Hej,

Jag har hamnat i en tvist och försöker att lösa en gåta jag inte riktigt lyckas lösa.
Jag har köpt en bostad, rätt nyproducerad (2020) och olyckligt möttes jag av konstanta stegljud från ovan när jag flyttade in.
Felanmälning gjordes som togs upp hos styrelsen. De ville inte hjälpa mig då deras anledning var "Vi hör ingenting och det borde inte du heller". Efter x antal mail kommer de till min bostad och gör ett eget test genom att alla står i min lägenhet och en går i lägenheten ovan. Reaktionerna var extrema, "Oj det går ju rakt igenom" etc. Jag ber dem uppe slänga ett mycket tunt föremål på golvet och det hörs utan problem precis som om det hände i min egna bostad. Efter detta bokar styrelsen en mätning då de höll med om att isoleringen i min bostad knappt fungerar. Jag hör hostningar, dialoger, gameande, galger i garderoben....

Till min förvåning så blir mätningen trots detta godkänd och mätar killen säger att jag e närmre B än C klass dessutom. Vilket inte alls går ihop med verkligheten, hur kan så usel isolering uppnå B?
Detta gjorde att styrelsen såklart stängde dörrarna för att hjälpa mig.

Det jag behöver hjälp med är att lyckas reda ut vad som skiljer i min bostad jämfört med de andras som inte hör något. Vart kan felet ligga och vad kan jag be styrelsen kolla upp. För borde jag inte kunna uppnå samma isolering som dem då vi alla har samma betong mellanbjälklag?
Sedan vad har jag för rättigheter här? Jag menar att alla i styrelsen konfirmerade att det låter mycket hos mig och att de har frågat nästan 20 hushåll som sagt att de inte heller hör något precis som dem. Borde jag inte ha rätten till samma isolering? Hur vinner argument mot dem? Mätningen gjorde inte direkt så att något förbättrades och de höll ju nyss om att det låter otroligt högt av steg och föremål etc.

Tacksam för alla svar och tips!
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Tror inte du kommer någon vart med styrelsen, särskilt nu efter att en mätning har genomförts.

Kanske är det huset konstruktion som ger den försämrade ljudisolationen, då specifikt i din lägenheten.
Har du lyssnat i andra lägenheter eller bara gått på innehavarnas svar till dig?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Spöken?
Skämt åsido så kanske du ska spela in ljuden och se om någon vet vad det kan vara?
 
  • Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tror inte du kommer någon vart med styrelsen, särskilt nu efter att en mätning har genomförts.

Kanske är det huset konstruktion som ger den försämrade ljudisolationen, då specifikt i din lägenheten.
Har du lyssnat i andra lägenheter eller bara gått på innehavarnas svar till dig?
Jag har tänkt att be om att få lyssna in deras precis som de lyssnade in min. Men de har redan konstaterat att de inte hör det jag hör i min lägenhet. Så det är bekräftat även från dem att något är fel men de verkar inte vilja göra mer nu. Men jag vill ändå pusha till att hitta felet inom 5 års garantin då något fortfarande inte stämmer... och har jag inte rätt till att ha det lika isolerat som dem??

Det jag också finner intressant är att dem är otroligt partiska, när jag nämner att jag inte kan sova p.g.a att grannen skriker när han gamear så säger de att han har rätt till att gamea i sitt hem för att det ska inte höras. Men om det nu hörs i min lägenhet så kan inte samma stadgar gälla våra lägenheter, vi har ju inte samma isolering?
 
A aka_the_barf skrev:
Spöken?
Skämt åsido så kanske du ska spela in ljuden och se om någon vet vad det kan vara?
Nej det är stegljud och annat från grannarna ovan. Det konstaterades av styrelsen för vi hade ett samtal igång och sa "ta 5 steg, Hoppa, dra ut en stol, släng snusdosa, släng en penna" etc så det är ju från ovan. Styrelsen har frågat andra i övriga lägenheter som säger att de inte hör något i sina bostäder, ingen i styrelsen hör i sina heller. Så de håller med om att det låter orimligt mycket.

Kan mätningen, mätt fel??
 
BirgitS
Har styrelsen konstruktionsbeskrivningar och -ritningar som du kan få låna för att ta reda på hur det ska vara gjort?
Om inte kan du nog få ut en del från kommunen.
 
