Hej,

Det sitter tre strömmätare i proppskåpet, de mäter på de tre inkommande faserna, minus på alla tre är seriekopplade och plus har varsin tråd, och dessa fyra trådar går vidare in i huset och jag har ingen aning vart de går.
Det finns ingen mätare på neutral eller jord
Det kanske har funnits någonting som mätt strömmen men plockats bort?
Kanske en jordfelsvarnare med ljud?
Jag är såååå nyfiken.

En person justerar feritkärnor på elkablar i ett elskåp med säkringar och automater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag en fråga till.
Jag vill mäta hur mycket ström bergvärmepumpen respektive bubbelpoolen drar, hur gör man det smidigast?
Extern elmätare? Vilken i så fall?
Eller någon slags snart mätare?
Solceller kopplas in i veckan, och jag tror inte det ingår snart mätare, så det kanske ska införskaffas.

Elcentral med säkringar, energimätare, och GoodWe solcellsinverter på tegelvägg med kabelstammar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är strömmkännarna till värmepumpens belastningsvakt.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 3 till
  • Laddar…
Tjenare,
Tack, grymma är ni.

Så om jag fattat det rätt ska dessa dra ner effekten på Niben om man kör massa andra grejer i huset samtidigt, så inte säkringen går?

Jag vill kolla om dessa är inkopplade på min 1245:a, men vet ej var de ska kopplas.
Har hittat detta i elschemat, men det står att det bara är till 1145. Hmm?

Elektriskt scheman, teknisk ritning, markerade detaljer, anslutningar, komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slänger in en fråga till, är nedan strömvisning för ovan funktion Skärmdump av NIBE värmepumpsmenyn som visar driftinformation och temperaturvärden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller till en annan funktion?
Vad i så fall och hur får man igång den visningen?
 
  • Skärmdump av en NIBE värmepumps serviceinfo display med temperaturvärden och systemstatus, i mobiltelefonapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av värmepumpssystempanel från NIBE, visar temperaturer, strömstyrkor och systemstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom "ström" bara visas "0.0A" så är det något fel med inkopplingen av strömgivarna. Vet du vilket tillverkningsdatum din 1245 har? Eller månad? I så fall kan man få fram rätt installationsmanual med elschema på NIBE's sajt.
 
  • Gilla
MickePettersson
  • Laddar…
Mja, jag tror värmepumpen visar det den själv drar. Jag gissar att det är avläst när pumpen står still (köldbärarpumphastighet 0%). Kollar man siffrorna när pumpen jobbar så får man antagligen andra värden.
Åtminstone verkar det vara så på min Nibe frånluftsvärmepump, där ser jag vad kompressor och elpatron drar.
 
Nu skrev ju ts att strömkännarna satt på dom tre inkommande faserna så då borde ju finnas ett värde i display. Koppla dom på matning till värmepump ger ju inget förutom att man kan se hur mycket ampere pumpen drar
 
Du får luska vidare lite grann
På min panna från värmebaronen sitter samma lösning, problemet är att pannan inte "ser" riktningen på strömmen, så om mina solceller producerar max så stänger pannan av sig. Fick lösa det med ett relä på en ingång som används för att blockera eltillskottet i pannan.

//J
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Mja, jag tror värmepumpen visar det den själv drar. Jag gissar att det är avläst när pumpen står still (köldbärarpumphastighet 0%). Kollar man siffrorna när pumpen jobbar så får man antagligen andra värden.
Åtminstone verkar det vara så på min Nibe frånluftsvärmepump, där ser jag vad kompressor och elpatron drar.
Nej, värdena ska vara det strömkännarna mäter och för att belastningsvakten ska funka ska det vara husets totala förbrukning.
 
  • Gilla
MickePettersson och 1 till
  • Laddar…
M MickePettersson skrev:
Vad i så fall och hur får man igång den visningen?
Har du kollat att strömkännarna är anslutna i värmepumpen?
 
  • Gilla
MickePettersson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, värdena ska vara det strömkännarna mäter och för att belastningsvakten ska funka ska det vara husets totala förbrukning.
Då skiljer sig alltså denna Nibe-pump från min Nibe-pump.
 
A alfista skrev:
Då skiljer sig alltså denna Nibe-pump från min Nibe-pump.
Har du installerat dina kännare på inkommande faser till skåpet?

Min Nibe BVP mäter det som går på faserna vid aktuellt tillfälle.
 
useless har rätt.Givarna till belastningsvakten ska sitta så att dom mäter husets hela förbrukning.
I Nibe så är det tillskottet som då blockeras om man överstiger angivet maxvärde (kompressorn tillåts starta oavsett). Mätintervallet är 1 minut för att inte få onödigt snabba självsvängningsfenomen.
 
Vill du mäta vad just värmepumpen förbrukar så är det en separat energimätare som gäller. Den ska då givetvis bara mäta på den grupp som matar värmepumpen.
Själv har jag satt in en sådan i normcentralen.
Elcentral med brytare, jordfelsbrytare, säkringar, energimätare för värmepump, digitala visare och testknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.