Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jocke Best skrev:
Har du ingen humor?
Jag tycker inte det är kul!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J
T Texan skrev:
Jag tycker inte det är kul!
De som är mot vaccinet och befinner sig ute i samhället skämtar rätt bra aprillo med oss övriga så spott och spe förtjänar dom. Fy fan vad dom ställt till med.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
De som är mot vaccinet och befinner sig ute i samhället skämtar rätt bra aprillo med oss övriga så spott och spe förtjänar dom. Fy fan vad dom ställt till med.
Ditt hat äter upp dig om du inte tar hand om dig
 
J
Nej då jag är go och glad! Ta hand om dig med. Folk ute i den vanliga världen tycker som jag.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Tjeckisk 57-årig artist ville hellre få naturlig immunitet - det fick hon ångra (om hon kunde):
[länk]
För det första är det anekdotisk bevisföring, sedan är det inte svårt att förstå att ovaccinerade som blir allvarligt sjuk i covid ångrar valet att inte vaccinera sig. På samma sätt finns det nog vaccinerade som ångrar beslutet att vaccinera sig, efter de fick allvarliga biverkningar.

Sedan tycker jag att sonen vinklar mammans sjukdom utifrån sitt eget perspektiv (och inte mammans). Att fortsätta umgås med sjuka familjemedlemmar istället för att sätta sig i karantän är inte att aktivt uppsöka smittan, men att leva som vanligt.

Sedan verkar det av beskrivning av sjukdomsförloppet att hon var sjuk i några dagar (veckor?) för att sen bli bättre. Och när hon blev lite aktivt igen, gick det fel och dog hon inom en timme (minuter?). Det känns att hennes största problem var, att hon inte fick bra läkarvård och att hon troligtvis hade mycket mer syrebrist än hon visste.

Men detta är bara min egna gissningar utifrån artikeln.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Det finns ju en väldigt tydlig minsta gemensam nämnare som man kan differentiera två grupper utifrån.
Nej, det finns inte en minsta gemensam nämnare.
Man skulle kunna tro att det är om man själv vill ta vaccin eller ej, men det finns ett antal här i tråden som är kritiska mot hur man tvingar folk att vaccinera sig, men som samtidigt har tagit sprutan.
Sedan finns det de som anser att vaccinet är farligt för alla och man ska förbjuda vaccinet
Det finns de som anser att vaccinet är jättebra för att skydda riskgrupperna, men att inte alla ska behöva ta det
Det finns de som anser att vaccinet är bra för vuxna, men inte för barn
Listan kan göras lång, men en gemensam nämnare kan vara att vaccinmotståndare kan tänka själv och resten är bara en stor flock som följer politiken
 
  • Gilla
  • Haha
Harpgear och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, det finns inte en minsta gemensam nämnare.
Man skulle kunna tro att det är om man själv vill ta vaccin eller ej, men det finns ett antal här i tråden som är kritiska mot hur man tvingar folk att vaccinera sig, men som samtidigt har tagit sprutan.
Sedan finns det de som anser att vaccinet är farligt för alla och man ska förbjuda vaccinet
Det finns de som anser att vaccinet är jättebra för att skydda riskgrupperna, men att inte alla ska behöva ta det
Det finns de som anser att vaccinet är bra för vuxna, men inte för barn
Listan kan göras lång, men en gemensam nämnare kan vara att vaccinmotståndare kan tänka själv och resten är bara en stor flock som följer politiken
Nu blir det här bara semantik, men oavsett annat så finns det alltid en gruppering att göra utifrån de som är vaccinerade eller inte. Oavsett övriga åsikter, betänkligheter och resonemang. Det är bara ren krass fakta, inte något man utgår ifrån baserat på sin syn på livet och världen.

Övriga ståndpunkter och resonemang du uppger är snarare sånt som kategoriserar grupper utifrån uppfattningar snarare än fakta.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Nu blir det här bara semantik, men oavsett annat så finns det alltid en gruppering att göra utifrån de som är vaccinerade eller inte. Oavsett övriga åsikter, betänkligheter och resonemang. Det är bara ren krass fakta, inte något man utgår ifrån baserat på sin syn på livet och världen.

Övriga ståndpunkter och resonemang du uppger är snarare sånt som kategoriserar grupper utifrån uppfattningar snarare än fakta.
Det var väldigt många ord för att säga ingenting. Då blir det tydligt att du inte hör till gruppen som kan tänka själv :)
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Nej, det finns inte en minsta gemensam nämnare.
Man skulle kunna tro att det är om man själv vill ta vaccin eller ej, men det finns ett antal här i tråden som är kritiska mot hur man tvingar folk att vaccinera sig, men som samtidigt har tagit sprutan.
Jag tror uppdelningen var just de som tagit vaccin, mot de som inte tagit det.
Det är en rimlig uppdelning i många fall, till exempel när man tittar på vilka som behöver mer sjukvård.

