Såhär skriver EON:

3.4 Elnätsföretaget har rätt att inom anslutningsfastigheten installera och bibehålla mätare
jämte annan för kontroll av förbrukningen erforderlig utrustning, här kallad
mätanordningen. Plats för denna väljes av elnätsföretaget efter samråd med konsumenten
och ska upplåtas utan kostnad för elnätsföretaget.

Mätanordningen är elnätsföretagets
egendom eller upplåten till dennes förfogande och får hanteras endast av elnätsföretaget
eller någon som detta anlitat.
Om elnätsföretaget avser att byta mätare ska, om inte särskilda skäl föreligger,
konsumenten i god tid innan informeras om orsak och tidpunkt för bytet.
För konsument som önskar annan mätning än den elnätsföretaget tillämpar för konsumenter
inom schablonberäkningen finns särskilda bestämmelser om kostnader för mätare m.m. i
ellagen.


Utrymme för förhandligar, "samråd" alltså. Men de brukar vara tjurnackade vad jag vet.
 
Sen finns det garanterat nåt i ämnet i SS, svensk standard, också, men det kan nog våra elinstallatörer här ge besked om.
 
Hemmakatten
Vi har vårt mätarskåp infällt i ytterväggen och inlämnat för sprutlackering i färg som smälter in. Skåpet sitter under carporten, himlans skönt eftersom huvudsäkringarna alltid går sönder när det är som olämpligast, julafton o snöstorm, typ. Då är det skönt med ett elskåp som sitter nära.
 
Tja, smaken är ju som baken.
Själv tycker jag att ett snyggt Garo skåp som är infällt på ett strategiskt ställe är en fröjd för ögat :)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Numera kan man ju även välja ett markskåp placerat på lämpligt ställe så slipper man allt i eller på byggnader.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag personligen har det hellre på utsidan än att det tar värdefull väggyta inomhus.
Nästan så jag skulle vilja att även säkringscentralen satt utomhus ... :)


Och helt klart tycker jag elmätartavla inomhus förfular extremt mycket mer än ett infällt fasadmätarskåp.
matartavla-s.jpg fasadmatarskap_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Det är lustigt att nätägaren har det som krav när ens vattenmätare som måste läsas av manuellt varje år sitter inomhus. Så argumentet att de måste jaga fastighetsägaren vid underhåll faller ju. Att det sedan är mycket smidigare för nätägaren kan väl ingen argumentera mot.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Nu finns det en uppenbar nackdel med att ha vattenmätare/ledningar utomhus på våra breddgrader ;) ,annars hade vi säkerligen sett liknande krav när det gäller dessa.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Jag läst till mig i någon tråd har att det inte längre är något krav att ha mätarskåp på utsidan, detta sen man började fjärravläsa elförbrukningen, noterade detta först efter jag installerat mitt skåp :| , detta var 2008/2009 någon gång...
 
Mikael_L
Ja enklast är ju att lyfta luren och ringa sin nätägare. Det är trots allt deras utrustning, som dom må själva bestämma över, kan jag tänka.

Inte gott för oss att gissa hur medgörliga alla olika elnätsföretag runt om i landet är.


edit:
Förutom avläsning som inte längre behöver göras manuellt och ev rep och byte av mätare som troligen sker väldigt sällan så kan ju nätägaren ha ytterligare skäl att vilja ha mätaren utomhus i ett mätarskåp, t.ex. blir olaglig kraftavledning förmodligen lite svårare och definitivt lättare att upptäcka.
 
Redigerat:
johel572 skrev:
Det är lustigt att nätägaren har det som krav när ens vattenmätare som måste läsas av manuellt varje år sitter inomhus. Så argumentet att de måste jaga fastighetsägaren vid underhåll faller ju.
Faller och faller. Nätägaren ser nog enbart till sig själv och struntar garanterat i hur vattenmätaren är placerad och avläses.
 
Det är ju lite skillnad på hur stora pengar det rör sig om också.

Vattenmätaren kan man ha självavläsning på eftersom det inte handlar om lika stora belopp som när det gäller el.

Elen vill jag minnas att förut läste de av en gång om året och korrigerade då årsförbrukningen, men om man visste med sig att man ändrat sin förbrukning kunde man göra en självavläsning och skicka in.
 
Nerre skrev:
Vattenmätaren kan man ha självavläsning på eftersom det inte handlar om lika stora belopp som när det gäller el.
Ja på landet är det nog närmare tio år sedan någon annan än jag läste av vattenmätaren. :)
 
Om det nu inte finns någon övertygande teknisk anledning att ha skåpet ute så kan hustillverkaren ju ge oss möjligheten att välja om skåpet ska vara inne eller ute (för dom som ändå tycker om det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.