Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Sannolikt är det betydligt för, än vår den officiella statestiken visar som redan varit smittade men inte märkt det eller brytt sig om att testa sig i tron att det varit en släng av något annat eller helt enkelt bara struntat i det. Det sista alternativet dominerar nog med tanke på hur vårdslös folk är när de trängs på pubar och bryggor. Inte många tankar på att varken skydda sig själv eller sin nästa, där inte. Sålunda är många fler immuna än vad myndigheterna påstår.

Staffans
Exakt .
Och i. Du är vaccinerad kommer du troligen inte söka vård för lite snuva.

De flesta har milda symtom. Många har inga symtom alls..

Vaccinet fungerar oavsett. Viktigt att poängtera. Du blir inte lika allvarligt sjuk.
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, var det du menade men var kom då snuvan in?
Nu är det ju många som testas fast de inte har symtom, det ingår ju i smittspårningen kring någon som får symtom.
Visst om smittspårning görs. Men du har fått det om bakfoten.
Jag säger att mörketalen är stora för många inte har symtom. Smittspårning sker uppenbarligen inte som praxis någonstans.

Är du vaccinerade kommer du troligen inte springa och göra covidtest för milda symtom. Det säger jag.

Vaccinet fungerwr i slutändan..
Det räddar liv. Men du kan fortfarande bli smittad..

Ge sken av vi är odödliga pga vaccinet och börja leva loppan är farligt
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, var det du menade men var kom då snuvan in?
Nu är det ju många som testas fast de inte har symtom, det ingår ju i smittspårningen kring någon som får symtom.
Hypotetiskt. Du är vaccinerad. I januari får du en lätt förkylning. Snuva. Söker du vård? Milda symtom och du känner dig
 
Staffans2000
M Matte.mhk skrev:
Exakt .
Och i. Du är vaccinerad kommer du troligen inte söka vård för lite snuva.

De flesta har milda symtom. Många har inga symtom alls..

Vaccinet fungerar oavsett. Viktigt att poängtera. Du blir inte lika allvarligt sjuk.

Visst om smittspårning görs. Men du har fått det om bakfoten.
Jag säger att mörketalen är stora för många inte har symtom. Smittspårning sker uppenbarligen inte som praxis någonstans.

Är du vaccinerade kommer du troligen inte springa och göra covidtest för milda symtom. Det säger jag.

Vaccinet fungerwr i slutändan..
Det räddar liv. Men du kan fortfarande bli smittad..

Ge sken av vi är odödliga pga vaccinet och börja leva loppan är farligt


Hypotetiskt. Du är vaccinerad. I januari får du en lätt förkylning. Snuva. Söker du vård? Milda symtom och du känner dig
Även ovaccinerade struntar nog i lika hög grad att testa sig för lite snuva eller halsont. Man skall inte vara blödig ...

Dr. Bergström
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Även ovaccinerade struntar nog i lika hög grad att testa sig för lite snuva eller halsont. Man skall inte vara blödig ...

Dr. Bergström
Ja absolut. Exemplet baserades i tryggheten och vetskapen du är vaccinerad.
 
P pmd skrev:
I inlägg #565 använder du det argumentet som en slags invändning mot swirves beskrivning av hur hårt pressad sjukvården är. Att sjukvården var "förstörd" redan innan pandemin är knappast ett bra argument mot att den blir ännu mer förstörd nu.

Att sjukvården har försummats under en längre tid (vilket kanske är sant eller inte) är en annan fråga än att den blir hårt pressad av pandemin.
Men det är väl inte bra att den var dåligt och blev sämre för att ingen gjorde något åt det?
Det är ju försent att göra något åt det som varit men man kanske kunde gjort något åt det som kommer. Annars blir det ju sämre nästa gång.

P pmd skrev:
De som inte vill vaccinera sig bör också ta på sig ansvar för inställda operationer. Samt de som struntar i socialt avståndstagande. Samt de som reser på utlandssemester utan att vara vaccinerade. Samt de som trängs på tantraläger i Värmland. Med flera.
Så de som vaccinerat sig bör inte alls ta ansvar?

Är helt med dig på att åka utomlands och pippa i värmländska skogar inte är lämpligt nu.


Kan tråden återgå till ämnet och slippa vara vi mot de?
 
Man får allt lite ont i magen.

Tur man är vaccinerad och kan hoppa över den här tråden.

För övrigt borde dom flesta som gillar att snickra också vilja vaccinera sig.
Se bara vad som hände med priset på virke!!

Eller är kan man skylla det på nåt annat med??
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, inte nu längre. ;)
Alla som inte delar min uppfattning är fascister... ;-)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
magnusrx7 magnusrx7 skrev:
Man får allt lite ont i magen.

Tur man är vaccinerad och kan hoppa över den här tråden.

För övrigt borde dom flesta som gillar att snickra också vilja vaccinera sig.
Se bara vad som hände med priset på virke!!

Eller är kan man skylla det på nåt annat med??
Det är troligtvis leverantörerna som tar tillfälle att hitta ett skäl att höja priserna för att tjäna mer pengar. Tror du att priserna någonsin kommer att gå ner igen? Det tror inte jag i all fall.

Samma sak hände med äggen. Det blev brist på ägg och helt plötsligt blev äggen dyra. Det har de varit sen dess. Tror det var vid torkan 2018.

Varje gång det händer något sånt här så går priserna upp. Konstigt nog går de aldrig ner igen.
 
