Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
T ex för att man tillhör en grupp som har väldigt låg risk för dödsfall eller allvarlig sjukdom. Redan det borde vara halva befolkningen
Jag skulle inte chansa, är hellre lite sjuk eller inte alls och tar en spruta än att ligga däckad i 8v och tappa smaksinnet…
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
timmelstad timmelstad skrev:
Han blev inte tystad. Han valde att inte diskutera covid offentligt pga trakasserier. Hans forskning har inte tystats i avseendet att han inte kunnat fortsätta med den.

Du får nog förklara vad du menar med att någon blir tystad.

Först var det att man inte får komma till tals, och får man inte det är det svårt att bli tystad för något man inte kunnat förmedla. Alltså stämmer inte det. Sen var det att man blir emotsagd (mer eller mindre hårt och mer eller mindre konstruktivt) och det håller jag inte med om att det är att bli tystad. Sen får man inte publicera vad som helst var som helst enbart baserat på att man är ett namn. Det är inte heller att bli tystad eftersom det kräver mer än så för att få publicera något. När dessa argument inte räcker så ska det istället anföras att seriösa forskare blir trakasserade av intressegrupper som driver egna agendor och då är det ett bevis på att folk tystas…

Jag tycker mest det handlar om att greppa efter halmstrån och slänga upp nya argument när de tidigare inte håller. Det är som att argumenten i sig inte är det viktiga, utan poängen man försöker göra oavsett argument.
Du pådyvlar mig åsikter jag inte har, det får du gärna sluta upp med. Du får gärna också börja skilja på vem som skriver vad i tråden.
 
harry73 harry73 skrev:
Antikroppar kan sätta sig i benmärgen. Då är de inte lika lätt tillgängliga, men de finns kvar under många decennier och gör att kroppen snabbt kan göra nya Antikroppar.
Sedan finns det andra delar av immunförsvaret som kan finnas kvar längre
Kan kan kan. Javisst, men om man inte vill bli sjuk, då vaccinerar man sig.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan kan kan. Javisst, men om man inte vill bli sjuk, då vaccinerar man sig.
Lycka till. Har du inte haft omikron än, då kommer den snart.
 
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
T ex för att man tillhör en grupp som har väldigt låg risk för dödsfall eller allvarlig sjukdom. Redan det borde vara halva befolkningen
Det är ju bra isåfall, men varför skulle det i sig vara en anledning till att inte vaccinera sig? Är man så rätt för vaccinet?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lycka till. Har du inte haft omikron än, då kommer den snart.
Givetvis. "Sjuk[are än nödvändigt]" var underförstått.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju bra isåfall, men varför skulle det i sig vara en anledning till att inte vaccinera sig? Är man så rätt för vaccinet?
Varför skulle man vaccinera sig? Är man så rätt för att bli sjuk?
 
tusenett skrev:
Du pådyvlar mig åsikter jag inte har, det får du gärna sluta upp med. Du får gärna också börja skilja på vem som skriver vad i tråden.
Jag bad enbart dig förklara vad du menar med att någon blir tystad.

I övrigt var det ett generellt resonemang.
 
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Givetvis. "Sjuk[are än nödvändigt]" var underförstått.
Och vad nu om vaccinet gör dig sjukare än covid hade gjort? Blir det då en minusaffär för dig eller är vaccinet då fortfarande att föredra
 
A
timmelstad timmelstad skrev:
Jag bad enbart dig förklara vad du menar med att någon blir tystad.

I övrigt var det ett generellt resonemang.
Det var läkartidningens rubrik och ingress jag gick på så det får bli min förklaring i detta fallet.

”Risk att forskare skräms till tystnad
Svenska forskare varnar för att hat och hot kan leda till självcensur. Jonas F Ludvigsson, professor och barnläkare, utsattes nyligen för en stormvåg av hatiska mejl och kommentarer efter sin studie om barn och covid-19. Nu slutar han såväl debattera som forska om pandemin.”
 
harry73 harry73 skrev:
Och vad nu om vaccinet gör dig sjukare än covid hade gjort?
Och vad nu om Covid gör dig sjukare än vad vaccinet hade gjort?

Dig behöver jag inte försöka övertyga, du har ju redan bestämt dig.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle man vaccinera sig? Är man så rätt för att bli sjuk?
Jag jämför risken att bli sjuk och vilka bieffekter det ger med risken att få en bieffekt av vaccinet. Om risken med vaccinet är mycket mindre så föredrar jag det helt enkelt.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag jämför risken att bli sjuk och vilka bieffekter det ger med risken att få en bieffekt av vaccinet. Om risken med vaccinet är mycket mindre så föredrar jag det helt enkelt.
Exakt så. Jag har en bekant som är otroligt flygrädd. "Tänk om man störtar och dör??"

Ja. Man kan störta och dö, men risken att dö på resan är större om man tar bilen (som min bekanta gör). Han har gjort sin riskanalys och alla förstår att den är vetenskapligt vansinnig och bygger på flygrädsla och inte fakta.

Det är precis likadant med vaccinskeptiker. Det bygger på en irrationell rädsla och går inte att resonera sig runt.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 6 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Jag jämför risken att bli sjuk och vilka bieffekter det ger med risken att få en bieffekt av vaccinet. Om risken med vaccinet är mycket mindre så föredrar jag det helt enkelt.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Exakt så. Jag har en bekant som är otroligt flygrädd. "Tänk om man störtar och dör??"

Ja. Man kan störta och dö, men risken att dö på resan är större om man tar bilen (som min bekanta gör). Han har gjort sin riskanalys och alla förstår att den är vetenskapligt vansinnig och bygger på flygrädsla och inte fakta.

Det är precis likadant med vaccinskeptiker. Det bygger på en irrationell rädsla och går inte att resonera sig runt.
För mig handlar det inte i första hand om en jämförelse av risker, men om en bedömning av risken av att inte göra någonting. Dvs vilken risk har jag i detta fall av att fara illa pga covid. Är den risken inte så stor bryr jag mig inte om att minska den risken.
Iom att jag redan haft covid brydde jag mig inte om att minska risken och ser jag inte behovet av vaccinet för mig.
Analogi med flygresan blir då att jag kan välja andra anledningar än just risken för att välja om jag tar flyget, tåget eller bilen till Stockholm.
 
P
tusenett skrev:
Att han blev tystad av en minoritet av svin är väl ett tecken på att även seriösa forskare kan bli tystade pga sitt ”tyckande” vilket var det jag svarade på från början, inget annat.
Blev han verkligen tystad? Att bli emotsagd är inte samma sak som att bli tystad.
Vad hände i "affären" Ludvigsson? (Jag har inte hängt med alls där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.