Lite otroligt hur det kan vara sådan skillnad i huskonstruktioner i dag.
Bodde i nyproduktion 2004. Hörde att det var årets billigaste hyreshusbygge. Trots det hördes ingenting när grannen rakt ovanför hade fest. Jag var själv på festen och gick ner till mig för att hämta något och konstaterade att jag inte märkte att det var full galej rakt över huvudet på mig. Det enda de misslyckats med (ljudmässigt) var avloppsrören. En skiva gips till hade inte skadat. I övrigt var det i toppklass.
 
  • Gilla
S.rosendal
  • Laddar…
T TCG skrev:
Är "skapa rädsla" hos styrelsen en konstruktiv väg framåt för att lösa ditt problem?
En ljudmätning har gjorts som är godkänd.
Är du inte nöjd med ljudet efter det så kan du påtala detta samt komma med förslag på lösningar eller forska i orsaken till ljudet.
Du har fått flera förslag i denna tråd.
Börja med de förslagen och sammanställ på ett bra sätt till styrelsen.

Styrelsen är ingen magiskt fullärd AI. Det är några av dina grannar som tagit på sig ansvaret att förvalta föreningen på bästa möjliga sätt efter sin förmåga.
Föreningen har troligtvis en teknisk förvaltare, prova att fråga dem om råd.
Du skriver att du vill vara med i styrelsen, vad hade du gjort om du var ledamot?
Föreslå samma lösningar för sittande styrelse.
Som jag skrivit tidigare har styrelsen stängt dörrarna för mig. Jag får inte svar på Mail, frågat om någon av dem vill ringa mig, ingen gör det. Har bara som senast fått höra att de inte lär hjälpa mig mer i frågan. Efter det har jag försökt få dem att förstå att jag vill ha förslag på åtgärder för inget har löst sig och jag mår plötsligt inte bra.
Svar nej jag vill inte bli hård. Men jag har inga val egentligen än att skapa rädsla vid det här laget. Får de bestämma så kommer de fortsatt ignorera mig. Och då , absolut, då kommer jag inte vara trevlig heller.

Jag har nämnt flera gånger att de kan ta in mig i diskussionerna, att jag kan ta in sakkunniga, att ja kan hjälpa med kontakt med företag, att jag kan inspektera lite själv men inget vill de dra mig in i.

även när jag ber om underlag för att föra frågan vidare så säger de vi har inte tid för leta upp underlag och att de kan göra det när de har tid över. Ja vet ju att detta kommer inte göras.

Men ja absolut ja har fått tips och ska använda mig av dem
 
Vill också tillägga igen. Ja det blev godkänt, men alla i styrelsen har stått i lägenheten och hört och erkänt själva alla ljud går rakt igenom. Hur det blev en godkänd mätning är ett mysterium men kraven av Boverket är väl ej värst hårda. Men jag köpte bostaden med utlovad bra ljudisolering. Vilket alla fått utom jag…
 
har varit i dialog med vår förvaltare som sa att jag inte bör höra stegljud. Han ville anmäla det till byggföretaget men sa till mig att det måste gå via styrelsen först. Och ja, sen hamna vi här !
 
Hur går förresten en mätning av stegljud till? Har mätpersonen med sig en standardiserad kollega med ISO-certifierade skosulor som får vanka omkring på våningen ovanför? 😅
Eller använder de någon slags apparat som bankar i golvet / låter?
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
B bollen skrev:
Hur går förresten en mätning av stegljud till? Har mätpersonen med sig en standardiserad kollega med ISO-certifierade skosulor som får vanka omkring på våningen ovanför? 😅
Eller använder de någon slags apparat som bankar i golvet / låter?
Haha! Ja det är en apparat man ställer i sändarrummet och sen mäter man i mottagarummet
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har varit i samma sits som du, dock med lgh byggd 2018. Steg- samt vissa andra ljud överfördes mycket hög utsträckning till vår lägenhet. Initialt god kontakt med styrelsen, men detta försvann då den dåvarande ordföranden flyttade. Därefter var det helt lönlöst.

