Är också nyfiken på köket. Vi har ett 2 v gammalt Höner med samma kök som er. För visst har ni bara valt ekluckorna som tillval, det är inte ett helt annat kök än älvsbyhus'? Vi har iaf ekluckor men då är ju stommarna fortfaranda vita (sniket tycker jag, det var inte direkt billigt med extraluckorna). Har ni sågat av det vita eller satt upp listor eller hur har ni gjort? Ser man det vita om man sätter listor på sidorna/toppen av skåpen?

//silje
 
KOJ skrev:
Om man kan få vattenburen golvvärme i ett älsbyhus vet jag ej
Nej, man kan inte få vattenburen golvvärme i ett Älvsbyhus.
 
Paddington skrev:
Ni vände på kyl och frys. Hade ni valt bort köket helt vid leveransen eller? Får det plats ett standardkylskåp och frys längs med väggen??

Upplevs det som en "korridor" till sovrummen?
Vi valde bort köket helt men detta kanske inte lönar sig med tanke på dom kronorna man får tillbaka. Tror det var ca 15 000:- och då tog dom bort kök inkl. vitvaror (vet dom som har fått mer när man har skruvat ner kök själv och sålt på annons). Bredden på våran side by side är 90cm och vi har mer än 30 cm tillgodo. Och som svar på din fråga om korridorkänslan så upplever vi det inte så i och med att vi har valt bort det tredje sovrummet.
Hoppas detta gav svar på dina frågor.
 
Sylvester skrev:
Ett stiligt kök. Vad har ni för leverantör av kök?
Vi valde ett Marbodal kök och vitvaror från Miele samt side by side från LG.
 
Johan o Silje skrev:
Är också nyfiken på köket. Vi har ett 2 v gammalt Höner med samma kök som er. För visst har ni bara valt ekluckorna som tillval, det är inte ett helt annat kök än älvsbyhus'? Vi har iaf ekluckor men då är ju stommarna fortfaranda vita (sniket tycker jag, det var inte direkt billigt med extraluckorna). Har ni sågat av det vita eller satt upp listor eller hur har ni gjort? Ser man det vita om man sätter listor på sidorna/toppen av skåpen?

//silje
Nej vi valde faktist bort ä-hus kök helt pga planeringen i köket tilltalade oss inte samt att priset för ek luckor skulle gå på ca 24 000:- vilket vi tyckte var för dyrt.

Vilka listor syftar du på i din fråga om vi sågat av dom?

Vi har även hört att det finns dom som har lyckats montera Ikeas luckor på Ä-hus stommar. Vet även en som lyckades få tag i den som leverarar luckorna till Ä-hus kök och fick på det viset ett större utbud att välja på.
 
Jasså, då förstår jag!
Trodde ni hade ekluckorna från älvsbyhus för de liknade jättemycket. Vårat kök ser i princip ut som erat men med vita stommar som går ändå upp i taket. Dvs över och under skåpen är det ca 15 cm vitt som bryter totalt mot ekträet. Det irriterar mig nåt kopiöst för det sa de inget om när vi valde köket - då var det bara snack om hur fint och exclusivt det var... *suck*
Vi funderar på att sätta 15 cm breda eklistor över det vita vid tak o golv så det inte syns så mkt, samt kakla på sidorna av skåpen som också är vita (med fula skruvhål i spånskivorna).

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag också valt bort köket och satt ikea eller marbodal eller vad som helst annat.
 
Johan o Silje skrev:
Vi funderar på att sätta 15 cm breda eklistor över det vita vid tak o golv så det inte syns så mkt, samt kakla på sidorna av skåpen som också är vita (med fula skruvhål i spånskivorna).

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag också valt bort köket och satt ikea eller marbodal eller vad som helst annat.
Jo det var lite därför som vi inte valde deras kök. Tråkigt att dom inte kan ”klä” in köket lite mer med tanke på att ekluckorna är så dyra som tillval hos ä-hus.

Du tror inte det går att köpa sidor i ek som man sågar till i rätt höjd då? (istället för att kakla sidorna)

Vart i landet bygger ni om man får fråga?
 
Tycker att de borde kunnna ha det som inte är luckor i ek oxå/=
Det är ju ganska dyrt med dessa tillval.
Snyggt kök KOJ!!!

 
KOJ skrev:
Hej!

