Mikael_L
jaso skrev:
Har svårt att se att det inte skulle gå bra att granska oseriösa hantverkare genom seriös och saklig journalistik. Uppdraget att avslöja oseriösa hantverkare kräver knappast ansvarsfrihet för lögner.

Hur kommer det sig att det finns så många exempel på bra granskningar av personer (politiker, brottslingar, andra makthavare osv)? Vid direkta lögner finns ju ett inte bara ett skadeståndsansvar utan också ett straffansvar. Detta saknas dock när samma görs mot företag.


Men det viktigaste. Att du har en åsikt som jag inte delar är naturligtvis helt ok. Men att du ifrågasätter om Tomas är en seriös hantverkare baserat på hans åsikter om att journalister ska ha ett ansvar för lögner mot företag är ett riktigt lågvattenmärke q(;^;)p.
Ja då måste jag svara ... :)

Förvisso heter tråden "Byggfällan" och handlar därför om det programmet. Andra liknande program och journalistik i allmänhet kan väl också anses on topic.

Länken Thomas skickade gav mig intrycket att det skulle vara olagligt (vara bra om det blev olagligt) att kritisera företag om man inte hade 100% torrt på fötterna. Olagligt oavsett om man är privatperson som journalist.
Då går vi en mörk framtid till mötes. Hur många vågar kritisera ett företag om det betyder att jag plötsligt kan bli stämd på tio och hundratusentals kronor ifall jag råkar säga något som inte är riktigt 100% sant.
Och ja, även med kritik med 100% korrekt information lär ju ändå stämningarna dugga som ett höstregn ifrån företag som cocacola, Ikea, Bauhaus och andra finansiellt starka aktörer. Dom har ju nämligen muskler nog att krossa vilken privatperson som helst.

Byggahus, trustpilot, rejta och liknande måste läggas ner, då dom kan bli stämda skiten ur när missnöjda kunder har skrivit av sig.

Nu är kanske alla hantverkare jättesura över byggahus och rejta m.fl., vad vet jag?
Men jag misstänker dock att de mest oseriösa är de som skulle glädjas mest om kritik tystnade.

Mitt inlägg var alltså lite Offtopic, då jag inte avsåg vare byggfällan eller journalistik i allmänhet, utan vad vem som helst skulle kunna råka ut för.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Ja då måste jag svara ... :)

Förvisso heter tråden "Byggfällan" och handlar därför om det programmet. Andra liknande program och journalistik i allmänhet kan väl också anses on topic.

Länken Thomas skickade gav mig intrycket att det skulle vara olagligt (vara bra om det blev olagligt) att kritisera företag om man inte hade 100% torrt på fötterna. Olagligt oavsett om man är privatperson som journalist.
Då går vi en mörk framtid till mötes. Hur många vågar kritisera ett företag om det betyder att jag plötsligt kan bli stämd på tio och hundratusentals kronor ifall jag råkar säga något som inte är riktigt 100% sant.
Och ja, även med kritik med 100% korrekt information lär ju ändå stämningarna dugga som ett höstregn ifrån företag som cocacola, Ikea, Bauhaus och andra finansiellt starka aktörer. Dom har ju nämligen muskler nog att krossa vilken privatperson som helst.

Byggahus, trustpilot, rejta och liknande måste läggas ner, då dom kan bli stämda skiten ur när missnöjda kunder har skrivit av sig.

Nu är kanske alla hantverkare jättesura över byggahus och rejta m.fl., vad vet jag?
Men jag misstänker dock att de mest oseriösa är de som skulle glädjas mest om kritik tystnade.

Mitt inlägg var alltså lite Offtopic, då jag inte avsåg vare byggfällan eller journalistik i allmänhet, utan vad vem som helst skulle kunna råka ut för.
Men det är väl en ganska kraftig skillnad på kritik och förtal.
Ett program med journalisten Lennart Ekdal i spets borde man väl tro mer om en det lite slarviga upplägget dom hade. Jag tycker att TV4/ hemmakanalen borde stå för sitt förtal ( om nu så vore fallet) och är nog bra mycket större företag än de företag dom jagar.

Stora företag klarar sig alltid, men man kan sänka mängder med småföretagare med förtal då småföretagarna är inte lika dopade och biffiga.

Återigen måste jag förtydliga mig och säga att jag är för program som lyfter fram fuskbyggare men hatar när man kryddar med lögner, och när man gör det så ska man få stå till svars för det.

