Finns det någon anledning till det annat än att gräset lättare fastnar under gräsklipparen?

Har varit torrt i två veckor nu och regnar idag. Skulle egentligen klippa igår men hann inte och nu regnar det så klart.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
MultiMan
Orkar klipparen och du har uppsamlare går det rätt bra ändå. Men mulchingen funkar mycket sämre och har du drivning är blött gräs väldigt slirigt att köra på.

Hur gräset mår av det vet jag inte.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Av en händelse så håller vi precis på att testa gräsklippare och jag kollade just detta. :)

Förutom att det då fastnar i klipparen så blir det inte fint, utan ojämnt resultat i klippningen. Det blöta gräset rivs ibland av istället för att klippas med ett rent snitt, vilket inte är bra för gräset och kan ge sjukdomar.
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Det sista låter något udda. När man slår med lie är blött gräs klart lättare att slå. Det har snarare att göra med att klippet fastnar i klippare och på hjulen och bildar högar. Olika klippare har olika stora problem med det. Min klarar blött gräs rätt bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Halohal och 2 till
  • Laddar…
Gräsklipparen och jag orkar att klippa blött gräs men frågan är vad som är bäst för gräset?
 
  • Gilla
Nordman1971 och 1 till
  • Laddar…
Att klippa när det är torrt.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att klippa när det är torrt.
Man klipper ju golfbanor trots regn/blöta.
 
  • Gilla
  • Haha
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Golfbanor klipps väl med cylinderklippare som skär av gräset som en sax. Rotorklippare slår av gräset lite på måfå och är det nertyngt av regn blir nog resultatet klart sämre.
 
  • Gilla
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Bildas tjocka klumpar av gräset som kan mögla.
Den möglande klumpen kan döda gräset under.
Tort gräsklipp är bra för gräsmattan.
Blött gräsklipp dåligt.
 
  • Gilla
Halohal och 12 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att klippa när det är torrt.
Är det verkligen det?
 
R
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen det?
Ja det är det, du är den enda jag har hört förespråka klippning av blött gräs..
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Man klipper ju golfbanor trots regn/blöta.
Tror trädgårdsproffs mm gör jobbet oavsett väder för att man inte har råd eller tid att vänta. Som med äppelodlare, de struntar i vilken månad det är utan klipper sina träd löpande.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Sen har vi ju också olycksrisken. I alla fall om man har en kuperat tomt så är det ändå ett riskmoment att gå med klippare i blöt slänt
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Tomture61
Står i bondepraktikan att det ej ska klippas gräs när det regnar/ är blött 😁
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nån gång måste ju bonden få en vilodag 😉

Jag tycker att det största problemet är att gräset blir rufsigt och tufsigt om det är delvis nertyngt av vattendroppar när man klipper det. Då är det bara att klippa det en gång till när det har torkat och rest sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.