Jag och min dotter har för avsikt att måla hennes köksluckor i spacklad och grundmålad MDF. För ändamålet köpte jag en airless Graco True Cote 360 SP spruta för att måla Flugger Interior Strong Finish. Sprutan ska enligt Graco klara av att spruta färgen outspädd. Färgen i sin tur ska inte spädas enligt Flugger.
Vi har testat att måla och fått nåt som med macro-objektiv liknar ett vulaniskt månlandskap. En liten stund efter att vi lagt på färgen börjar det dyka upp förhöjningar, efter några timmar ser det ut som de spruckit (ett litet svart streck på dem) och efter max ett dygn enligt bilderna nedan, den ena med millimeterskala.
Vi har kontaktat både Flugger och Graco men inte fått svar som vi tycker duger eller löser problemet.
Är det någon som känner igen fenomenet och har tips på hur vi kommer runt det?
 
  • Närbild av en spacklad och grundmålad MDF-yta med ojämnheter och små sprickor, tagen med en millimeterskala som referens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av målad MDF-yta med små förhöjningar och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag inte använt den färgen, men här lite generellt.

Skulle säga att det är för tjockt lager påmålat, eventuellt förtjock färg.
 
Är nog för tjockt målat när man sprutar får man tänka sig för o endast dimma på färgen man kan även späda med lite vatten men ta bara lite annars blir färgen mattare. Det där får du nog försöka slipa ner tyvärr.
 
Det kan även bero på at det fäster-väter otillräckligt, fett eller silikon på ytan.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabb och vettig respons!
Det är en testlucka så det är lugnt på det viset, men vi lär ju vilja testa lite mer innan i börjar med luckorna som sitter uppe. Just för den här provluckan, räcker det att spackla igen hålen och slipa för vidare tester?
Beror det på att färgen tar med sig luft som hamnar under färgen?
Första sidan vi målade där lade vi för tjockt. Den andra sidan sprutade vi så det precis täckte och fick samma resultat. Jag har även testat på vit masonit med precis täckande lager och fick samma resultat. Vi har hållit oss på ca 30 cm avstånd. Vi är rätt säkra på att det inte finns fett eller silikon på ytan.
Bästa tipset just nu är att späda ut färgen då?
Finns det någon hint om antal dinsekunder som kan vara lämpligt?
 
Vad har du för munstycke för snickerifärg använder jag fine finich munstycke som slår sönder färgen mera vet inte om Wagner har detta använder själv Graco vanligt munstycke för väggfärg går nog inte så bra
 
Ok du har Graco då kan du köpa det munstycket men det är dyrt kostar nog en tusenlapp kolla bara så det passar din pistol
 
Tack igen Bo! Det följde med två munstycken, ett för bredare och ett för smalare sprutbredd. Om jag förstod en svensk Graco representant rätt så ska det vara 12-munstycken (12/1000 tum?).
Appropå True Cote munstycken, passar dessa till/mellan alla tre varianterna Singel Speed, Double Speed och Variable Speed??
Jag kollade dinsekunder på färgen igår med mättratt och fick ge upp, det hade säkert tagit 10-15 minuter innan tratten blivit tom. Så att sprutan överhuvudtaget la ut en jämn yta var ju imponerande även om ytfinishen var undermålig.
Vi ska testa att späda färgen 10% (utifrån era tips) till att börja med och se hur det blir. Dottern vill ha en hållbar färg på dörrar och fronter som helst ska gå att spruta. Någon som har bra tips på vettig färg.
 
Tio procent låter mycket bred sprutbild är nog bäst så du inte får för mycket färg på ytan 12 verkar bra annars
 
Fast du nämner inget om grundfärgen? Jag tycker det ser ut som de olika färgerna reagerar med varann......
Sen om man ändå ska sprutmåla köksluckor och har möjlighet till det så skulle jag nog välja 2K färg. Sån där syrahärdande färg man brukar ha till luckor. Kanske svårköpt för privatperson men ja...
 
Bilfärg passar nog inte i den sprutan men du kan använda epv golvfärg med härdare men du får vara snabb så den inte torkar inne i sprutan.jag han använt sådan fr jula på mina luckor men jag rullade vågade inte riskera min dyra spruta men man har minst en halvtimme på sig o den är lätt att tvätta ur med vatten så det borde gå jag grundade inte utan spädde första strykn lite på obehandlad mdf finns inte många kulörer att välja på dock
 
Grundfärgen är den av Flugger rekommenderade. 2K kommer vi att skippa. Jag har sprutat tidigare med HVLP med jyst resulat, men jag fick dock späda färgen rejält för att komma ner i 40 dinsek. Den färgen torkade snabbt, med krävde många dygn för att bli riktigt hård.
Dottern har spätt den med 10% för att kunna stryka den med pensel, den är riktigt jobbig att pensla outspädd.
 
Vi TROR att vi förstår problemet nu. I färgen finns små luftbubblor, dessa komprimeras i färgen av sprutpistolens pump och expanderar efter en stund när de nåt ytan.
Ju mer vi jobbat med att skaka fram bubblor i sprutans färgkopp innan målning, ju bättre resultat har vi fått.
Nu har vi lämnat in sprutan till Flugger och de ska be en målare testa den.
 
Fast var kommer de ifrån då? Luft i vätska är ju inget ovanligt men det finns sällan naturligt. Eller vispar ni färgen frenetiskt innan ni målar?
 
Enligt Flugger är det alltid luft i färger efter att de blandat till kulör i skakmaskin. Vi är nog lika förvånad som du, men när vi skakar färgkoppen till sprutan kommer det upp små bubblor.
Nejdå, första gången körde jag en färgblandare i några sekunder, efter det har vi rört om färgen försiktig med ren träpinne.
Vi rengjorde en aluminiumplåt och sprutade den, även här blev det blåsor. Så underlaget beror det inte på.
Vi tycker oss också ha evakuerat all luft i och dragit åt färgkoppen/-påsen, men lite svårt är det då färgen är väldigt tjock. Den spottar inte, utan det kommer en fin färgdimma när vi målar så vi antar att vi fått ut all luft ovanför färgen.
Om vi jämför de senaste provmålningarna med den första är det en enorm skillnad. Efter den första har vi rört om försiktigt och försökt skaka/vibrera ur luft ur färgen. Vi har i alla fall ingen annan förklaring än att det är så som vi tror.
Alla andra tips oh teorier är välkommen förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.