En lada niva borde ju vara ett alternativ, nya delar som är konstruerade på 70(?)talet och knappt genomgått förändringar sedan dess. Finns knappt någon elektronik i dom heller, till och med radion måste eftermonteras
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Få fossilbilar om någon är lämplig till en långsiktig preppersituation.

De är helt enkelt på tok för komplicerat uppbyggda för att klara en långsiktig kris. Räcker med att en multirem går sönder, en spridare krånglar rejält, kamremmen hoppar en kugge eller vattenpumpen går, så förvandlas bilen till ett hönshus på en sekund.

Det säkraste vore väl att ha en helt sprillans ny bil av något slag, där troligtvis ingenting kommer gå sönder på mycket länge. Men nya bilar är också tokigt komplicerade och invecklade, så går något fel är det irreparabelt med GDS-metoder.

Elbilar kan vara lösningen här, de har visserligen elektroniken gemensamt med alla andra moderna bilar, men motor och kraftöverföring är så mycket enklare. Men jag vet för lite om deras långsiktiga hållbarhet. Dessutom kan de försörjas med lokalt tillverkat bränsle (solpaneler) så de drabbas inte av en tom farmartank så som avgasbilar gör.

Ska man ändå hålla sig med en fossilbil kanske en gammal Mercedes diesel från innan 1985 vore det mest hållbara om man ser till en situation där man inte behöver pendla till jobbet utan helt enkelt ha en bil till lite av varje men inte så många mil. Motor och insprutningssystem går minst 20.000 mil utan annat underhåll än olje- och filterbyte om de är helrenoverade.
Se till att även renovera växellådan, kardan och axlar, byt fjädrar och stötdämpare. Rostskydda hela bilen med olja så ofta du hinner. Lägg några omgångar vanliga slitdelar på hyllan, så som filter, rem, bromsklossar, skivor, hardyskivor, oljor.
Spännande. Nya bilar kan vi glömma då alla nya bilar behöver överleva några år så att fabriksfel hunnit visat sig och åtgärdats. Sen har man max driftsäkerhet en längre tid.

Vad ska man ha en bil till när det är total kris och man ändå inte behöver åka till jobbet, inga affärer är öppna osv?
Den bil man redan har räcker säkert till närmsta kust (inkl reservdunkar)där man har preppat överlevnadsbåten.

En solcellsladdad elcykel räcker nog lokalt, och en häst eller urgammal traktor för jordbruket.
 
martin43 martin43 skrev:
Vad ska man ha en bil till när det är total kris och man ändå inte behöver åka till jobbet, inga affärer är öppna osv?
Det bero på vad man preppar för!
Zombieapokalyps är så klart bara foder för att stimulera personer som inte har så bra fantasi annars.

Genom att studera historia och nutid kan man istället fundera på vad som verkligen är sannolikt som krissituation. Krig har varit vanligt och pågår fortfarande på många håll. Även blockader eller handelsavbrott är ganska vanligt. Se på Kuba ex.vis.
Förändrat klimat med kraftiga oväder, långvariga strömavbrott, global matbrist andra sannolika scenario.

I alla dessa scenario finns stor nytta av transporter. Inte bara av människor utan av varor. Även i varenda fattigt u-land med elände har man bilar som transporterar gods och folk. Så behovet av transporter finns och kommer finnas.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Honda crv och en Mazda b2500 båda höga 4wd. Jag skulle inte klara mig med en vanlig personbil på gården. Jag skulle knappt komma hem med en sådan.

Fördelen med pickupen är att jag kan använda den som en liten traktor. Jeepen använder jag när jag åker hemifrån. Den drar lite mindre soppa.
 
P Prodigys skrev:
En lada niva borde ju vara ett alternativ, nya delar som är konstruerade på 70(?)talet och knappt genomgått förändringar sedan dess. Finns knappt någon elektronik i dom heller, till och med radion måste eftermonteras
Dock ej bra om Ryssen kommer, då har de ju reservdelar uppradade här när de stormar fram ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har inte varit så aktiv i den senare hälften av tråden, men jag har följt och läst allt.
Som ofta på detta forum, så kan frågan/ämnet/funderingarna/svaren bli mycket vidare än man först tänkt sig. :)
Jag tackar för alla inlägg så långt.

