Beror på hur mycket man använder sakerna iofs.Men jag håller på nästan dagligen och renoverar bilar och fixar huset..Bilar har jag hållt på med i över 20 år så jag vet precis hur man ska hantera ett verktyg och är en petnisse..Har gjort lite test på verktygen tex.De är billiga och ok på tema.Men utsätter man dom för lite hårdare tag så går dom sönder långt före ett kamasa/stahlwille och märkesverktyg gör.Har provat och jämfört lite kemgrejor (lim,fogmassa,spackel,färg tex) också.Samma där att det håller inte lika bra som tex Bostic/wurth/3M tex.Bildelar sätter jag inte dit åt folk ,de passar otroligt dåligt oftast.VVS har jag gett upp efter vattenläcka pga fel toleranser på kopplingar och klämringar, trasiga vridventiler(fler än en)Man måste haft en jäkla otur när kanske 90% av sakerna man köper där är
skräp.Måste turen vända någon gång :)
Skulle vara roligt att se ngn pryttel som proffs använder.Elmaskinerna har jag sett men inte går man och köper en elmaskin för tusenlappen som har en plastsladd.Dom tvinnar sig,och till slut så spricker höljet och sedan hänger det två trådar ur maskinen,seriöst värre:-/ .Pryttlar till elinstallationer måste erkännas att där har jag noll koll.Så lite rätt har daniel där
Sen är det naivt att tro att man ska få samma kvalite till halva priset. / Mats
 
Biltemas kompressorer har koplingen av typen CEJN.
Såg det nu när ja spanade kompressorer
 
alfamats skrev:
Beror på hur mycket man använder sakerna iofs.Men jag håller på nästan dagligen och renoverar bilar och fixar huset..Bilar har jag hållt på med i över 20 år så jag vet precis hur man ska hantera ett verktyg och är en petnisse..Har gjort lite test på verktygen tex.De är billiga och ok på tema.Men utsätter man dom för lite hårdare tag så går dom sönder långt före ett kamasa/stahlwille och märkesverktyg gör.Har provat och jämfört lite kemgrejor (lim,fogmassa,spackel,färg tex) också.Samma där att det håller inte lika bra som tex Bostic/wurth/3M tex.Bildelar sätter jag inte dit åt folk ,de passar otroligt dåligt oftast.VVS har jag gett upp efter vattenläcka pga fel toleranser på kopplingar och klämringar, trasiga vridventiler(fler än en)Man måste haft en jäkla otur när kanske 90% av sakerna man köper där är
skräp.Måste turen vända någon gång :)
Skulle vara roligt att se ngn pryttel som proffs använder.Elmaskinerna har jag sett men inte går man och köper en elmaskin för tusenlappen som har en plastsladd.Dom tvinnar sig,och till slut så spricker höljet och sedan hänger det två trådar ur maskinen,seriöst värre:-/ .Pryttlar till elinstallationer måste erkännas att där har jag noll koll.Så lite rätt har daniel där
Sen är det naivt att tro att man ska få samma kvalite till halva priset. / Mats
För många proffs, och deras chefer som betalar, handlar det inte om att få samma kvalite till halva priset. Utan om att få tillräcklig kvalite till ett mycket lägre pris. Biltemas 10-års verktyg kostar långt under halva priset jmf med exempelvis snap-on eller stahlwille. Men de kanske är 65% så bra, och i en del fall kan de 65% av kvaliten i ett snap-on verktyg vara tillräcklig för att hålla 10 år eller livstid även för ett proffs. Ett exempel på proffs som kan använda biltema-prylar kan vara exemeplvis vanliga hand-slippapper, de är tillverkade av mirka, och helt ok även för proffs. Vet dessutom flera bilverkstäder där åtminstone delar av sortimentet är biltema, kanske inte spärrhandtag och liknande, men iallfall. Vill också minnas att Snickarboden här på forumet, som är proffs, använde biltema cirkelsågsklingor.
 
Byter nog till Biltemas kopplingar då. Jag ska bara spika upp ett tak och sen kommer jag att använda kompressorn två gånger per år när jag byter däck på bilen.

Någon som vill ha en slang från Clas Olsson? Eller tror ni man kan få någon på CO att äta upp den?
 
Snickaren jag brukar använda har mycket Biltema grejjer. Visst är kvalité bättre men kontra priset kan det tyvärr vara bättre att köpa billigt och byta ut när det går sönder än att köpa bra grejjer. Gillar inte alls att det är så men det handlar ju alltid om pengar.

