Det ser ut som om tur-och-retur till det uttag du vill ha bort går i samma kabel, följ kabeln genom väggen och vidare till slut kommer du till någon kopplingspunkt (uttag), där kopplar du loss dessa trådar och kopplar de trådar som är kvar rätt, ta bilder på hur det är kopplat innan du lossar trådarna, om du vill lägger du upp bilderna här innan du lossar dom.
 
Det finns tydligen inget som kan leda till mer förvirring än gamla televerkets konstiga kontakter/uttag, första jacket och ADSL.


Tur att vi inte har värre problem i alla fall :D


Happy Midsommar!
 
precis! Kolla in denna fina ritning och bild.Hur gör jag nu?
På bilden ser man även en några kablar till, en gul el kabel?! samt min nätverkskabel som jag lånade plats i rören för. min excel fil kom inte med, skickar den i nästa
 
  • DSCN1624.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har inkommande första jack där. Har du ADSL förbindelsen (modemet) i något annat jack, är det förmodligen inte första jack modemet sitter i.

MVH
Korvstroganoff
 
Det sitter ett jack precis ovanför detta jack. Det som ni ser är i källaren. Detta är en nyare utbyggnad. Modemet sitter i jacket ovan detta.
 
Hur många jack har du i huset?
Dina jack är seriekopplad med varandra. Om du har modemet i ditt sista jack och du plockar bort någon utav jacken efter första jack, försvinner automatiskt förbindelsen till det jacket som du plockar bort. FÖR att förbindelsen har inget par att gå i till det jacket där modemet sitter. Kanske blir kluddigt att förstå, om det är till någon hjälp kan jag nog rita upp det åt dig.

Men vi börjar med hur många jack har du i huset. Mest troligt är att på bilden du lagt in är första jack, pga du har EVE(jordkabel) som kommer in där. Den svarta, hårda kabeln. Det är den kabeln som har förbindelsen med sig (adsl) och den måste du ha med dig till det jack du vill ha modemet ikopplad i.
 
Ok. Skall rita upp lite senare
 
bild på uttaget där jag har ADSL inkopplat. Denna gör mig ännu mer osäker nu när jag har gjort ritningen. Den finns några okända kablar som bara finns nere resp uppe. Stämmer liksom inte. Ni får kolla på de bilderna.
 
  • DSCN1624.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blev fel bild....här är den rätta bilden

Förstår inte varför den blev vriden, såg ok ut innan jag laddade upp
 
  • bild (4).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött/ vitt och gult/svart är det som gäller alltså och sen låta härvan vara!?
 
Om det hade varit jag så hade jag börjat med att ta reda på bortom allt tvivel vilken som är inkommande ledning. Därefter hade jag placerat modemet där, alternativt identifierat två tåtar som går till den plats där jag vill ha modemet (eller dragit nya). Resten av härvan hade jag lämnat åt sitt öde och plockat bort extrajacken.
 
Problemet är att jag verkar inte alla kablar som man ser nere som uppe av någon anledning. Det konstiga är att det nere är en utbyggnad. Jag behöver tillfälligt iaf klippa denna kabel. Är det som beskrivits tidigare rätt med ihop koppling??
 
Alla kablar går inte till första jacket, dom går mellan varandra därav sluter dom inte upp på ett och samma ställe..

Jag är till 99% säker på att kabeln jag sa är inkommande är inkommande. Därför att man drar inte runt jordkabel i kåken i onödan. Vilket jack är det du skall ta bort? enklast, är att skarva ihop trådarna i det jack du ska ta bort. och tapetsera igen eller vad du nu tänker göra där.

MVH
Korvstroganoff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.