En sak jag funderat mycket på när jag läser om köksplaneringar så är det att i princip alla har ugnen upphöjd i arbetshöjd och har diskmaskinen på golvet. Ugnen använder man ju inte ens varje dag medans diskmaskinen känns som kökets mest använda redskap.Varför blir det så egentligen. Är det att man följer massan och gör som alla andra eller tycker de allra flesta att det verkligen är mer praktiskt att ha spisen upphöjd än diskmaskinen?
 
Redigerat:
Problemet är väl mest att man vill ha diskmaskinen nära vasken och att ha ett upphöjt skåp intill vasken är inte direkt smidigt...
Så ser jag på det iaf...
 
Dålig smak?

Själv kommer jag aldrig ha diskmaskinen på golvet mer
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tror på Pauls teori här.
Håller precis på att göra om i köket och en av sakerna jag grunnade på mest var hur jag skulle lösa det med upphöjd diskmaskin.
Det slutade med att diskmaskinen blir kvar på golvet då jag inte fick till någon lösning efter mina förutsättningar.
 
Mikael_L
erk skrev:
Tror på Pauls teori här.
Håller precis på att göra om i köket och en av sakerna jag grunnade på mest var hur jag skulle lösa det med upphöjd diskmaskin.
Det slutade med att diskmaskinen blir kvar på golvet då jag inte fick till någon lösning efter mina förutsättningar.
+1
Det blev exakt så, här med ...
Fast jag verkligen skulle gillat en upphöjd DM.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är väl mest att man vill ha diskmaskinen nära vasken och att ha ett upphöjt skåp intill vasken är inte direkt smidigt...
Så ser jag på det iaf...
Ja, det är en bra anledning att ha den intill vasken eller åtminstånde nära till avfallshinken som traditionellt står under vasken.
Jag skulle tänka mej en annan följd: upphöjd diskmaskin- skåp med avfallshinkar(bredvid vasken) - skåp med vask . Då får man en bänkyta närmast vasken.
Skulle fungera för min del eftersom jag nästan aldrig sköljer disken innan maskindiskning. Dessutom blir det fri tillgång till avfallshink även om någon står vid vasken.
gaia
 
Vi resonerade likadant, att diskmaskinen används mer än ugnen och bör höjas. Vi ställde den en bit från vasken (50cm underskåp emellan) men det gick att lösa med en längre slang. Underskåpet bredvid diskmaskinen har djupa utdragslådor så där travar vi vardagstallrikarna.

Att vi höjt upp diskmaskinen och har tallrikarna intill är det allra bästa med vårt nya kök.
 
Det skulle ju kanske vara en vettig lösning men många har kanske inte råd att undvara ett helt skåp och man vill kanske inte ha kastruller och annat i vaskskåpet...
 
Ja man fick fundera en del men nu är jag väldigt glad varje gång jag plockar ur diskmaskinen med kastruller i den breda lådan bredvid vasken, tallrikar i låda på andra sidan vasken och glas i överskåpen så kan jag plocka ur 90% av diskmaskinens innehåll utan att flytta på fötterna.
 
  • Del av kök med diskmaskin.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grillgunnar123
  • Laddar…
Skulle vilja vända på det. Förstår inte överhuvudtaget trenden med att ha något över bänkhöjd. Jag är 2 meter lång och tycker det är oerhört opraktiskt, obekvämt och osäkert med en ugn över bänkhöjd. En diskmaskin som alltid laddas snett uppifrån skulle bli fruktansvärt opraktiskt...om man inte är 2,50 lång vill säga.
 
Så här gjorde jag i mitt första kök, och det funkar kanon och är väldigt smidigt att plocka i och ur.
Översta lådan till bestick och den under till tallrikar.

DSC01316.jpg
 
Jag hålelr med Johan om att det som kalals "arbetshöjd" ofta är lite väl högt,. Men lite lagom upphöjt vore trevligt. Min plan för nästa kök är att ha ugn och diskmaskin upphöjt med bänkskiva på. Den bänkskivan står sedan kaffebryggare, brödrost, vattenkokare, mixer mm utmärkt på, maskiner som används ofta, men man inte direkt arbetar med, bara fyller på och ser när de blir klara.

Förstår inte dem som sätter ugnen rätt högt, så att man står rak när man tar ut och därmed riskerar att bränna sig på luckan, och sedan mikron ÖVER det, så att barn och andra kortvuxna inte kan poppa popcorn själva? Min brior gjorde så när de byggde nytt men börjar inse att det inte var så genomtänkt.
 
Jag misstänker att alla matlagningsprogram spelar en stor roll. När man filmar in i studioköket så vill man ha ugnen i lämplig höjd så att deltagarna kan plocka i och ur ugnen utan att böja sig. Däremot så plockar man ALDRIG disk i de här programmen, så diskmaskinen syns inte, eller finns över huvudtaget inte med i studioköket. När sedan Svensson planerar sitt "drömkök" så har h*n bilden från TV i bakhuvudet och planerar därefter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad är det för fel på att böja sig lite då och då? Annars blir man ju stel som en pinne med åren..
 
mycke_nu skrev:
Vad är det för fel på att böja sig lite då och då? Annars blir man ju stel som en pinne med åren..
Prexis. Man måste ju träna bonnaryggen för somrarnas kallmursbyggen och markbrytning. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.