vad kan det vara för fel jag får ingen gnista på tändstiftet. Jag har ställt in brytaren och köpt nytt tändsystem och spole. Jag vet inte om jag har jordat den rätt. Motorn är en brigg 10hp åkgrässklippare. Jag får ut rätt ström till stiftet men som sagt ingen gnista.
Är väldigt tacksam om någon vet vad det är ?
 
Har du överslag i stiftet, eftersom strömmen kommer fram dit, måste felet vara efter tändkabeln.
 
vad menas med överslag i stiftet
 
Om det är kontakt mellan tändstiftets topp och gängdelen, bildas det ingen gnista. Då har du fått en "loppa" på stiftet. Rengör eller byt stift.
 
vad är rätt ström till stiftet? Hur har du mätt?
 
ja jag har mätt och fått upp till 7-8 volt

och jag tror att det är rätt
 
Var har du fått 7-8 volt? I tändhatten? Eller hur menar du?
 
på vissa åkmaskiner sitter en brytare i stolen så att maskinen inte går när ingen sitter på den. en säkerhetsgrej.
 
den är från 70-talet så ja tror inte att det finns en sån för det finns inga sladar i sadeln .
 
ja jag har fått 7-8 volt i tändhatten
kan det vara fel eller ?
 
Hur mäter du då??
Tändspänningen är nånstans mellan 10 000 och 30 000 volt och består av en kort puls (eller ett antal pulser, men vi struntar i det nu).
Stoppar du en vanlig multimeter i tändhatten kan den mycket väl visa 7-8 volt eller nåt annat eller inget alls eftersom den gått sönder, den är nämligen inte avsedd att mäta korta högspända pulser.;)
Stoppa i stiftet, lägg det mot gods och kolla gnistan.
Blir det ingen gnista, stoppa en spik, skruv, mejsel eller dyl i tändhatten, håll en halvcentimeter från jord och kolla gnistan.
Får du gnista är stiftet kass, får du fortfarande ingen gnista och allt är OK så har du troligtvis kortis på lågspänningssidan (stoppknapp-stoppbleck vid gasen nånstans) eller så kan ditt abrissavstånd vara fel dvs svänghjulet sitter i fel läge på motoraxeln. Kolla kilen, lätt att den ryker om man tar en sten.
 
svänghjulet sitter inte i fel läge för det är nytt men ja ska kolla grejer na nu och tack för tipset :D
 
kan det vara att man inte har jordat rätt iså fall var ska jag jorda ?
 
Det är nog ingen risk att det är jordat fel. Hela motorblocket fungerar som jordanslutning för tändstiftet, så så fort du skruvar i det har det mycket god jordförbindelse. Vill du testa Fotografens gnistspaningstips håller du bara gängorna på tändstiftet mot motorblocket.
 
det kommer ingen gnista hur jag än gör!!!!!
desutom är stiftet rent sprilans nytt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.