Det gäller nog fler branscher än byggsvängen. För många år sedan bestämde jag mig för att den dag jag åker med en taxichaufför som både hittar till målet utan att fråga och inte gör något som skulle kunna leda till minst böter om en polis såg det under resan, så skulle jag betala dricks med samma belopp som taxametern. Många resor senare har jag aldrig behövt betala något extra...
 
H
Finns säkert flera branscher som har personer som är dåliga på sitt jobb.
Till din fråga; Jag är självklart inte perfekt. Men inom mitt yrke förväntas noggrannhet vilket jag eftersträvar. Jag upplever din fråga som något märklig. Det handlar ju till stor del om inställningen till det jobb man utför. Och när jag gjort en sak 100 ggr i mitt yrke börjar jag bli rätt bra på det. Och då tycker man ju att samma sak borde vara hos en hantverkare..
 
H
JBa skrev:
Det här är väl inte unikt för hantverkare inom byggsektorn? Även inom min bransch (IT-infrastruktur) får man se många exempel på hur man inte bör göra. Samma inom sambons bransch (marknad/grafisk/varumärke). Gemensam faktor? Människor!

Hur bra är du på att göra allt rätt till punkt och pricka?
Finns säkert flera branscher som har personer som är dåliga på sitt jobb.
Till din fråga; Jag är självklart inte perfekt. Men inom mitt yrke förväntas noggrannhet vilket jag eftersträvar. Jag upplever din fråga som något märklig. Det handlar ju till stor del om inställningen till det jobb man utför. Och när jag gjort en sak 100 ggr i mitt yrke börjar jag bli rätt bra på det. Och då tycker man ju att samma sak borde vara hos en hantverkare..
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Snailman
Ett problem med att be om referenser, är väl att väldigt många inte kan bedöma om de gjort ett bra jobb eller ej (de som kan det gör väl ofta jobbet själva) Då hjälper det ju inte med bra referenser.

Exempel Kakling av badrum utan tätskikt, då kan ju ytan se hur bra ut som helst, och det dröjer ju innan problemen visar sig.
 
Redigerat:
Det finns många dåliga hantverkare för att kunderna inte vill betala för dom bra.

Finns etablerade seriösa aktörer men då tar dom betalt där efter. Kunden ser en chans att spara en slant på att anlita den enskilda firman, tackar nej till den etablerade med hänvisning till att det blev för dyrt och sen kommer trådarna här på forumet som ett brev på posten.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
husisen skrev:
Finns säkert flera branscher som har personer som är dåliga på sitt jobb.
Till din fråga; Jag är självklart inte perfekt. Men inom mitt yrke förväntas noggrannhet vilket jag eftersträvar. Jag upplever din fråga som något märklig. Det handlar ju till stor del om inställningen till det jobb man utför. Och när jag gjort en sak 100 ggr i mitt yrke börjar jag bli rätt bra på det. Och då tycker man ju att samma sak borde vara hos en hantverkare..
Att du gjort en sak 100gånger gör dig inte bra, inte heller att du tycker att du är bra, gör dig bra.
Att få bättre lön än de flesta andra inom samma bransch gör dig inte heller bra, utom på att framhäva dig som bättre vid löneförhandling.

De flesta hantverkare gör sina moment så att de precis, precis klarar kravet för de regler, för den bransch de tillhör, det är det som de flesta nöjer sig med.

Vad gör dig bra på det du gör, alltså, tänk efter, vad gör dig bra?
Inget personligt till dig ts, frågan är för oss alla, är vi verkligen så bra som vi tror och alla så dåliga som vi tycker, ekvationen går inte ihop. Men som du skriver, det finns många slarviga och rent ut sagt dåliga hantverkare.
Det är inte bara att byta bransch om man är dålig, man kan kanske inget annat, är helt enkelt sämre på allt annat än det man är dålig/inte så bra på, vill man studera vidare, byta inriktning mitt i livet, säga upp sig från en inkomst, kanske den enda i familjen som har inkomst men vantrivs, jaja, nu spårade jag ur helt och hållet.
Dåliga utövare på sitt yrke skulle tvingas av en statlig instans att lära sig en ny inriktning.
Frågan är vilka som skall lära de som nästan inget kan, våran eminenta lärarkår där liknande procentandel har tappat sugen som inom hantverksyrket. Men som Marlene skrev, det krävs ingen direkt utbildning för att kalla sig snickare, det finns små böcker som man får timmarna redovisade i, de används troligtvis inte ens av de som gått ut bygg/yrkeslinjen.

Det finns så många forumdeltagare som jag utan problem skulle ha med i mitt arbetslag, så otroligt kompetenta, duktiga byggare, slöjdare, otroligt vackra välgjorda alster, lösningar på problem.
Problemet, det enda problemet med er som jag verkligen, ärligen hyllar, utan att nämna några "nicknames" ni hade troligtvis tröttnat på det monotona arbetet med att skruva gips två månader i stöten, använda "tjeppen" spika takpapp på 10 000kvm solgassande tak, ni är suveränt duktiga på era projekt, där ni kan om ni vill, lägga tid och omtanke efter behag och inte under tvång utföra saker ni tidigare gillat, med tiden tröttnar de flesta.

Att alla branscher har fel personal vet alla om, så till ts inlägg, svaret blir som för alla andra, vi hantverkare är också människor med livets alla för och nackdelar, vi är inte sämre än andra branscher, dessvärre är vi inte heller bättre (vilket vi ibland tycker oss vara) detta är ett byggforum, därför är frågan berättigad om dåliga hantverkare, slarviga snickare, dyra elektriker, skitiga gjutare :surprised:, kungliga rörmokare..

Många av oss hantverkare borde byta yrke, av olika skäl.

Mvh P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
De dåliga hantverkarna finns för att folk anlitar dem.
Mycket enkel.

Sen undrar jag om det finns någon seriös statistik på området?
Jag vill tro att de flesta ändå är nöjda med sina hantverkare.
Men hur ofta skapar man en tråd när man är nöjd? :D
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
H
Stor del av problemet ligger på beställaren, alltså du och jag.
Vi är för dåliga på kontraktshandlingar och upprätta vad vi vill ha.
tydliga kontrakt med vad som skall ingå och vilka som får utföra jobbet.

Kontraktshandlingar är bedrövliga hos privatpersoner och de saknas så otroligt mycket som hade kunnat skapa bra förutsättningar.

De är ju du och jag som anställer hantverkaren så mycket ligger på oss
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Av samma anledning till att det finns så många dålig politiker och tjänstemän: Risken för att drabbas av negativa konsekvenser är obefintlig.
 
  • Gilla
husisen och 1 till
  • Laddar…
Vet många duktiga hantverkare som helt enkelt har tröttnat, tröttnat på stressen, på korkade chefer och griniga kunder. Kroppen säger ifrån, ingen vill betala vad det kostar osv. Tyvärr
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Emellanåt undrar jag hur hantverkare är skapta i huvudet. Jag accepetrar ett nej men när 4 av 5 inte återkommer på offertförfrågan överhuvudtaget då har man det för bra. Märker stor skillnad i attityd på östra och västra sidan av skåne, på östsidan där kundunderlaget är mindre får du feedback från hantverkarna och de flesta dyker upp på avtalad tid, men i Malmöregionen är det säljarnas marknad och det märks.Gör det mesta själv då det går mycket snabbare än att jaga efter hantverkare
 
Arbetar ofta med lite större projekt där snickare, elare, målare osv är inblandade och jag kan bara inte släppa att ju längre ner i åldrarna man kryper desto sneare och vindare blir jobben utförda... det är inte så himla noga när man ser igenom tjugoåringens ögon. Jag är ju inte exakt ngn gamling själv heller men om jag får välja så tar jag mycket hellre en gammal räv med mig under armen än två sprättar som har allt annat i huvudet än sin yrkesstolthet. Blir så förbannat besviken på alla nittiotalister som bara glider omkring! (ta detta med en nypa salt)

Det jag vill se hos en kollega är någon som efter varje färdigställt projekt kan sätta fingret på vad som gick bra och vad man kan göra bättre nästa gång... och göra det bättre nästa gång.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Det är väl helt enkelt så att efterfrågan på hantverkare är sån att man inte behöver vara rädd om kunderna. Det står alltid nya kunder och sliter i dem för att få jobb gjorda. Några missnöjda kunder spelar ingen roll, det kommer ständigt nya.
Samma med prissättningen, hugg i ordentligt och se vad som händer. "Går det så går det...".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.