Det är generellt och i princip rätt att följa det ni skriver dvs hålla sekundären kortsluten om den inte är kopplad mot rätt börda som tex ingångar på instrument etc. Men för sakens skull kan det vara bra att känna till att den typ trafo som används till belastningsvakter är helt ofarliga att lämna öppna pga sin klent dimensionerade kärna.

Finns flera gamla trådar där detta varit uppe tidigare genom åren med både enkla teoretiska överväganden och testmätningar av dem. Man är bättre skodd om man känner till lite mer och kan göra enkla egna bedömningar än att blint följa invanda apövningar i olika fall.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Observera att strömtransformatorer är farliga att koppla bort om de är inkopplade. Nu är ju inte dessa det men det måste du veta om du labbar med dom framöver.
Bryts trafons sekundära strömkrets med ström genom fasledaren uppstår höga spänningar.

/Höghus
Tack för info.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte inkopplade? De sitter ju runt inkommande fasledare. Om de inte brunnit så lär det kunna en kännbar utspänning från dem. Som sagt så ska sekundären kortslutas för att man inte ska riskera överslag.

Sannolikt har de varit till en tidigare värmekälla. Jag hade den typen till en olja/el panna.
Jag menar att de inte är inkopplade i bergvärmepumpen.
Jepp, det var oljepanna innan bergvärmen.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är generellt och i princip rätt att följa det ni skriver dvs hålla sekundären kortsluten om den inte är kopplad mot rätt börda som tex ingångar på instrument etc. Men för sakens skull kan det vara bra att känna till att den typ trafo som används till belastningsvakter är helt ofarliga att lämna öppna pga sin klent dimensionerade kärna.

Finns flera gamla trådar där detta varit uppe tidigare genom åren med både enkla teoretiska överväganden och testmätningar av dem. Man är bättre skodd om man känner till lite mer och kan göra enkla egna bedömningar än att blint följa invanda apövningar i olika fall.
Tack för utförligt svar.

Så om jag bryter inkommande matning så är det ingen fara att plocka bort dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.