Tokslut tycker jag var rolig, som snabbt försvarade sin RAM redan i några av sina första inlägg, trots att i t.o.m i samma inlägg gjorde klart att h*n inte ens var målgruppen för trådens fråga.
Tokslut Tokslut skrev:
Nä, jag är ingen prepper, reagerade bara på ts inlägg
Jag får känslan att du väldigt ofta får gå i försvar för ditt bilval, så det kommer bara av ren reflex. :crysmile:


Jag hade nog inget större syfte alls med tråden, jag hade i alla fall inga direkta mål med vad jag skulle göra med svaren. Jag håller inte på och preppar själv och har inga planer heller.
Men det som blev bra var att jag allt efter svaren ramlade in insåg vilken otroligt spretig grupp människor det är som vi lite slarvigt föser ihop i en enda kategori "preppers".


När jag tänkte att man nog helst skulle vilja ha en Volvo V70 eller Mazda 323 så tänkte jag mest på ett scenario lite typ Mad Max. Att det mesta i samhällsfunktion rasat och varit så en tid. Då kommer man knappast kunna åka in på en mack och tanka, eller till en däcksfirma och få däck. Men har man en bil som är likadan som det står övergivna av i varenda gathörn, så kommer man ju åtminstone kunna sno reservdelar ganska lätt.


Men tanken med bilen är kanske bara att endast den ska vara för de första dagarna, och man tror alltså att kollapsen kommer mycket mycket snabbt, under en eller några få dagar.
Och bilen är alltså mest en flyktbil, till något ställe där man tror sig kunna fortsätta livet medan apokalypsen pågår. Och då en bil som kan ta sig fram över terräng och ruiner ifall de vanliga vägarna har blivit spärrade eller ofarbara.


Sen är det ju självklart skönt att ha ett mycket rejält och robust fordon ifall man tänker plöja sig rakt genom en jätteklunga med radioaktiva zombies.


Men min första tanke var kanske lite fel. Ifall samhället störtar ihop så kanske bränslet ändå är slut långt före bilen går sönder eller behöver nya däck. Kan jag plocka obegränsat med reservdelar ifrån övergivna fordon så hjälper det ändå inte mot soppatorsk.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen har jag som sagt även funderat över "fenomenet preppers".

Och det är nog en skara med vansinnigt olika tankar och mål.
Dels finns det nog vad de flesta skulle kalla "normala ansvarstagande men något oroliga" människor.
De preppar för att klara smärre samhällsstörningar, typ klara sig utan el, vatten, möjlighet att handla osv under någon kortare period. (Här är jag själv i viss mån, jag har koll på var gasol och trangiaköket finns, och har en liten 12-230V omvandlare, alltid lite ved osv. Dvs jag har koll/beredskap på hur jag ska klara mig genom en lite kortare period av strul).


Sen tror jag det finns en relativt stor grupp som går mycket mer extremt fram, men faktiskt ändå inte riktigt tror, eller vill, att skiten kommer smälla.
Men de tycker det är vansinnigt roligt att köpa en massa coola prylar, prata med sina meningsfränder osv.
Men jag tror att de inte egentligen tror eller tänker att det egentligen behövs. De är kanske lite som mig, men steppar upp det bara som en hobby typ.



Sen tror jag det finns betydligt mer underliga och vilsna individer. Bl.a. de som faktiskt verkligen hoppas att skiten smäller, och de förbereder sig för att när det väl händer vara väl förberedda och i den stunden med sina prylar och med våld ta för sig. Ta sig fram till en annan position.


Och sen finns det väl också alla de där konspirationsteoretikerna, som tror på allt de läser om, på internets undersida, att de börjar preppa för att de verkligen har svalt allt.


Jag undrar om det verkligen finns någon som på allvar tror på en zombieinvasion. :) Det borde inte vara många i alla fall ...
Men kanske en del från gruppen jag nyss nämnde. Det finns säkert någon site där man läsa om experiment gjorda på människor i USA, eller Ryssland, eller Sydafrika eller nåt, som gått snett och nu har de skapat zombier...



Det finns säkert många fler slags preppers att finna, men som sagt, jag började fundera mer över detta efter att jag väl startat tråden.
Och även om många preppar av olika anledningar, så finns det säkert även en massa varianter av vad man tror kommer hända då, dvs vad man kommer behöva ha och göra, för att vara beredd.
Så det kan finnas de som tycker att en cykel är viktigast, och andra anser att det ska vara en bandkanonvagn ...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tokslut tycker jag var rolig, som snabbt försvarade sin RAM redan i några av sina första inlägg, trots att i t.o.m i samma inlägg gjorde klart att h*n inte ens var målgruppen för trådens fråga.

