Hej!

Nu är vi äntligen färdiga med vårat Älvsbyhus (höner) och har bott in oss i snart två månader.
Bygget gick som på räls, inget som krånglade och människorna vi hade att göra med under byggtiden var alla trevliga och tillmötesgående (från säljare till hantverkare). Innan val av husleverantör såg vi här på detta forum att en del klagade på Ä-hus ”enkla” standard.
Trots detta så fastnade vi för planlösningen i husmodellen Höner samt konceptet som Ä-hus kunde leverera (allt i ett paket till ett rimligt pris).

En annan ”nackdel” som vi har läst om här var den långa leveranstiden, men vi såg detta som en fördel. För våran del så innebar detta mer tid att planera huset och vi slapp därför göra flera misstag som vi nu i efterhand inser att vi annars hade gjort.

Vi har mkt att tacka detta forum som har varit till stor hjälp i våran planering av vårat drömhus.

Avslutningsvis så vill vi säga till alla er som tvekar att bygga ett Älvsbyhus pga den ”enkla” standarden att tänka en gång till för man kan faktiskt ändra standarden till den nivån man vill till en hyfsad kostnad.

Ta er gärna en titt in på vårat bygge: http://spaces.msn.com/janikaokristian/

 
Hej KOJ !

Vi ska bygga ett Älvsbyhus oxå ( Torgrim ).
Snyggt kök ni har byggt.
Hur gjorde ni med elementet vid lilla fönstret i köket ?
Vi har tänkt att göra en liknande lösning med en bardisk ut från väggen
och vända kyl o frys utmed väggen till grovköket.

/ Jocke
 
Hej Forester!

Jag ska säga dig att det elementet inte fanns med i våran planering så när huset kom så blev det en liten klump i magen.
Men klumpen försvann dagen efter när rörläggaren kom, han fixade bort elementet på nolltid.
Lycka till med husbygget!!
 
Åh!!
Köket var riktigt läckert!

Golvvärme, vattenburen, är ett krav från min(vår) sida.
Företag som nekar oss den "självklarheten" bygger vi inte med.
Att skylla på torpargrund köper jag inte, då man lätt kan få vattenburen golvvärme i Modulenthus, som bygger på samma sätt som Älvsbyhus.

Lite synd att de är så trångsynta, för prismässigt är de rätt ok, trots all uppgradering man blir tvungen att göra.
Vi har kontaktat dem ifjol och deras säljare sa nej till princip alla tillval vi ville göra.
Ett perfekt koncept om man inte vill ha en köpare ;)
 
Vad jag reagerar för är att Älvsbyhus (i mina trakter iallafall) har en kvalitetsansvarig som sitter 80 mil härifrån.
Jag förstår inte hur en sådan kan tillvarata byggherrens intressen eller ha fortlöpande kontroll på hur bygget utvecklas....... :-/
 
volvo skrev:
Vad jag reagerar för är att Älvsbyhus (i mina trakter iallafall) har en kvalitetsansvarig som sitter 80 mil härifrån.
Jag förstår inte hur en sådan kan tillvarata byggherrens intressen eller ha fortlöpande kontroll på hur bygget utvecklas....... :-/
Är det inte upp till kunden att skaffa fram en KA för husbygget? Eller måste man ta han/henne från älvsbyhus också?
 
jeppeknaster skrev:
[quote author=volvo link=1141073010/0#4 date=1141117026]Vad jag reagerar för är att Älvsbyhus (i mina trakter iallafall) har en kvalitetsansvarig som sitter 80 mil härifrån.
Jag förstår inte hur en sådan kan tillvarata byggherrens intressen eller ha fortlöpande kontroll på hur bygget utvecklas....... :-/
Är det inte upp till kunden att skaffa fram en KA för husbygget? Eller måste man ta han/henne från älvsbyhus också?[/quote]

Jo, KA skall vara kundens ombud.
Tyvärr är kunskapen kring vad en KA egentligen är oerhört dålig.
Många hussäljare inkluderar en KA (som de valt ut) i sitt pris, vilket jag anser är helt oförenligt med boverkets intentioner.
Det märkliga är också att många kommuner accepterat att Älvsbyhus kvalitetsansvarige är baserad oerhört långt bort, vilket omöjliggör den kontinuerliga kontroll som man skall genomföra på plats.
Som jag ser det så är Älvsbyhus KA endast ett billigt sätt att komma undan.
 
