Varför finns det olika breda råspont? Vad ska man välja? Alltid välja det bredaste för då går det snabbast eller?

Fast breda får man ju dubbelspika så då kanske det går långsammare?
 
Smaksak...jag har använt båda och tycker kanske att ett av mina garage där jag använde 95mm gick något lättare att få ihop spont och not.....
 
Varför finns det olika stora skor?

Jag har genomgående använt 95 mm, till taksvall, innerväggar i stall och golv i stalloft.

Enkelt, och som du skriver, det räcker med en spik eller skruv i varje.
Och ju smalare det är, desto mindre slår och kupar det sig tror jag.
 
Redigerat:
Bägge ska dubbelspikas. Går fortare lägga breda eftersom det blir färre att både lägga och spika, åsså blir det färre "skarvar" ;)
 
Och sen valet mellan 22x95 eller 17x95? Vad väljer man där då?

Jag kommer nog ha CC60 mellan takstolarna.
 
Såg att byggmax har följande priser:

Storlek Pris Area [m²] Pris/m²
17x95x1000 4,89 kr 0,095 51,47 kr
20x95x1000 6,45 kr 0,095 67,89 kr
20x120x1000 9,95 kr 0,12 82,92 kr
20x540x3600 96,95 kr 1,944 49,87 kr Råspontlucka
 
Kör på råspontluckor👍
 
ajdå, såg fel, det var vist 96,95kr/m2 för råspontluckorna :-/ hmm
 
thomasx skrev:
Bägge ska dubbelspikas. Går fortare lägga breda eftersom det blir färre att både lägga och spika, åsså blir det färre "skarvar" ;)
Enligt AMA så är det bara råspont från 120mm bredd som behöver dubbelspikas. Så med vanlig 95mm räcker det med en spik per bräda och takstol.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Klicka skrev:
Och sen valet mellan 22x95 eller 17x95? Vad väljer man där då?

Jag kommer nog ha CC60 mellan takstolarna.
Jag väljer alltid det tjockare, men som du ser så säljer t.ex. Byggmax inte 22mm längre utan 20...
 
Matti_75 skrev:
Enligt AMA så är det bara råspont från 120mm bredd som behöver dubbelspikas. Så med vanlig 95mm räcker det med en spik per bräda och takstol.
Det är vad jag mindes också, men hittade ingen källa.

Men mina tre hus har stått pall i fyra år och två stormar nu.
 
Blev billigare att köpa från lokala xl-bygg med normala rabatter än att köpa från byggmax, vilken skillnad i kvalite, riktigt skitvirke från byggmax i jämförelse.

Iof bara 8-9 öre per löpmeter men kvalitén var så mycket bättre
 
  • Gilla
Thuve
  • Laddar…
Spika 25 mm från kanten på 95 mm så slår den sig mindre
 
Matti_75 skrev:
Enligt AMA så är det bara råspont från 120mm bredd som behöver dubbelspikas. Så med vanlig 95mm räcker det med en spik per bräda och takstol.
Samma AMA som specar hur hus med enstegstätade fasader ska byggas... ? ;) (ironi)

Nej, visst, det kanske räcker att sätta en spik, med hänsyn taget till krav på kvalitetsnivå kontra byggkostnad m.m.
Jag har fått lära mig två spik. Har det ändrats i AMA, i så fall när, eller har det alltid bara varit en spik på 95bredd i AMA?
 
Elkludde skrev:
Spika 25 mm från kanten på 95 mm så slår den sig mindre
Och då spikar man lämpligen närmast spont, har jag förstått, right?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.