Jag lagade TV-apparater i slutet på 70-talet men träffade aldrig på någon med "varm" antenningång...
Men nu börjar vi dra åt OT.
 
Jo, vi är rätt OT... jag tog emot ett samtal från nån som just bytt uttaget själv och undrade varför proppen gått... ;)
 
Antennuttag??
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej helt säkert är det inte, men acceptabelt. Dvs två fel "får" orsaka en farlig situation.

Två skyddsjordade, två klass 0-apparater eller en modern dubbelisolerad apparat i en isolerad miljö är precis samma sak - det krävs två fel för att det ska bli farligt.

Men numera finns ju också kravet på en tredje skyddsbarriär i form av JFB för alla uttag för allmänbruk.
Den tredje skyddsbarriären i form av JFB torde tyvärr INTE hjälpa i fallet där någon kopplat skyddsjorden fel på två apparater, den ena till fas och den andra till neutral...

Anledningen härtill VET Du Bo, om Du tänker efter. