Davidbagare
Hej,
Jag har ett vägguttag innanför altandörren. En elektriker drog ut ett uttag till väggen ute ovanför altanen. Mellan uttaget inne och ute så sattes en plejd ctr-01, så jag kan aktivera uttaget på utsidan via plejd appen.
Nu skulle jag dra ett uttag vidare till andra änden av altanen, så satte en kopplingsdosa på altanväggen, och kopplade där in det uttag elektrikern satte upp, samt drog en kabel vidare till andra sidan altanen och satte ett uttag där med.
Men nu när jag kontrollerar kopplingen med en makapär jag köpte av elektrikern, så säger den ”nolla eller jord saknas”. Uttaget funkar, men i och med att det är i utomhusmiljö så har jag nu kopplat ut det för att reda ut:
Vad kan det vara som felar? Varför hänger inte nolla/jorden med till uttaget?
Uttaget inne (som strömmen är kopplad från) ser rätt ut enligt makapären. Har vago i kopplingsdosan och har testat att byta nollan och fasen i uttaget, men samma felkod. Har även testat annat uttag för att utesluta det, men samma felkod då med.

Är det läge att ringa en elektriker eller någon som har någon idé om vad mitt nästa steg är för att få ordning på detta?

Har kopplat in extra uttag många gånger, och det har alltid funkat bra då.

Mvh, Bagarn
 
Fairlane
Lite bilder skulle underlätta, både på koppling och "makapär".
 
Om både uttag och makapär funkar så kan du ha avbrott på jorden någon stans mellan central och de misstänkta uttagen du provat. Eller så är makapär kaputt.
 
Vad är detta för makapär? Nyfiken.
 
Davidbagare
Jordfelsbrytartestare med skadade kontaktstift på en smutsig bakgrund, indikatorlampor och bruksanvisning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ”makapären”
 
Davidbagare
W witten skrev:
Om både uttag och makapär funkar så kan du ha avbrott på jorden någon stans mellan central och de misstänkta uttagen du provat. Eller så är makapär kaputt.
Det konstiga är ju att uttaget som vi tagit strömmen från visar rätt i makapären. Alltså nolla och jord är rätt.
 
Davidbagare
Dubbel väggkontakt med oanslutna kablar i ett rum, synlig kopplingsdosa och golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kopplingsdosa med elektriska ledare anslutna till separata WAGO-kopplingar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild på uttag inne som strömmen är dragen tillkopplingsdosa ute. Alla ledare sitter just nu på egen vago då jag kopplat ut uttaget som annars är kopplat på kabeln som går ner från kopplingsdosan.
 
Davidbagare
Den vita dosan som sitter innan kabeln går ut genom väggen är en plejd ctr-01 (controller). Undrar om det är den som hindrar jorden…
 
Har ingen betydelse jord är jord och har inte med fas eller noll att göra, ska vara ubruten från central till objekt. Så i dosan ska det bara kopplas in färgmässigt lika.
 
Davidbagare
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse jord är jord och har inte med fas eller noll att göra, ska vara ubruten från central till objekt. Så i dosan ska det bara kopplas in färgmässigt lika.
All el inne är nydragen, så det finns jord från central till uttaget inne. Men den hänger inte med ut bara. Alla färger är korrekt kopplade.
 
Den dosa du har på väggen inomhus, hur ser det ut där? Är skyddsledaren skarvad?
 
Hur ser det ut i boxen? Är jord obruten? Har du lite dålig kontakt så det blir ett litet spänningsfall obelastat? Är makapären känslig på fasspänningen? Har du mätt spänningen i uttaget med multimeter?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
All el inne är nydragen, så det finns jord från central till uttaget inne. Men den hänger inte med ut bara. Alla färger är korrekt kopplade.
Som sagt finns det två alternativ. Något är felkopplat eller din uttagsprovare fungerar inte. Är det alltså två dosor inblandade? Om du fotograferar alla kopplingspunkter mellan uttaget som fungerar och uttaget där problemet finns kanske det går att se något. Har du ett mätinstrument? Det kan gå att mäta sig till var det försvinner också.
 
Davidbagare
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den dosa du har på väggen inomhus, hur ser det ut där? Är skyddsledaren skarvad?
Öppen dosa med plejd puck, ojordade kablar och skarvad jordkabel utanför dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser dosan ut inuti. Där sitter en plejd-puck. Men det ser ut som jorden inte är kopplad via plejden och ut, utan skarvad rakt ut till väggen ute. Vet inte hur plejd funkar, men kan det vara orsaken?
 
Davidbagare
Dubbel eluttag och öppet vägguttag med synliga kablar och blå plejdpuck till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt på det inomhus. Hålet ut genom väggen är till höger bakom blåa plejdpucken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.