  • Gilla
Crash_anka
  • Laddar…
Står.i
tommib tommib skrev:
Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.
Jag kan delvis förstå den starka frustration som vaccinerade känner gentemot de som valt att inte vaccinera sig. Men man får hålla sina tankar mer sansade...

Det är inte säkert att räddningen, som en skänk från himlen, är vaccinet. Kom ihåg att det främsta försvaret fortfarande är god hygien samt att isolera och testa sig om man har symptom.

Att vilja avskaffa nuvarande sjukvårdssystem, som syftar att inte enbart hjälpa de starka och friska i samhället, är en villfarelse. Ska rökare och överviktiga även de betala när de blir sjuka i fx diabetes eller får en propp i hjärtat? Alstrar det trygghet?

Jag arbetar själv i vården och har vaccinerat mig främst för mina patienters skull.

Pandemin har kraftigt påverkat min vardag - framförallt då barn inte fått gå på förskola pga snorigt (den ena har i genomsnitt varit på förskola 10 timmar per vecka) och därav mycket vabb som resulterat i administration på obetald övertid de dagar jag varit på arbete. Patienterna blir tyvärr inte heller mindre sjuka för att jag inte arbetar - så längre sträcka att springa på kortare tid.

I denna situationen vi har nu, med extremt låg dödlighet och då en stor del av de äldre blivit vaccinerade - tycker jag det är viktigt att folk själva tänker efter hur de ska göra med vaccination.

Det är trots allt inte ett okontrollerat ebolautbrott vi kämpar mot nu. Bara för att man väljer att inte vaccinera sig är man inte osolidarisk!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det är troligtvis leverantörerna som tar tillfälle att hitta ett skäl att höja priserna för att tjäna mer pengar. Tror du att priserna någonsin kommer att gå ner igen? Det tror inte jag i all fall.

Samma sak hände med äggen. Det blev brist på ägg och helt plötsligt blev äggen dyra. Det har de varit sen dess. Tror det var vid torkan 2018.

Varje gång det händer något sånt här så går priserna upp. Konstigt nog går de aldrig ner igen.
Beror på skadedjur i USA med. Vi exporterar väldigt mycket..
Och ja. Du har nog rätt. Priserna kommer defenitivt inte sjunka igen..
magnusrx7 magnusrx7 skrev:
Man får allt lite ont i magen.

Tur man är vaccinerad och kan hoppa över den här tråden.

För övrigt borde dom flesta som gillar att snickra också vilja vaccinera sig.
Se bara vad som hände med priset på virke!!

Eller är kan man skylla det på nåt annat med??
Vadå?
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså?
Så de inlägg från vaccinerade, som påstår att alla andra inte skall få sjukvård. Är inte det ett vi mot demmentalitet? Eller hur menar du med att "argumenten tagit slut"?

Staffans
Nu blandar du korten igen.... Ber dig ta reda på fakta ... Snälla...
Kontakta sjukvården och ta reda på hur det står till, på riktigt.....
Kan hjälpa dig, kontakta Magnus Brink som är överläkare på infektionskliniken vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Han kan berätta hur det faktiskt är....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Så att de hinner plocka dit alla skådespelare? Nej skulle inte tro det.
Vilket troll du är!
Puss och sov gott
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha spårat ur helt idag…hela mänskligheten kämpar mot en pandemi och du vägrar delta i den kamoen. Fine. Det säger mer om dig än du själv begriper…

Vänligen sluta med din antivacc-propaganda och kryp tillbaka till kavlaner.se…
Säger han som skryter över att han är ute och trängs på Smögenbryggan. Ansvar, kan du inte ens stava till (bland annat). På tal om din bristande kunskap om det skrivna språket. Vad är: -vägra delta i den KAMOEN"?

Kavlaner, är inte något jag känner. Men du som tydligen är insatt, kan gärna ge en utförlig beskrivning här.

Staffans
 
  • Gilla
OlssonTobias
  • Laddar…
Staffans2000
M Mercruiser skrev:
Skriv något sant och rationellt istället föra att slänga ur dig massa kastrullfloskler...
Bemöt oss seriöst tack...
"Oss"? Du menar väl "dom". Med tanke på dina inlägg.

Staffans
 
  • Gilla
OlssonTobias
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad vill du säga med ditt förvirrade inlägg. Att de som vaccinerar sig, är kloka och de som inte vaccinerar sig snarast möjligt, är dumma?
Det är nog, i stort sett, korrekt. Det finns förstås undantag. En del personer har hälsoproblem som gör att det är olämpligt att de vaccinerar sig, och det kanske finns folk som vaccinerar sig trots att de har hälsoproblem som gör vaccinering olämplig.

Men jag vill inte använda termerna kloka och dumma. "Dumma" är en onödigt nedsättande term och "kloka" är en term som sätter en del människor på en onödigt hög piedestal.

Det handlar om välinformerade och oinformerade. Dessutom finns det knappast en hundraprocentig korrelation mellan välinformerade och vaccinerade eller mellan oinformerade och ovaccinerade. Några välinformerade kan göra felaktiga bedömningar och några oinformerade kanske vaccinerar sig trots ett dåligt faktaunderlag.

Men i stort sett: ja.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Mitt tidigare svar var på det felaktiga påståendet att det är nästan helt ofarligt att gå på dass mitt i natten.
Ditt svar ändrar inte på att det är nästan helt ofarligt att gå på dass mitt i natten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.