Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Man kanske är dum i huvet, men man vill ju hellre ha en snygg från Mirock

[bild]
Den såg ju fin ut,

Jag har en speed square i zinkgjutgods, den har skitfinisch även fast jag förväntade mig amerikansk "kvalitet"

Hur fan kom Amerikanerna till månen?....vist ja, det var Tyskarna som skjutsade dem dit.....
 
Det blev en order.
Borde kanske kryssat i rutan "gift" även om gumman och jag bara är sambos
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Det blev en order.
Borde kanske kryssat i rutan "gift" även om gumman och jag bara är sambos
Visst är det jobbigt med såna här trådar?
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Ja, man har lite för dålig karaktär
 
DennisCA DennisCA skrev:
Dom är riktigt billiga i röd plast här, 50kr. En mindre modell som är händig och nätt.

[bild]
Den där ser ut som nånting billigt som du trots allt verkligen tänkt använda. Då missar du helt målet. Syftet med en Speed square är att den ska vara dyr, vacker och obegriplig.
 
Jag vet inte varför jag råkade hamna i den här gamla tråden men den var rolig att läsa. Sen köpte jag en metrisk från Kina för flera år sedan. Svart med vita siffror, bra finish och ca 4 mm tjock.. Den vanliga L-formade har jag inte använt på flera år. Jag tror att den kostade runt en hundring för två stycken hela vägen hem. Förutom som vinkelhake använder jag den som anhåll för sticksåg och cirkelsåg, dra parallella linjer och ibland för någon annan vinkel än 90 och 45 grader.

Jag har även Mirocks vinkelhake i plast men den använder jag bara för finlir inomhus. Den är också ett bra mät- och märkverktyg.

Sök på ”speed square metric” på Wish eller AliExpress.
 
Brännis Brännis skrev:
Jag vet inte varför jag råkade hamna i den här gamla tråden men den var rolig att läsa. Sen köpte jag en metrisk från Kina för flera år sedan. Svart med vita siffror, bra finish och ca 4 mm tjock.. Den vanliga L-formade har jag inte använt på flera år. Jag tror att den kostade runt en hundring för två stycken hela vägen hem. Förutom som vinkelhake använder jag den som anhåll för sticksåg och cirkelsåg, dra parallella linjer och ibland för någon annan vinkel än 90 och 45 grader.

Jag har även Mirocks vinkelhake i plast men den använder jag bara för finlir inomhus. Den är också ett bra mät- och märkverktyg.

Sök på ”speed square metric” på Wish eller AliExpress.
Har du testat om du fick variant 89 eller 91°? :)
Nej men ärligt det är ju det allt handlar om, hur nära 90° är de och flexar det.
 
Den jag har är så nära 90 man kan önska sig. Och den flexar definitivt inte. Men jag kanske hade tur som inte fick en för 89 grader.
 
  • Vinkelhake placerad på ett trästycke för att visa en nästan perfekt 90-graders vinkel, utan synlig flex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
I måndags beställde jag en Swanson Speed Square (metric) från en butik i Sverige, samtidigt la jag en beställning på 18cm Metric Johnny Square från Amazon. Båda dök upp i dag.

Den från Swanson åker tillbaka på måndag! Dels var de 25 cm på tok för stor för att bära med sig i snickarbyxorna, sen måste man även ha någon form av lasersyn för att se vad som står på den. Den från Johnson var betydligt smidigare och hade en mycket trevligare finish med etsade mått. Ja just det, den blev även 70 kr billigare.

Ser fram emot att börja använda den på husbygget snart!
 
nikasp
Jag har använt Swanson rätt mycket i sommar när jag lagt tak. Mest använd vid kapning av grova lockbrädor till det gamla torptaket. Där hade jag inte velat ha en mindre men inte sagt att det inte blir en sån också :)
 
Det går att svärta in siffrorna
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag har en Swanson och sedan en tid också Hultafors.

Många har lyft fram vad de tycker är fördelar, i inlägg #82 tar jag upp några.
Jag tycker speed square är bättre än vanlig vinkelhake. En "vanlig" vinkelhake har två fördelar, den är lättare att packa i väskan och är bättre för att mäta yttervinklar, om jag kapat en stolpe och vill kontrollera om jag verkligen sågat rakt på alla håll så tar jag fram den vanliga vinkelhaken.

Min Swanson SpeedS. brukar jag ha i bakfickan på byxorna...
 
Redigerat:
Den kom till nytta förra veckan då jag sågade reglar. Med den som anhåll gick det helt bra med handcirkeln att få allting rakt.
 
nikasp
Jag har alltid med båda men tenderar att mest använda min stora Speed Square, aldrig vid precisionsmätning så kombinerar oftast måttband och märker sedan ut med speed squaren. Tycker den är mer stryktålig och allround och att ha den som anhåll funkar prima. Ångrar inte köpet men ibland känns den lite för stor och jag kan inte ha den i brallorna/verktygsbältet (ser att det finns sätt att göra hållare själv),
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.