Lite märkligt att det inte gått fram att jag motståndare till klåpare.
Det kanske beror på att jag är "from the dark side" jag är ju hantverkare d^_^b.
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Men det är väl en ganska kraftig skillnad på kritik och förtal.
Men blir du stämd för förtal, fast det bara är kritik är du ändå stämd. :S
Saker som vanliga enkla människor och organisationer med svaga finansiella muskler antagligen försöker undvika, kanske genom att tystna helt.

Ett program med journalisten Lennart Ekdal i spets borde man väl tro mer om en det lite slarviga upplägget dom hade. Jag tycker att TV4/ hemmakanalen borde stå för sitt förtal ( om nu så vore fallet) och är nog bra mycket större företag än de företag dom jagar.

Stora företag klarar sig alltid, men man kan sänka mängder med småföretagare med förtal då småföretagarna är inte lika dopade och biffiga.

Återigen måste jag förtydliga mig och säga att jag är för program som lyfter fram fuskbyggare men hatar när man kryddar med lögner, och när man gör det så ska man få stå till svars för det.
Vad det gäller programmen Fuskbyggarna och Byggfällan så tycker jag också att dom håller en oerhört låg nivå. Jag såg några i början, men nu sitter jag mycket hellre och läser lite på byggahus istället. Ger mångfalt mer värde för mig. :)
Så där tror jag vi är relativt överens.

Lite märkligt att det inte gått fram att jag motståndare till klåpare.
Det kanske beror på att jag är "from the dark side" jag är ju hantverkare d^_^b.
Jag "vet" att du ogilllar de slarviga busarna i din bransch, skit som dessutom stänker upp på dig också. Just därför vinklade jag min "anklagelse" (fast det liknade väl en fråga, mest av allt) på det viset. :p
Sorry. :blushing:
 
Hålla inne pengar tills det är klart är A och O. Då är det "bara att" kontakta nästa firma och låta dem göra jobbet. Försening och bekymmer, men man får det man skall ha och betalar bara en gång.

Sen skall man ha klart för sig att de där programmen är *underhållning*. Ibland har de noll koll. Googla Järntorget och läs på om hur programmet fuskbyggarna med clownerna Ekdahl/Timell totalt missuppfattade lagar, regler och byggtekniska frågor.

Läs: http://www.jarntorget.se/bostad/fuskbyggarna.asp men även debatten mellan Ekdahl och Järntorget. Det är aldrig ens fel när två träter men här är det uppenbart att TV=underhållning och inget annat.
 
n det är väl en ganska kraftig skillnad på kritik och förtal. [/quote]

Den som kritiseras kanske anser sig förtalad? Det är två olika ord, men skillnaden kan vara nog så diffus beroende på vem man frågar.

Det är tur att yttrandefriheten är grundlagsskyddad känner jag.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg, men många. Och jag reagerar på att så himla många av er är så överlägsna och tar för givet att alla hantverkare är idioter. Vi hantverksfirmor som försöker vara seriösa måste alltid vada genom pölar av sånt här skit, och kunderna tar alltid för givet att vi försöker luras, så till den milda grad att de ofta försöker luras tillbaka "för säkerhets skull". :O När fakturan kommer bestrids den på oklar grund, ofta hävdas det att byggmästaren eller någon av snickarna sagt ett annat pris. Trots att alltid skriver avtal, men då har något sagts i efterhand enligt kunden. De tror ju att vi tjänar så bra att vi måste bli lurade för att det ska bli rättvist. Ord står mot ord och då har kunden enligt konsumenttjänstlagen tolkningsföreträde. Det är bara att kreditera och se glad ut. Ännu ett backjobb (vi har inte särskilt stora marginaler).

Vi lägger ner vår firma nu till årsskiftet just på grund av sånt här. Jag är så trött på att räkna på jobb åt idioter, och min man har varit nära hjärtinfarkt. Vi är ledsna och besvikna, och våra tio anställda blir utan jobb.

Vi har hela tiden försökt vara seriösa. Har man ett AB, vilket många här verkar missa, måste man se till att aktiekapitalet finns. Man måste ha en revisor. Man måste göra riktigt bokslut, måste följa regler och lagar och betala skatt och moms. Mycket hårdare än enskild firma. Och det är verkligen inte bara att "gå i konkurs" som många av er tror. Läs på lite och prata med en revisor så kommer ni kanske att ändra åsikt.