Aldrig någonsin haft den typen av problem i tidigare brf-er eller hyreslägenheter, men det var inget annat än ett rent helvete så länge det varade.

Det du kan göra, som du säkert redan gjort, är att kontaka kommunens avdelning som hanterar boendemiljö. De kan väl sätta press på styrelsen att agera.

Något att tänka på är dock att ju fler processer du drar igång, ju mer som finns dokumenterat kring "felet" gör ju att du kan få det svårt att bli av med din lägenhet. Lyckas du väl sälja den så kan köparna, om de upplever ljudet som störande, peka på allting som finns dokumenterat och utkräva skadestånd från dig. Detta kan ju undvikas om du är helt transparant med felet under köpprocessen, men då blir ju slutpriset säkerligen lågt.

Inte upplyftande kanske, men det var så långt vi kom i efterforskningarna samt några träffar med utomstående jurist. Vi valde att flytta till den nätta förlusten av 400 000kr pga förändrad marknad...
 
K Klockradio skrev:
Har varit i samma sits som du, dock med lgh byggd 2018. Steg- samt vissa andra ljud överfördes mycket hög utsträckning till vår lägenhet. Initialt god kontakt med styrelsen, men detta försvann då den dåvarande ordföranden flyttade. Därefter var det helt lönlöst.

Aldrig någonsin haft den typen av problem i tidigare brf-er eller hyreslägenheter, men det var inget annat än ett rent helvete så länge det varade.

Det du kan göra, som du säkert redan gjort, är att kontaka kommunens avdelning som hanterar boendemiljö. De kan väl sätta press på styrelsen att agera.

Något att tänka på är dock att ju fler processer du drar igång, ju mer som finns dokumenterat kring "felet" gör ju att du kan få det svårt att bli av med din lägenhet. Lyckas du väl sälja den så kan köparna, om de upplever ljudet som störande, peka på allting som finns dokumenterat och utkräva skadestånd från dig. Detta kan ju undvikas om du är helt transparant med felet under köpprocessen, men då blir ju slutpriset säkerligen lågt.

Inte upplyftande kanske, men det var så långt vi kom i efterforskningarna samt några träffar med utomstående jurist. Vi valde att flytta till den nätta förlusten av 400 000kr pga förändrad marknad...
Hej, tusen tack för du att lyfter upp problem som kan komma med det! Ännu har jag inte lyckats med något än en mätning som blev godkänd. Dvs att just nu skulle ingen kunna kräva något då det inte finns något tydligt fel jag behöver upplysa någon om. Och skulle förmodligen komma undan med ”jag är ljuskänslig och förstod det efter mätning” OM jag kommer dit.
Gjorde du någon mätning på din bostad??


Men tror som du säger att om ja drar in miljö i detta blir det större och offentliga handlingar.

Jag håller med om att man borde överväga att bara leka dum kanske och bara leka sälj sugen för komma undan problemet. Men vill ju helst inte sälja då jag tycker om bostaden annars, och har inte ekonomin för sälja just nu.
 
S s.razol skrev:
Tack så mycket allihoppa, jag ska kontakta kommunen och be om K-ritningar samt V-ritningar för att reda ut vad som tillåter samtal transporteras vidare.

Sedan tänker jag att jag fortsätter pressa styrelsen och nämner att stänga dörrarna enbart för mätning gjorts inte löst problemet och jag mår dåligt. Trycker på att jag kommer kontakta Mijö, jurist, etc för att skapa lite rädsla hos dem.

Jag tycker att ett fel är fortfarande ett fel. Min lägenhet avviker från andras och bara det ska räcka som anledning. Mätningen betyder inte så mycket i mitt fall?