Ja för dom lägger större delen av ansvaret att kontrollera saker och ting på byggherren som i sin tur vid förfrågan eller undran ställer denna till sin KA.
Korkat kan man ju sä.
Vi har det likadant själv.. bygger i skåne o KA sitter i övre halvan av landet..
..men å andra sidan.. kommer det nån spec. på hans arbete och kostnad ska denna bestridas kraftigt.
Fast igentligen bryr vi oss inte så mycket utan kommer iallafall att närvara vid större delar av arbetet och stenkolla jobben..

Som sagt, de e ett billigt sätt att komma undan.

Han var iallafall med på byggsamrådet vilket han måste vara och där hade vi stor nytta av honom. Han va på kommungubbarna som en hök och hade svar på allt som frågades och påpekades.
 
KOJ skrev:
Hej Forester!

Jag ska säga dig att det elementet inte fanns med i våran planering så när huset kom så blev det en liten klump i magen.
Men klumpen försvann dagen efter när rörläggaren kom, han fixade bort elementet på nolltid.
Lycka till med husbygget!!
Hej igen !

Har ni märkt om det har varit kallt vid det fönstret sedan ni tog bort elementet
eller har värmen räckt till iallafall ?

/ Jocke
 

[/quote]

Hej igen !

Har ni märkt om det har varit kallt vid det fönstret sedan ni tog bort elementet
eller har värmen räckt till iallafall ?

/ Jocke[/quote]

Nej det kan jag inte säga att vi känner av, rörgubben mena också på att det inte spelar så stor roll med tanke på att huset är välisolerat.
Så svar på din fråga, ja värmen räcker till
 
Severus skrev:
Åh!!
Köket var riktigt läckert!

Golvvärme, vattenburen, är ett krav från min(vår) sida.
Företag som nekar oss den "självklarheten" bygger vi inte med.
Att skylla på torpargrund köper jag inte, då man lätt kan få vattenburen golvvärme i Modulenthus, som bygger på samma sätt som Älvsbyhus.

Lite synd att de är så trångsynta, för prismässigt är de rätt ok, trots all uppgradering man blir tvungen att göra.
Vi har kontaktat dem ifjol och deras säljare sa nej till princip alla tillval vi ville göra.
Ett perfekt koncept om man inte vill ha en köpare ;)
Om man kan få vattenburen golvvärme i ett älsbyhus vet jag ej, men däremot så känner vi att man kan få igenom mer än vad som finns med i deras tillvalslista. Detta genom säljaren alt. direktkontakt med Älvsbyhus (HK).
 
Tackar för informationen... :)

/ Jocke
 
Ang. kvalitetsansvarig

Så känner vi också att han enbart var till nytta vid samrådet med kommunen (också enda gången vi såg av honom vi bygget) men som ”benny_o_lina” sa så är det viktigt att vara med under själva byggtiden. Vi var på vårat bygge så gott som hela tiden, detta för att kunna kontrollera bygget samt lära oss huset. Tror även att kundens bemötande mot hantverkarna påverkar deras arbete (så bjuder man på en kopp kaffe så kanske det blir ngr fler raka spikar islagna ;))
 
Ni vände på kyl och frys. Hade ni valt bort köket helt vid leveransen eller? Får det plats ett standardkylskåp och frys längs med väggen??

Upplevs det som en "korridor" till sovrummen?
 
Ett stiligt kök. Vad har ni för leverantör av kök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.