S Sarocco skrev:
Ja gör så. Tycker det ser ganska klent ut. Kör du bilen upp dit också?
Nej, aldrig bilen så högt upp.
 
wildeside wildeside skrev:
Har lagt 1000 tals kvadrat marksten och aldrig att mina kunder skulle godta att markstenen ändrar höjd efter årstid.
Om ytorna inte håller sig plan så beror det på brister i underlaget.
Vad skulle det kunna vara för brister och hur får jag bukt på detta? Vi betalade ju som sagt nästan 70k extra för att byta ut tidigare underlag som bestod av sand och jord till stenkross och bättre underlag men det verkar alltså inte hjälpa om jag tolkar dig rätt?

Nu har det varit ute gubbar igen förra veckan från entreprenören och ordnat där det var nya sättningar och bytt ut några plattor som var dåliga, men VDn för bolaget svarar aldrig när jag kontaktar honom utan han använder sina medarbetare som någon sorts sköld.

Jag vet ju dessvärre att det kommer ske igen och inom relativt kort tid, börjar bli otroligt segt när man betalat en kvarts miljon för ett jobb som gång på gång måste ätgärdas och göras om.
 
H heimlaga skrev:
Sättningar i storleksklassen under 5 cm är normalt och ingenting att jaga upp sig över. Det är så marken beter sig i vårt klimat om man inte har turen att bo på en naturligt väldränerad backe av lämpligt material.
Sedan får man finna sig i det och bygga därefter.

Jag tror att ni är på jakt efter någonting omöjligt. Sedan har ansvarslösa entreprenörer pengat upp sig på er dröm utan att säga rent ut att ni kämpar mot naturen. Att plattorna är tunna gör inte saken bättre.

Kring brunnen blir det annorlunda temperaturer i jordmassan på vintern och dessutom är grundläggningsdjupet olika och därför lever det ojämt. Så är det bara.



I ett uthus hemma är det alltid 5 cm lägre till tak på våren än på hösten. Just där verkar det trycka upp fukt underifrån som ställer till en hiskelig tjällyftning under golvet där jag inte hare råd och ork att gräva och fylla 1,5 meter djupt och isolera 10 cm tjockt som jag gjorde under stenfoten. Golvet består av 0-32 krossgrus så före midsommar är det tillbaka till normal nivå. Så håller det på år efter år. Inga bestående skador och inga problem förutom att traktorn går in på hösten men inte på våren för då tar locket på avgasröret i taket.
Jag har flertalet grannar som har samma förutsättningar som vi, som gjorde om sina garageuppfarter i början av 2000-talet. Deras är fortfarande jämna och fina, inga sättningar och inga hjulspår.

Jag har svårt att köpa ditt argument tyvärr ”att man får leva med det” när de inte är blyga för att ta betalt som de gör.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
wildeside
M m1nken skrev:
Vad skulle det kunna vara för brister och hur får jag bukt på detta? Vi betalade ju som sagt nästan 70k extra för att byta ut tidigare underlag som bestod av sand och jord till stenkross och bättre underlag men det verkar alltså inte hjälpa om jag tolkar dig rätt?

Nu har det varit ute gubbar igen förra veckan från entreprenören och ordnat där det var nya sättningar och bytt ut några plattor som var dåliga, men VDn för bolaget svarar aldrig när jag kontaktar honom utan han använder sina medarbetare som någon sorts sköld.

Jag vet ju dessvärre att det kommer ske igen och inom relativt kort tid, börjar bli otroligt segt när man betalat en kvarts miljon för ett jobb som gång på gång måste ätgärdas och göras om.
Utan att varit på plats och bildat mej en egen uppfattning, så blir svaret lite standard svar om vad som kan vara fel.
Det har grävts ganska djup, misstänker att det är bristfälligt packat och eventuellt med fel material.
Vi skulle aldrig göra en så djup återfyllning vid en källarvägg och lagt marksten samma år, vill helst vänta 2 år även om man packar ordentligt.
När vi lägger marksten så packar vi 4-5 varv med en 500 kg padda 30-40 centimeters lager, om det inte är nära en källarvägg eller anat som kan ta skada.
Om vi packar utmed en källarvägg så använder vi en 100 kg padda och lägger max 7-10 centimeters lager och packar med minst 4-5 varv.
Det sista lagren drar vi nivån med nivårör och då ser man om ytan är tillräckligt hårt packad.
Nya 500 kg paddan har tom en packindikator som känns som att den fungerar för att mäta packningsgraden.
Det företaget gör hos er är bara en akut skitåtgärd om marken inte är fylld med rätt material och packad ordentligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Utan att varit på plats och bildat mej en egen uppfattning, så blir svaret lite standard svar om vad som kan vara fel.
Det har grävts ganska djup, misstänker att det är bristfälligt packat och eventuellt med fel material.
Vi skulle aldrig göra en så djup återfyllning vid en källarvägg och lagt marksten samma år, vill helst vänta 2 år även om man packar ordentligt.
När vi lägger marksten så packar vi 4-5 varv med en 500 kg padda 30-40 centimeters lager, om det inte är nära en källarvägg eller anat som kan ta skada.
Om vi packar utmed en källarvägg så använder vi en 100 kg padda och lägger max 7-10 centimeters lager och packar med minst 4-5 varv.
Det sista lagren drar vi nivån med nivårör och då ser man om ytan är tillräckligt hårt packad.
Nya 500 kg paddan har tom en packindikator som känns som att den fungerar för att mäta packningsgraden.
Det företaget gör hos er är bara en akut skitåtgärd om marken inte är fylld med rätt material och packad ordentligt.
Tack för svar. Tur att det är 10 års garanti så de inte slipper undan på ett bra tag hur som helst. Jag tänker inte ge mig förrän jag är nöjd.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Claes Sörmland
Såg när de byggde busshållsplats i stan. De passade också på att byta ledningar djupt nere i gatan så mäktiga lager som skulle fyllas upp till gatunivån. Helt galna åtgärder för att packa massorna. De hade nån sorts enorm vält som vibrerade. Till den grad att tavlor föll från väggarna ändå inne i gårdshusen. tydligen vad som krävs om man inte vill vänta åratal tills massorna sätter sig med vatten och frost.

Här ute i småort gräver kommunen ibland i gatan. Och de packar det som de återfyller med med skopan. Funderar inte alls. Asfalten sjunker efter ett till två år varje gång.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.