Vi betalar avtalsenliga löner till våra killar, svenska medborgare med svenska yrkesbevis. Vi lämnar rimliga offerter tycker vi, noggrant räknade på. Vi vill ha bra rykte och nöjda kunder. Men vad händer? Kunderna ska ha det så BILLIGT, gubevars. Oj vad dyra vi var. 130 000 för att byta ett tak när det finns firmor som gör det för 75 000? En månad för ett badrum när det finns firmor som lovar tio dagar? Fy på oss. Smisk på fingrarna, gör om och gör rätt.

Det är ytterst få kunder som stannar upp och funderar på hur sjutton ett tak kan läggas om för 75 000 när bara materialet kostar 60 000. De bara hugger på lägsta pris och sedan gnälls det. Och då är det alla hantverkares fel att just deras firmas polacker gjorde ett dåligt jobb. Sedan sprider sig denna typ av oseriöst skitsnack som får stå oemotsagt.

Vi fick dåligt omdöme på Bra Byggare häromsistens. En kund som var arg för att han fått betala en elräkning från elektrikern, han hade ju fast pris och totalentreprenad på sitt badrum. Jovisst, men de här elarbetena var i KÖKET! :O Ett sånt där "du elektrikern, när du ändå är här kan du väl":cool: Men det skulle ju vi betala för det var ju fast pris. Och tror ni att det var så han beskrev det när han lämnade sitt omdöme? :S Där står vi med ett dåligt omdöme som framtida kunder läser, men det är bara bullshit och vi kan inte göra någonting åt det. Bra Byggare säger att de inte tar ställning. Polisen skiter i anmälan om ärekränkning. Tackar.

Man tar sig för pannan. Vi har fått dagens ros i tidningen tre gånger bara senaste månaden, men det betyder inget jämfört med lägsta pris från skojarfirmorna. Folk har inte ens vett att tacka nej till offerterna, de hör bara inte av sig. Jag kan bara konstatera att ni får de hantverkare ni förtjänar. Vår firma, som alltid kämpat för bra resultat och nöjda kunder även om vi gått back på jobben, lägger i alla fall ner nu.
 
Förresten har min man träffat en "kvalitetsansvarig" för Byggfällan och han sa som det var: Dessa program är BARA till för att sälja reklamtid. Kvaliteten på innehållet är helt ointressant för kanalen ifråga så länge det finns puckon som tittar.
 
Mycket intressant och bra inlägg Imze. Jag finns alltså på andra sidan och köper just nu bygg privat för 3 MSEK och professionellt köper för 10-20ggr så mycket i år men håller med dig ändå. Dock måste jag invända mot ditt lite slarviga sätt att referera till "polacker". Jag har fantastisk erfarenhet av många polacker. Proffsiga, seriösa, skattebetalande, hårt arbetande killar som driver svenskt bolag i Sverige. Även personer från andra delar av östeuropa har jag goda erfarenheter av. Vi har ett exempel där en lettisk firma genom proffessionalism och yrkeskunskap har räddat den svenska huvudentreprenören ur skiten när de inte klarade jobbet. De arbetar 10 tim per dag och 6 dagar i vecka men tar långledigt över religiösa (katolska) högtider. När vi har svenskar på byggen försvinner de ibland strax efter kl 15 och ibland hoppar de över fredagen helt - även när bygget är försenat. Dessutom är det älgjakt etc. Med det sagt har jag mycket stort förtroende för många av de svenska firmor vi anlitat. Oproffsigheten hos svenska bolag ligger oftare i byggledning, admin, avtalsskrivning, respekt för byggets grannar och kommunikationen kring tilläggsbeställningar och ändringar. Hantverksskickligheten och kunnandet kring metoder och regler är genomgående imponerande.