Går det någon trumma eller annat ventilationsröret rakt ovanför dig som förstärker ljudet tro?
 
Kan du ta upp ett litet hål ( förslagsvis nära en armatur som kan dölja det) och föra upp en inspektionskamera och kolla om/hur det är isolerat?

Ta foto mm. En oberoende bygg inspektör eller liknande kanske kan vara bra att anlita så du får papper på hur det ser ut och vad han tycker om ljudet.

Lycka till.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har styrelsen konstruktionsbeskrivningar och -ritningar som du kan få låna för att ta reda på hur det ska vara gjort?
Om inte kan du nog få ut en del från kommunen.
Jag får knappt någon hjälp av styrseln , de är otroligt lata och säger ”de tar tid”. Jag har mailat kommunen och byggföretaget och hoppas jag får ut något utav dem
 
S Småbrukaren skrev:
Går det någon trumma eller annat ventilationsröret rakt ovanför dig som förstärker ljudet tro?
Jag tror inte det, det är prefab betong men jag vet faktiskt inte. Borde jag be om V- ritningar?
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Kan du ta upp ett litet hål ( förslagsvis nära en armatur som kan dölja det) och föra upp en inspektionskamera och kolla om/hur det är isolerat?

Ta foto mm. En oberoende bygg inspektör eller liknande kanske kan vara bra att anlita så du får papper på hur det ser ut och vad han tycker om ljudet.

Lycka till.
Tack för tips! Jag ska kolla om jag kan få offerter av bygg inspektörer. Problemet här är att jag vill att de ska hitta skillnaden på min isolering och grannarnas. Hur jag ska få med en granne att få sitt undersökt vet jag inte. Men det kanske räcker med att de kollar på mitt tak !
 
Alla subjektiva problem blir såklart svåra att lösa.

I dessa tider med kostnadsökningar med höjd ränta och alla andra delar som en BRF ska hantera så skulle jag säga det är omöjligt att få hjälp om det (som sagt) är subjektivt.

Nackdel med nya hus är just många gånger stomljud. I gamla studentstaden min så byggde man modulhus med trästommar. Fantastiska hus. Relativt bra ljudisolerat. Men om folk gick tungt (eller var tunga) så hördes det i hela huset.

Det är ju tyvärr inget byggfel.

Som plättfia säger får man nog ta upp hål och se om det är rätt gjort. Men om det är det så får man nog ge upp.

Vi är dessutom olika känsliga för ljud.
 
Appendix Appendix skrev:
Alla subjektiva problem blir såklart svåra att lösa.

I dessa tider med kostnadsökningar med höjd ränta och alla andra delar som en BRF ska hantera så skulle jag säga det är omöjligt att få hjälp om det (som sagt) är subjektivt.

Nackdel med nya hus är just många gånger stomljud. I gamla studentstaden min så byggde man modulhus med trästommar. Fantastiska hus. Relativt bra ljudisolerat. Men om folk gick tungt (eller var tunga) så hördes det i hela huset.

Det är ju tyvärr inget byggfel.

Som plättfia säger får man nog ta upp hål och se om det är rätt gjort. Men om det är det så får man nog ge upp.

Vi är dessutom olika känsliga för ljud.
Jag förstår detta. Jag tyckte att det var konstigt att alla som bor i bostäderna håller med om att det hörs mer hos mig än hos dem. Det vore bra om jag får utföra samma test hos någon av dem för se om jag också håller med att de låter mindre hos dem. Sen försöka gemensamt hitta orsaken - just för att få bort frågan om hur känsligt man är liksom individuellt. Tycker jag att det låter även hos dem så är det nog bara att packa ihop. Men vill inte ta den vägen innan vi klurat ut om det faktiskt är ett fel i min bostad.. eller rättare sagt i golvet på bostaden ovan mig
 
Kan det vara parkett som fjädrar och då ger genomslag av ljud, kanske att lumpappen (eller motsvarande) saknas?

Du kan allltid beställa en ytterligare besiktning och visar den på felaktigheter så kan du ta det vidare därifrån. Om den visar på samma som redan är uppmätt så kommer du nog inte längre annat än genom att montera egna ljudbafflar.
 
klosp11
kan allt detta beror på typ av golv och undergolv i bostaden ovanför dig eller är det lika uppförd i alla bostäder? olika typ av undergolv kan göra otrolig skyllnad i överföring av ljud.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.