(Snickaren kanske inte är representativ för hela snickarkåren för när vi monterade takstolarna kom han i Birkenstocktofflor =) )
 
Har servat många luftmaskiner och byggt slangar för byggarbetsplatser där förutsättningarna är minst sagt förjävliga. I mitt tycke är det enbart cejn som gäller. Något som ni ska komma ihåg är dock att flödet begränsas i varje hona. Likaså i de specialhanar med backventil man råkar ut för ibland. När man ska mata luft en längre sträcka är det därför viktigt att komma ihåg dels att ha en grov slang och om man måste skarva många ggr kan klokoppel vara att rekomendera. Dock kan man sätta en smidig slang sista sträckan till verktygen för att kunna jobba effektivt.
 
A
jon skrev:
Snickaren jag brukar använda har mycket Biltema grejjer. Visst är kvalité bättre men kontra priset kan det tyvärr vara bättre att köpa billigt och byta ut när det går sönder än att köpa bra grejjer. Gillar inte alls att det är så men det handlar ju alltid om pengar.

(Snickaren kanske inte är representativ för hela snickarkåren för när vi monterade takstolarna kom han i Birkenstocktofflor =) )
Jag gissar att den snickaren åker till Biltema och ersätter trasiga prylar på arbetstid så att kunderna får betala för tiden. Skulle snickaren själv betala tiden för Biltemaresorna i utebliven fakturerbar tid så tror jag han skulle vilja ha bättre grejor än Biltema. Bara en gissning ;)
 
A
Daniel_N skrev:
Eller så vet man inte hur verktyg skall hanteras? Mycket från biltema är av låg kvalitet, men det finns också saker som håller, även för proffs. Hur fallet är angående kopplingar för tryckluft vet jag dock inte. Oavsett vilket har man dålig koll om man rakt av skriver av hela biltemas sortiment som skräp.
Då kan jag erkänna att jag har dålig koll eftersom jag kategoriskt skriver av hela Biltemas sortiment som skräp.

Problemet är inte att det eventuellt finns bra grejor på Biltema utan det är just att veta vilka grejor det är. Eftersom jag inte vet det så undviker jag Biltema i det längsta, utom om jag får en rekommendation från en trovärdig källa, eller om jag kan acceptera att det jag ska köpa kanske inte håller längre än till samma eftermiddag.
 
Funderal lite på vad ni menar när ni skriver "typ Cejn"!?
Cejn är ett fabrikat och finns i mängder av modeller som tex. 141, 220, 303, 310, 320, 342/343, 408, 410, 442/443 mfl.
Av dessa är det 414, 220 och 442/443 som är "Cejn orginal" men den vanligaste standarden idag är den som heter 320 på Cejn-språk och är sammankopplingsbar med tex. Tema 1600 och Rectus 25/26.
Problemet med kopplingarna från Biltema och Clas Ohlson mfl. är att dom är tillverkade på ett sätt att dom ska vara sammankopplingsbara med så många modeller som möjligt och då är det omöjligt att få dom att funka perfekt...
 
Hej Igen!
Jag kanske var lite hård i bedömmningen .Men jag håller med bra byggare till 100% där .Svårt att hitta guldkornen .Och jättertråkigt när man står där på helgen och har 4 mil alt 5 mil till de närmsta varuhusen för att åka och byta.Har ju hänt några gånger.Ang slippappren så är det den billigaste tilverkningsmetoden på dessa antar jag, fast dom påstås komma från mirka.För någon hållbarhet det har dom inte.Det är en väldig skillnad mot Norton som jag använder när jag slipar bilar.
Så ni får ursäkta om jag är negativ till företaget.Men det är bara ett resultat av min erfarenhet av produkterna. Ha det! / Mats
 
Det måste vara olika slippapper från olika serier eller dylikt, för jag tycker att de håller utmärkt och deras blocknycklar med 10 års garanti har hållit för ordentlig misshandel under flera år. Måste nämna Biltemas bessy kopior i sammanhanget.. kanon bra!

Men jag vet inte om jag skulle köpa en hammare, stämjärn eller ett vattenpass på BT, sådant förtroende har det inte visat sig.
 
Rund_skruvad skrev:
Det måste vara olika slippapper från olika serier eller dylikt, för jag tycker att de håller utmärkt och deras blocknycklar med 10 års garanti har hållit för ordentlig misshandel under flera år. Måste nämna Biltemas bessy kopior i sammanhanget.. kanon bra!

Men jag vet inte om jag skulle köpa en hammare, stämjärn eller ett vattenpass på BT, sådant förtroende har det inte visat sig.
Ja, besseykopiorna är verkligen ett riktigt fynd, hur bra som helst.
 
Tetsa brottsgränsen på blockisarna .Ett riktigt chrome vanadiumstål ska hålla för stora påfrestningar.Tex när jag skulle göra en specialblocknyckel med 90 gr vinkel.Temas höll inte att bocka,Jag kom väl 60gr ungefär då gick den av.Kamasan böjde jag 2ggr innan nyckeln blev som jag ville.Kanske extremt men här märker man att dom nallar på toleranserna. och det gör dom på flera saker misstänker jag. Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.