Om någon tvingats till att ta vaccin så bör det genast polisanmälas, för det är inte tillåtet. Jag har inte hört om något sådant fall dock.

harry73 harry73 skrev:
Sedan finns det de som anser att vaccinet är farligt för alla och man ska förbjuda vaccinet
Det finns de som anser att vaccinet är jättebra för att skydda riskgrupperna, men att inte alla ska behöva ta det
Det finns de som anser att vaccinet är bra för vuxna, men inte för barn
Absolut. Det kan antingen ses som delgrupper inom grupperna "vaccinerade" och "ovaccinerade" eller så kan man dela upp det i de grupperna om man tycker det ger något.

harry73 harry73 skrev:
Listan kan göras lång, men en gemensam nämnare kan vara att vaccinmotståndare kan tänka själv och resten är bara en stor flock som följer politiken
Gäller det även den grupp som påstår att vaccinet är ett gift, eller den grupp som talar om att det är 5G som är problemet?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Just nu är det väldigt många som tänker själv som ligger på sjukhus!!!
Tycker att dom som nu tänker själv kanske får tänka om så att vi får ner deras andel på sjukhusen;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror uppdelningen var just de som tagit vaccin, mot de som inte tagit det.
Det är en rimlig uppdelning i många fall, till exempel när man tittar på vilka som behöver mer sjukvård.
Det finns många i vaccindiskussionen som är emot dagens politik, men som själv tagit ett vaccin. Sedan finns det många som inte tog vaccin pga tidigare covidinfektion och som inte löper större risk på genombrottsinfektion och allvarlig sjukdom än helvaccinerade. Så nej, det är inte en rimlig uppdelning.

Fairlane Fairlane skrev:
Gäller det även den grupp som påstår att vaccinet är ett gift, eller den grupp som talar om att det är 5G som är problemet?
Det är en bra fråga, det kan ju också vara så att de flockar efter deras vanliga informationskanaler och att det inte innebär så mycket eget tänkande, men då har du ju bevisat att man i med hänsyn till vaccindiskussionen nte kan dela in mänskligheten i två grupper
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
B
"Gäller det även den grupp som påstår att vaccinet är ett gift, eller den grupp som talar om att det är 5G som är problemet?"

Du glömmer oss i grupp 3 ;)

Karikatyrer som representerar olika åsikter om vaccinering med en normalfördelningskurva som visar acceptansgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dm9 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Det finns många i vaccindiskussionen som är emot dagens politik, men som själv tagit ett vaccin. Sedan finns det många som inte tog vaccin pga tidigare covidinfektion och som inte löper större risk på genombrottsinfektion och allvarlig sjukdom än helvaccinerade. Så nej, det är inte en rimlig uppdelning.
Det beror på skälet till uppdelning, om den är vettig eller inte. Vi ser ju att det är en överrepresentation av ovaccinerade bland de som kräver sjukhusvård. De som haft sjukdomen tidigare har givetvis ett skydd, men trots att de då räknas in i gruppen ovaccinerade, dvs de förbättrar den gruppens statistik, så är det solklart att ovaccinerade som grupp är överrepresenterade.

Man kan självfallet gör andra indelningar, exempelvis gruppen män och gruppen kvinnor. Det kan också vara vettigt och intressant och man ser då att män löper större risker. Det kan väl vara intressant att veta, även om det finns både ovaccinerade och vaccinerade och ovaccinerade med genomgången sjukdom, i den gruppen?

harry73 harry73 skrev:
Det är en bra fråga, det kan ju också vara så att de flockar efter deras vanliga informationskanaler och att det inte innebär så mycket eget tänkande, men då har du ju bevisat att man i med hänsyn till vaccindiskussionen nte kan dela in mänskligheten i två grupper
Varför inte, det beror väl på varför man delar in de så?
En vaccinerad person kan såklart lika gärna vara en tänkande person som kommit till slutsatsen "det här är inte mitt expertområde, så jag litar på de som är experter".
Jag jobbar inom ett helt annat område och det händer att man springer på folk som inte kan något i ämnet, men ändå vill vara "tänkande individer" så de skapar en egen lösning. Inte alltför sällan blir det en sämre lösning.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det var väldigt många ord för att säga ingenting. Då blir det tydligt att du inte hör till gruppen som kan tänka själv :)
Jag skulle vilja be dig att försöka avstå från att tillskriva mig uppfattningar eller egenskaper jag inte gett uttryck för.

Har du inget bättre att svara borde du avstå. Onödigt och otrevligt.

Du är normalt sett smartare än så här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bus1t skrev:
"Gäller det även den grupp som påstår att vaccinet är ett gift, eller den grupp som talar om att det är 5G som är problemet?"

Du glömmer oss i grupp 3 ;)

[bild]
Nej, det gjorde jag inte.
Påstående var att ovaccinerade tänker själva och då är frågan om det stämmer på de som bara lyssnar på vad någon annan dåre säger om 5G eller gift?

Grupp 3 är alltså gruppen "Data just doesn't add up". Det är alltså de som inte tror på 5G, gift eller magneter, men inte heller tror på statistiken från sjukhusen om att ovaccinerade, i snitt blir sjukare än vaccinerade om man jämför med samma åldersgrupp? För självkalrt ska man jämföra med samma åldersgrupp, det vore ju galet att jämföra en 80-åring med en 20-åring, oavsett om man sätter 20-åringen som ovaccinerad och 80-åringen som vaccinerad eller tvärtom.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.