Köpte en kompresser och Clas Olsson. Har en slang och en spikpistol därifrån och det funkar bra. Men när jag använder blåsen eller andra verktyg köpta på Biltema eller K-rauta är det inte riktigt tätt. Har Clas Olsson en egen standard?

Munstycket till vänster är Biltemas blåspistol och det till höger är COs slang. Samma glapp uppstår om jag kopplar in verktygen direkt i kompressorn.
 
  • kompressor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det där känner man till. Ibland glappar det och läcker eller så passar det inte alls. Mäter man dimensionen så diffar det faktiskt upp till 0,15 mm. Märkte även att en del är ovala. Då är det ju inte så konstigt att det läcker.

Sen är frågan varför det diffar så mycket? Har tillverkaren dålig personal och dåliga maskiner? Är det gjort i kina så ser vi ju hur bra dom är att göra pulvermjölk. Kan vara så enkelt som att det finns 2 standarder. En för metriska och en för tum länder. Och måtten ligger väldigt nära varandra så uppköparen tycker inte det spelar nån roll vad man köper.

Hur som helst är det väldigt jobbigt med detta problem.
 
jag har samma problem med mina spik pistoler och slangar . Har en bostich och en senco ,bostich är köpt i usa och senco i sverige .

på en proffsslang så glappar bostich och på en slang från harald nyborg (59 :) funkar båda utan problem !?!
 
Låter som jag får köpa en ny koppling på biltema och sätta på kompressorn samt ny slang. Tack för svaren.
 
finns 2 typer av koplingar. eller mer 2 "märken" de passar inte hundra i varandra. Desutom är kvalitetn på koplingarna hyperkänsliga. Köp riktiga koplingar och slangar om du kan. Du tjänar på det i längden.
 
danielr112 skrev:
finns 2 typer av koplingar. eller mer 2 "märken" de passar inte hundra i varandra. Desutom är kvalitetn på koplingarna hyperkänsliga. Köp riktiga koplingar och slangar om du kan. Du tjänar på det i längden.
Se där. Äntligen nån som vet svaret som man funderat på länge. Men vilken av märkena ska man då ha?
Är det den med störst eller minst diameter?

Sen är det som du antyder svindyrt med tryckluft.. Det är nog dyrare än högskattad bensin.
 
Kan dock inte svara på vilken. Men vet bara sedan tiden i verkstaden hemma så har både jag och farsan bråkat mycke med billiga koplingar.

hittar inte infon om de olika sorterna. dock är de i dagens läge väldigt kompatibla med varandra så länge man inte får udda märkena. Som i dagens läge verkar vara co vs biltema.
 
Cejn är ett väldigt bra märke.
Jag har också köppt billiga kopplingar som knappt fungerat alls.
 
A
Jag rekommenderar också Cejn, tveklöst!
 
Och jag rekommenderar ETT fabrikat för hanar och honor, Cejn eller Tema eller annat likvärdigt. Blanda inte.

per
 
Visst, Cejn är finfint och funkar kanon (bäst?) men jag har själv väldigt goda erfarenheter av nipplar, slangar och kopplingar från Biltema som funkat läkagefritt under 10-15år för mig och även i motorklubbsgaraget där jag varit med i +15år.
 
Men nu hade Jon en hona från CO och det var till den som Biltemas kopplingar inte passade. Därav ytterligare en gång, blanda inte fabrikat!

per
 
Som ja sa i mitt första. man ska akta sig för att blanda dem. finns ett par olika storlekar / fabrikat...

Kör också biltema hemma utan problem. har för mig biltema plus cejn passar...
 
De nipplar som är mässingfärgade sitter oftast på billig skit som Biltema//claes ohlsson el dyl.De brukar alltid glappa.Om inte direkt så efter en stunds användning då det är för mjukt mtrl i dom.Kör med märkessaker och med samma märke som nämns itråden.Köper du cejn tex så kostar den någon hundring för en honkoppling.Men hur länge håller den? Den brukar vara länge.Billigare kopplingar håller inte så länge,det kan jag garantera.Och till de som tycker biltemas saker är bra,så säger jag till dom att då använder dom inte grejorna nog ordentligt . Det är först när får kasta biltemasakerna och har köpt den lite dyrare som man märker kvalitetsskillnaden / Mats
 
alfamats skrev:
De nipplar som är mässingfärgade sitter oftast på billig skit som Biltema//claes ohlsson el dyl.De brukar alltid glappa.Om inte direkt så efter en stunds användning då det är för mjukt mtrl i dom.Kör med märkessaker och med samma märke som nämns itråden.Köper du cejn tex så kostar den någon hundring för en honkoppling.Men hur länge håller den? Den brukar vara länge.Billigare kopplingar håller inte så länge,det kan jag garantera.Och till de som tycker biltemas saker är bra,så säger jag till dom att då använder dom inte grejorna nog ordentligt . Det är först när får kasta biltemasakerna och har köpt den lite dyrare som man märker kvalitetsskillnaden / Mats
Eller så vet man inte hur verktyg skall hanteras? Mycket från biltema är av låg kvalitet, men det finns också saker som håller, även för proffs. Hur fallet är angående kopplingar för tryckluft vet jag dock inte. Oavsett vilket har man dålig koll om man rakt av skriver av hela biltemas sortiment som skräp.

Med det sagt kör jag själv cejn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.