thomasx skrev:
Och då spikar man lämpligen närmast spont, har jag förstått, right?
Nu satte du mig nästan på pottkanten ,men noten är väl samma som skåran,och då blir den andra spont som man har nedåt
spikar man då vid sponten så är det lätt att få i nästa råspont
 
Själv brukar jag säga not och fjäder för spontat virke. Men har ordpolisen sagt spont så får vi ta det så. :)
 
Fjäder och spont är synonymer, går bra med vilket som :) Fast ska man vara petig tror jag att fjäder är en lös spont, dvs spont sitter fast i ena brädan, medan en fjäder lägger du i två plankor som bägge har en not. ;)

Man spikar inte senast lagda bräda innan man lagt nästa, just för att det ska vara lätt att få dit den, eller så gör i alla fall jag. Jag brukar lägga upp ett helt gäng innan jag spikar, går så mycket fortare då, kanske 10 st full bredd och sedan på med spikpickan, antal beror lite på hur brant det är, då går det undan. Noten skall för övrigt alltid vara nedåt, har jag lärt mig. Så då hamnar sponten upp och där ska man spika, menar jag, detta för att hålla fast även nästa bräda med hjälp av sponten och på så vis på bästa sätt motverka träets rörelse. Men som sagt, lägg några bräder innan spikning och spika bara upp till näst sist lagda rad, så är det enkelt att fortsätta lägga.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.