Nu är vi äntligen färdiga med vårat Älvsbyhus (höner) och har bott in oss i snart två månader.
Bygget gick som på räls, inget som krånglade och människorna vi hade att göra med under byggtiden var alla trevliga och tillmötesgående (från säljare till hantverkare). Innan val av husleverantör såg vi här på detta forum att en del klagade på Ä-hus ”enkla” standard.
Trots detta så fastnade vi för planlösningen i husmodellen Höner samt konceptet som Ä-hus kunde leverera (allt i ett paket till ett rimligt pris).

En annan ”nackdel” som vi har läst om här var den långa leveranstiden, men vi såg detta som en fördel. För våran del så innebar detta mer tid att planera huset och vi slapp därför göra flera misstag som vi nu i efterhand inser att vi annars hade gjort.

Vi har mkt att tacka detta forum som har varit till stor hjälp i våran planering av vårat drömhus.

Avslutningsvis så vill vi säga till alla er som tvekar att bygga ett Älvsbyhus pga den ”enkla” standarden att tänka en gång till för man kan faktiskt ändra standarden till den nivån man vill till en hyfsad kostnad.

Ta er gärna en titt in på vårat bygge: [länk]

Hej, när ni valde bort köket och valde marbodal, satte Älvsbyhus snickare ändå upp det till er?
Vi funderar på ett Ägir hus men vill ha lite bättre standard i huset.
Kan man välja bort väggmatta och golvmatta i badrummet och sätta klinker och kakel själv?
Hur mycket fick ni i avdrag när ni bytte valde bort köket? Valde ni även bort alla vitvaror och köpte det själv?

Ägir kostar 1 150 000 vad tror ni det hamnar på i slutändan om tomten kostar 200 000?

Mvh Lotta
 
Galadriel skrev:
Tycker att de borde kunnna ha det som inte är luckor i ek oxå/=
Det är ju ganska dyrt med dessa tillval.
Snyggt kök KOJ!!!
Ja detspringer på bra med alla tilval som man vill ha ;)
 

Nej vi valde att hänga upp köket själva… har man tur med bra snickare så kan dom säkert hjälpa till mot en liten peng.
Vi valde bort vägg och golvmatta i badrummet, det enda vi valde till i badrummet var förberedelse för golvvärme.
Vi fick tillbax ca 15 000:- för köket men då drog dom av vitvaror också så ja vi köpte egna vitvaror.

Kan tyvärr inte svara på vad erat bygge kommer att gå på men här har du lite kostnader som tillkommer:
Lagfart
Utsättning av hus
Nybyggnadskarta
Bygglovskostnader
Mark arb.
Pantbrev
Räntor för byggkreditiv
Anslutning El/tele

Sen har ju Ä-hus en tillvalslista där man kan bygga på huset samt att det oftast tillkommer en peng för egna tillval.
 
Finns säkert mer men kommer inte på det nu.

 
vad kostar ovanstående upprabblade extrakostnader? Dvs lagfart etc..
 
Tack för titten i ert Ä-hus! Vi bor själv i ett Höner från 2001 så planlösningen är liite annorlunda. Kul att se hur fint ni fått till det! Vi byggde inte vårt hus själv, utan köpte det men förstod på förra ägarna att det flutit på bra och att allt gått enligt schemat. Och vi har haft mycket kontakt med en på Ä-hus då vi byggde ovanvåningen och det har varit mkt positivt och han har varit väldigt hjälpsam. Vi har på det stora hela bara positivt att säga om dem.
Anledningen till att de är ovilliga till att göra större ändringar är ju just för att priset redan är pressat, huset är som det är - man köper ett paket och man kan inte plocka ut vissa delar hur som helst, fullt förståeligt - faktiskt. Se´n är det faktikst fritt fram att t ex avsäga sig garderobsdörrar/köksinredning m.m om man vill ha en annan standard, dessvärre är det inte många tusenlappar man får tillbaka...

En fråga: Vad gillar ni lösningen i vard.rummet, jag tycker på ritningarna att det verkar svårt med den där pelaren istället för en hel vägg, hur upplever ni det?

Mvh
ClaJe
 
Tack för titten, men måste fråga: Är det verkligen HÖner? Såg att ni har ett fönster på kortsidan(kök), tillval eller är det nytt för Höner?
Och ska ni inte ha utgång från vard.rummet?


MVH

Johan o Silje skrev:
Finns förrästen bilder på vårat kök på våran hemsida

www.mamut.com/siljeochjohan

men det är ju inte klart än!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.