visa hur fjärranalys är till praktisk nytta idag vid framtagning av skogsbruksplaner så effektivt som möjligt. Det känns nämligen lite som om du tycker att fältinventering är den enda rätta metoden.
Även dessa behöver ha referenser för att vara säkra uppgifter... Och dessa får de antingen från oss som jobbar i just fält eller genom sina egna som jobbar både och..
Inte så konstigt detta..
Men för vissa som inte lever i denna verklighet så kan det säkert vara helt otänkbart.. Men så ser iallafall verkligheten ut.. precis som att skördarföraren måste klava och mäta timmer på vissa träd när datorn kräver detta..
konstigt va?
kallas kvalitets säkring.. :cool:
och utförs manuellt konstant... (y)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Då är vi överens. Fältmätningar för att skapa referensområden (trädslag, ålder osv), som sedan används för att ”lära” fjärranalysen vad det är, så att det sen kan användas över stora områden för att klassa skogen. Så slipper fältinventeraren besöka varenda dunge.
 
A
B b8q skrev:
Då är vi överens. Fältmätningar för att skapa referensområden (trädslag, ålder osv), som sedan används för att ”lära” fjärranalysen vad det är, så att det sen kan användas över stora områden för att klassa skogen. Så slipper fältinventeraren besöka varenda dunge.
Nja utan att just fältinventeraren besöker varje bestånd så kan ingen data alls matas in.
Men ålder på den stående skogen är det endast en inventerare som kan fastslå, allt annat är en bedömning utan grund.
 
B b8q skrev:
Då är vi överens. Fältmätningar för att skapa referensområden (trädslag, ålder osv), som sedan används för att ”lära” fjärranalysen vad det är, så att det sen kan användas över stora områden för att klassa skogen. Så slipper fältinventeraren besöka varenda dunge.
skogen är såpass olika så detta med referensområden blir ingen hit,inte heller fjärranalys...då blir det samma skit som SVT körde mot Sveaskog
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
skogen är såpass olika så detta med referensområden blir ingen hit,inte heller fjärranalys...då blir det samma skit som SVT körde mot Sveaskog
Så de forskningslänkar från SLU jag gav tidigare som visar på en korrelation mellan fältinventering och fjärranalys på ca 90% stämmer inte, menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.