Vissa utländska byggare är oseriösa. Ja. Vissa svenska hantverkare är lata. Ja. Men man skall inte dra alla över en kam. Det var säkert inte så du menade heller, men jag vill ändå poängtera detta. Vi köper mycket bygg och har ett stort "sample" att dra slutsatser av.
 
imze skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men många. Och jag reagerar på att så himla många av er är så överlägsna och tar för givet att alla hantverkare är idioter. Vi hantverksfirmor som försöker vara seriösa måste alltid vada genom pölar av sånt här skit, och kunderna tar alltid för givet att vi försöker luras, så till den milda grad att de ofta försöker luras tillbaka "för säkerhets skull". :O När fakturan kommer bestrids den på oklar grund, ofta hävdas det att byggmästaren eller någon av snickarna sagt ett annat pris. Trots att alltid skriver avtal, men då har något sagts i efterhand enligt kunden. De tror ju att vi tjänar så bra att vi måste bli lurade för att det ska bli rättvist. Ord står mot ord och då har kunden enligt konsumenttjänstlagen tolkningsföreträde. Det är bara att kreditera och se glad ut. Ännu ett backjobb (vi har inte särskilt stora marginaler).

Vi lägger ner vår firma nu till årsskiftet just på grund av sånt här. Jag är så trött på att räkna på jobb åt idioter, och min man har varit nära hjärtinfarkt. Vi är ledsna och besvikna, och våra tio anställda blir utan jobb.

Vi har hela tiden försökt vara seriösa. Har man ett AB, vilket många här verkar missa, måste man se till att aktiekapitalet finns. Man måste ha en revisor. Man måste göra riktigt bokslut, måste följa regler och lagar och betala skatt och moms. Mycket hårdare än enskild firma. Och det är verkligen inte bara att "gå i konkurs" som många av er tror. Läs på lite och prata med en revisor så kommer ni kanske att ändra åsikt.

Vi betalar avtalsenliga löner till våra killar, svenska medborgare med svenska yrkesbevis. Vi lämnar rimliga offerter tycker vi, noggrant räknade på. Vi vill ha bra rykte och nöjda kunder. Men vad händer? Kunderna ska ha det så BILLIGT, gubevars. Oj vad dyra vi var. 130 000 för att byta ett tak när det finns firmor som gör det för 75 000? En månad för ett badrum när det finns firmor som lovar tio dagar? Fy på oss. Smisk på fingrarna, gör om och gör rätt.

Det är ytterst få kunder som stannar upp och funderar på hur sjutton ett tak kan läggas om för 75 000 när bara materialet kostar 60 000. De bara hugger på lägsta pris och sedan gnälls det. Och då är det alla hantverkares fel att just deras firmas polacker gjorde ett dåligt jobb. Sedan sprider sig denna typ av oseriöst skitsnack som får stå oemotsagt.

Vi fick dåligt omdöme på Bra Byggare häromsistens. En kund som var arg för att han fått betala en elräkning från elektrikern, han hade ju fast pris och totalentreprenad på sitt badrum. Jovisst, men de här elarbetena var i KÖKET! :O Ett sånt där "du elektrikern, när du ändå är här kan du väl":cool: Men det skulle ju vi betala för det var ju fast pris. Och tror ni att det var så han beskrev det när han lämnade sitt omdöme? :S Där står vi med ett dåligt omdöme som framtida kunder läser, men det är bara bullshit och vi kan inte göra någonting åt det. Bra Byggare säger att de inte tar ställning. Polisen skiter i anmälan om ärekränkning. Tackar.

Man tar sig för pannan. Vi har fått dagens ros i tidningen tre gånger bara senaste månaden, men det betyder inget jämfört med lägsta pris från skojarfirmorna. Folk har inte ens vett att tacka nej till offerterna, de hör bara inte av sig. Jag kan bara konstatera att ni får de hantverkare ni förtjänar. Vår firma, som alltid kämpat för bra resultat och nöjda kunder även om vi gått back på jobben, lägger i alla fall ner nu.
Är ni en bra och seriös firma har det ingen betydelse att oroa sig för om ni får ett dåligt betyg av en anonym person på Internet. Ni får säkert in massor av jobb ändå på tidigare goda referenser. Ta det inte så hårt utan gå vidare och fortsätt sköta er så bra som ni verkar göra.
 
Mikael_L
Jag har då beställt från internetfirmor som haft en del väldigt taskiga betyg på rejting-sidorna.

Det enda jag gör i sådana fall är att t.ex. googla lite mer innan, eller liknande.
Jag är nämligen medveten om att det finns idioter "där ute". :)
 
imze:

En reflektion; vill man verkligen ha de kunder som bara tittar på priset?

När jag köper en vara eller en tjänst så väljer jag det som löser mitt problem eller behov.

Jag prutar aldrig på timarvodet hos den som gör ett bra jobb och levererar.

Seriös kund + seriös leverantör = funkar!

