Johan Gunverth skrev:
Skulle vilja vända på det. Förstår inte överhuvudtaget trenden med att ha något över bänkhöjd. Jag är 2 meter lång och tycker det är oerhört opraktiskt, obekvämt och osäkert med en ugn över bänkhöjd. En diskmaskin som alltid laddas snett uppifrån skulle bli fruktansvärt opraktiskt...om man inte är 2,50 lång vill säga.
Vi höjde den bara knappt 30cm och det är fullt tillräckligt för att arbetsställningen skall bli mycket bekvämare.

Att lyfta uppdiskmaskinen högre vore bara obekvämt.
 
Här finns bilder på vårt kök med upphöjd diskmaskin:
http://kund.fotoverkstan.se/kok/

Tallriksförrådet finns i mellersta lådan i skåpet närmast till höger om diskmasinen. Vi har några glas där också lättillgängliga för barnen.
 
byggankan skrev:
Ja man fick fundera en del men nu är jag väldigt glad varje gång jag plockar ur diskmaskinen med kastruller i den breda lådan bredvid vasken, tallrikar i låda på andra sidan vasken och glas i överskåpen så kan jag plocka ur 90% av diskmaskinens innehåll utan att flytta på fötterna.
Hur har du då löst vatten/avlopp med din placering ?? :blushing:


Johan Gunverth skrev:
Skulle vilja vända på det. Förstår inte överhuvudtaget trenden med att ha något över bänkhöjd. Jag är 2 meter lång och tycker det är oerhört opraktiskt, obekvämt och osäkert med en ugn över bänkhöjd. En diskmaskin som alltid laddas snett uppifrån skulle bli fruktansvärt opraktiskt...om man inte är 2,50 lång vill säga.
Kan bara hålla med, men 30-40cm upp skulle jag kunna tänka mig...


jakobnm skrev:
Här finns bilder på vårt kök med upphöjd diskmaskin:
[länk]

Tallriksförrådet finns i mellersta lådan i skåpet närmast till höger om diskmasinen. Vi har några glas där också lättillgängliga för barnen.
Gillar lösningen med en liten sittbänk i hörnan så man kan sitta och njuta och vara social när motparten lagar maten, men jag saknar ett par sköna kuddar där... :rolleyes:;)
 
Tvättstugan är på andra sidan väggen så vattnet går genom väggen därifrån.

Att ha bänk för maskiner ovanför disk och ugn tycker jag låter bra.

Och apropå arbetshöjd så är de ju såklart olika vad man tycker. För mig som har skadat ryggen ordentligt 2 gånger så finns det en ordentlig mening att tänka ergonomiskt. På jobbet där alla gemensamt plockar ur disken så har jag fått förklara att jag inte är lat utan att det helt enkelt gör ont att böja sig ner.
 
Det där med studioköken i tv kan säkert spela in. Och inredningstidningar.
 
byggankan skrev:
Tvättstugan är på andra sidan väggen så vattnet går genom väggen därifrån.

Att ha bänk för maskiner ovanför disk och ugn tycker jag låter bra.

Och apropå arbetshöjd så är de ju såklart olika vad man tycker. För mig som har skadat ryggen ordentligt 2 gånger så finns det en ordentlig mening att tänka ergonomiskt. På jobbet där alla gemensamt plockar ur disken så har jag fått förklara att jag inte är lat utan att det helt enkelt gör ont att böja sig ner.
Det var ju smidigt... :)
 
Om man tycker ugn skall vara under bänkhöjd har man nog aldrig använt en ugn ;-), då kan man lika gärna skippa glasluckan också, för det kan ju inte vara bekvämt att krypa på golvet och titta in.
 
pbengtsson skrev:
Om man tycker ugn skall vara under bänkhöjd har man nog aldrig använt en ugn ;-), då kan man lika gärna skippa glasluckan också, för det kan ju inte vara bekvämt att krypa på golvet och titta in.
Skulle hävda tvärtom. Använder man ugn mycket inser man efter ett tag att ugn i skåpshöjd är jäkligt lurigt användningsmässig. Att stå och vingla med brödbaket i ansiktshöjd, riskera bränna sig på underarmarna och få ett allmänt dålig höjd ergonomiskt ger sig själv. Jag har en 80-ugn direkt under bänken och skulle aldrig välja bort den höjden. Har jobbat med ugnar på alla höjder.Kommer dessutom inte att behöva göra TV-inspelningar i köket så då var den saken klar.
 
Tidigare hade jag ugnen på ca 90 cm höjd underkant och de var något högt, numera är den på 80cm och det är helt perfekt. Detta för att enklare kunna hantera plåtar in och ut, samt kunna titta in enklare då man oftast har flera plåtar inne samtidigt.
Diskmaskin ser jag ingen vits med att höja, ett ickeproblem + att det ser knepigt ut om den inte är integrerad.
 
Jag har monterat väldigt många kök och satt in vitvaror i dessa men aldrig att en vanlig ugn är i ansiktshöjd...

Micron hamnar däremot oftast över ugnen...

Den vanliga ugnen hamnar mestadels ca: 60-70cm upp från golvet mot typ 30cm på en traditionell spis med ugn.

Helt klart tycker jag personligen att detta är en lagom höjd...
 
Vi har en vanlig spis och det är helt klart inte det mest praktiska men den används ju inte så mycket. Och så är det min sambo som lagar maten medan jag diskar och det är jag som planerat köket:)

Tror att det kanske skulle vara praktiskt att ha en sådan ugn där man drar ut hela fronten. Fast det finns säkert dumma saker med den om man vill ställa in flera saker samtidigt i olika nivåer.
 
Ha allt i rätt höjd så ni slipper böja er, sedan så går ni på gymmet och böjer å tänjer istället :)

Då slipper ni den tråkiga vardagsgymnastiken som dessutom är gratis. Det som är gratis är ju utan värde, eller hur?
 
Eftersom jag tillhör en ganska ovanlig grupp svenskar så använder ajg min diskmaskin betydligt mer än min ugn och av den enkla anledningen väljer jag att ha DM uppbyggd några decimeter för det passar mej och ugnen kommer ifs också vara i samma höjd men det är inte lika viktigt.
Det är tur att vi alla är olika.
 
Enk Projektet skrev:
Eftersom jag tillhör en ganska ovanlig grupp svenskar så använder ajg min diskmaskin betydligt mer än min ugn och av den enkla anledningen väljer jag att ha DM uppbyggd några decimeter för det passar mej och ugnen kommer ifs också vara i samma höjd men det är inte lika viktigt.
Det är tur att vi alla är olika.
Nu blev jag nyfiken, vill du avslöja mer? :)
 
skalman1 skrev:
Nu blev jag nyfiken, vill du avslöja mer? :)
Han blir klar med sina byggen;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.