Och ja, jag ka höra sex såklart om jag hör hostningar som man kanske kan lista ut. Jag sover med öronproppar för att inte vara med om det eller känna obehag
Jag ringde miljö och hälsa i min kommun och förklarade mitt problem. De skickade en skrivelse till Styrelsen, jag fick en kopia på den skrivelsen, hade också mailkontakt med dem. Därefter gjordes ännu en ny mätning av person från annan stad. (tror miljö och hälsa valde den personen) Den mätningen låg över vad som ska vara normalt. Därefter kom FTX-företaget och fick byta ut både aggregat, rör och isolering i kök, hall och badrum. FTX-företaget berättade för mig att normalt är det dem som installerar allt med ventilation men på detta bygget skulle Byggföretaget göra det jobbet själva. Därav blev det med skitmaterial , dålig isolering och väldigt tunna rör. Hoppas att allt ordnar sig för dig för jag vet vilket helvete det orsakade mig. 👊
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Lite otroligt hur det kan vara sådan skillnad i huskonstruktioner i dag.
Ljudkraven är höga, akustiker finns med som konsult vid alla flerbostadshusprojekt. Om det endast är problem i en eller ett fåtal lägenheter är det förmodligen någon som gjort fel på bygget. Avsaknad av stegljudsmatta, glömda tätningar kring olika genomföringar, Golv som skall läggas flytande men ligger dikt mot väggar etc.

Det kan ju också vara att personen ovan har bytt ut tex. parkett och det har utförts fel. Det nämndes vattenskada vilket gör att det låter rimligt. Det är också större risk att det utförts fel när det handlar om ett privatjobb för 1st lägenhet.
 
  • Gilla
Heden71
  • Laddar…
T TCG skrev:
Ett missförstånd bland många som flyttar till BRF.
Det kostade inte styrelsen massor av pengar, det kostade möjligen föreningen massor av pengar.
Pengar som du som medlem är med och betalar.

Skapa kostnader för föreningen = du får betala mer i avgift.
Bidra till att lösa problem för föreningen = du får lägre avgift eller i alla fall behålla samma avgift.
Ja , jag uttryckte mig dock lite fel.. Menar självklart Föreningen.. 👍🙄
 
Finns det inget intresse från grannen ovanför dig att få problemet åtgärdat?
Jag hade tyckt det var obehagligt om någon kunde höra vad jag pratade om i min bostad.
 
M Mörner skrev:
Finns det inget intresse från grannen ovanför dig att få problemet åtgärdat?
Jag hade tyckt det var obehagligt om någon kunde höra vad jag pratade om i min bostad.
Tyvärr verkar det inte så. De verkar vara själviska i detta och tänker väl mer så länge de inte hör så funkar det för dem. Men jag vet inte heller till 100, jag skulle bara obekväm om grannarna under mig sa att de hör mig till den nivån såklart
 
S s.razol skrev:
Tyvärr verkar det inte så. De verkar vara själviska i detta och tänker väl mer så länge de inte hör så funkar det för dem. Men jag vet inte heller till 100, jag skulle bara obekväm om grannarna under mig sa att de hör mig till den nivån såklart
Du kan ju kanske få upp deras motivation att hjälpa till att dra i detta om du börjar lägga små lappar i deras brevlåda med kommentarer kring spörsmål de avhandlar hemma: "ursäkta, jag överhörde att ni funderar på en SPA-helg - känner att jag måste rekommendera er Ystad havsbad, det prickar in alla era kriterier!" 😁
 
  • Haha
  • Gilla
S.rosendal och 1 till
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Jag fick en mini tabell som bara skrev ner ljudklasserna. Rapporten skickades till styrelsen. Men jag fick se den med och det var den lataste rapporten jag sett. Står in princip bara mätning 1 - C mätning 2 - B etc…
Trodde man skulle få något diagram och se vart det peekar.

Jag mätte samtidigt med min telefon och fick att det inte ens klarade C klassen (Boverkets minimikrav) med vet inte om telefonen är bra indikation
Man får alltid ut kurvor när man mäter stegljud. Sen skickas de inte alltid med till kunden då få personer förstår dessa. Försök att få ut dessa så kan man tyda mätningen bättre.
Vet du om man bara mätte stegljudet, eller kontrollerades även reduktionstal/ljudnivåskillnad?

Att mäta med telefonen fungerar tyvärr inte då mätvärdet ska vägas och korrigeras mot en referenskurva :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.