/Stefan
 
Ett inlägg från en hantverkare: problemet som uppstår när kunden vill betala 100% i efterskott är att det uppstår en risk att hantverkaren inte får fullo betalt, så problemet blir omvänt. Betala efter avrop, dvs kunden betalar t ex. 2ggr/månad för det arbete som utförts. Har själv råkat ut för en kund som inte ville betala och jag kan garrantera att det inte var brister i arbetet. Besiktningsman gick igenom arbetet som var utan anmärkningar, men trots detta lyckas kunden snuva mig på nästan 30% av entreprenaden. Tänk i hantverkarens banor också, och dra inte alla hantverkare över en kamm. Det finns vi som är seriösa, troligen 95% av oss..
 
"lyckades snuva mig på 30% av entreprenaden" - hur gick det till om allt var i sin ordning?

/Stefan
 
AnteLarsson skrev:
Tycker de flesta här verkar missa poängen: att det är fel på svensk lagstiftning när man kan komma undan så lätt när man har ett aktiebolag.
Det är aktiebolaget du gör affären med, de anställda skall inte ställas till svars, och ägarna skall ej heller riskera mer än insatt belopp (om ingen begått något direkt bottsligt).

Det är hela finessen med aktiebolag, och anledningen till att det är på det viset är att få fler företag startade.

Edit: Oj, gammalt inlägg jag bumpade...
 
Redigerat:
Jag har läst/hört påståendet från hantverkarfirmor att det är struligt att få betalt av privatpersoner. Och visst, vi vet all att det finns oärliga människor. Men jag diskuterade det lite med snickaren jag har anlitat, har fått tag i honom via referenser. Han känner inte igen problemet, liknande vibbar från några andra riktigt bra hantverkare jag diskuterat med.


Jag tror att OM en hantverkare får problem med kunder som klagar/ inte vill betala, då beror det på att deras kunder är besvikna, känner att det varit problem.

Det behöver inte alls vara så att hantverkaren har lämnat ett dåligt resultat efter sig,eller debiterat mer än vad som är formellt rätt.

jag tror att i de fall kontakten med kunden blir problematisk även för ett "bra" hantverksföretag så beror det väldigt ofta på dålig kommuniktion, kunden har fått felaktiga förväntningar, antingen om pris, utförande kvalitet eller tidsåtgång. De riktigt bra hantverkarna fixar både att göra ett bra jobb, dyka upp på avtalad tid, vara tydliga om när de inte tänker dyka upp, vara tydliga om vad som kostar (och samtidigt kanske lite smidiga och inte pressa ut oskäligt mycket för ändringar bara för att det går rent formellt), och förklara hur slutresultatet kommer att se ut. Det är i korthet vad som är bra med snickaren jag anlitat.

Jag har som privat beställare klagat på en hantverkarfaktura vid ett enda tillfälle, det var en hantverkare som givit en kostnadsuppskattning för löpande räkning, han gjorde ett jättebra jobb, väldigt bra. Men istället för ca 1,5 v kalendertid så tog det 6 veckor, de flesta dagar kom han inte alls, och när han var där så jobbade han i en halv till en timme (då hände det mycket, han var effektiv), några enstaka dagar var han där i 4 -5 timmar. Man visste aldrig när han skulle dyka upp.

Trots dessa struliga tider så hade vi en uppfattning om att han var där ca 50% av den tid han hade uppskattat, och absolut max 80%. Sedan kom fakturan som låg på 150% av den uppskattade tiden.

jag tog upp det med honom och han skrev då gnaska omgående ned den till den uppskattade nivån. Jag accepterade trots att även det var för mycket enl. vår tidskoll, men det var en nivå jag ju hade accepterat från början.

jag har nu i dagarna precis haft en annan firma hemma inom samma bransch, jobb av ungefär samma omfattning, och ungefär samma tidsuppskattning. Den här firman har gjort ett jättebra jobb, de har hållit tiden på någon dag när, de har varit tydliga om när de skulle jobba, kommunicerat.

De har jobbat lite mindre effektivt, jag har varit lite orolig, för jag ser att vissa moment har gått påtagligt långsamt, men med bra resultat.

Fakturan kom och den ligger ungefär 25% (4000) över prisuppskattningen. jag kommer att betala utan att knota, även om jag troligen rent formellt skulle kunnat hävda max 15% överpris.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.