Jag får känslan att du väldigt ofta får gå i försvar för ditt bilval, så det kommer bara av ren reflex. :crysmile:.
Nja, försöker mer styra upp Svenssons syn på saker när det gäller Amerikanska bilar.Som din syn på däck tex. :p

Efter 20 år med mestadels entusiast + bruksbils amerikanare så har Svensson ofta en en felbild av det mesta kring amerikanska bilar pga. att grannens kusins barnmorska hade minsann problem/sa/tyckte mm. mm. Aldrig egenupplevda problem de kommer med som påståenden...

Men låter mycket gå förbi och försöker lära mig att bara se(som underhållning) på/lyssna/läsa om "faktat" som flyger förbi med en kör av medhåll :seenoevil:

Kan ta ett exempel:

"Amerikanare har ingen väghållning" och i samma mening: Dina bromsljus fungerar inte, såg de inte lysa en enda gång på den långa krokiga vägen! Uppenbarligen såpass bra väghållning att jag inte behövde bromsa inför varje kurva...
 
Det finns folk som tror på de mest vansinniga saker.
Jag hade en gång en forumdiskussion med en stadsbo som skulle flytta ut på landet och var så bekymrad när han inte kunde få tag på silverkulor till sitt gevär till försvar mot diverse varulvar och zombier.
Jag försökte förklara att sånt där otyg inte finns och att risken är stor att han skjuter någon människa som är ute och rör sig i mörkret.
Tyvärr fick jag bara en massa ovett till svar.
Det tycks ofta vara amerikanska filmer som formar såna där människors fantasivärldsbild. Egendomligt nog kommer de oftast från städer............ ingen människa kan tro vilka tokar som finns.
Lyckligtvis är de bara en grupp men de är många. Kanske större delen av "preppers".

De flesta jag känner personligen och som bor på landet och kunde kallas för preppers är helt vanliga människor med relativt vanliga liv. Människor som vet att liknande störningar som vi har haft tidigare kan inträffa igen. Elavbrott. Handelsblockad. Finanskris. Krig. Valutakris. Missväxt. Oljekris. Såna där saker som har visat sig kunna hända emellanåt.
Sedan försöker man åstadkomma en rimlig beredskap för att i alla fall ha en chans att klara sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
preppers sidor (främst USA) och det slog mig att de ofta har valt (i mitt tycke) vansinniga bilar.
Ja det har dom.. Och det finns en god förklaring till det.
Dom är inte särskilt sinnerligt begåvade..:rofl:

En riktig prepper håller sig naturligtvis så anonym som möjligt.
Men vill ju inte ens att grannen vet att man sitter på värdefulla resurser.

En bil jag själv skulle valt är en äldre bil med förgasare, Volvo 240 vore utmärkt, och det av den enkla anledningen att den enkelt kan konverteras till gengas(y)

Inte för att jag tror på zombieapokalypsen eller ett nära inbördeskrig.
Men något som tyvärr är fullt realistiskt och skulle ha totala och fruktansvärda effekter på det moderna samhället är soleruptioner som slår ut ALL elektronik!

Det finns inget vatten i kranen, inga drivmedel, inte så mycket som ett riskorn i affären
Då kan jag garantera att det blir den starkes överlevnad...
Jävligt fort.. :confused:
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
En riktig prepper håller sig naturligtvis så anonym som möjligt.
Men vill ju inte ens att grannen vet att man sitter på värdefulla resurser.
En ännu bättre prepper vet om att ingen klarar sig själv i det långa loppet. Därför är det bättre att tala om för grannen vad man har för värdefulla resurser och få samma info från grannen. Den som klarar sig bäst är inte den som har mest prylar utan den som har bäst kontakt med sina grannar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
En bil jag själv skulle valt är en äldre bil med förgasare, Volvo 240 vore utmärkt, och det av den enkla anledningen att den enkelt kan konverteras till gengas(y)
Jag som bor lantligt kör hellre diesel.
Bönderna i närheten har alltid några liter de kan avstå från, så vi kan tas oss in till City Gross :)
 
Den ultimata preppersbilen borde väl vara en som går att köra på etanol. Det KAN man ju tillverka själv, även om det är olagligt. (Men vid ett sammanbrott som preppers preppar sig för har myndigheterna, i den mån de fungerar alls, sannolikt annat att bekymra sig över än hembrännare.)

Dessutom kan du förmodligen koka din egen bilsprit redan idag och göra den bevisligen odrickbar genom att blanda i 15% bensin, som det är i E85. Det håller dock kanske inte i rätten...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Elbil och solceller?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Elbil och solceller?
Det också, förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.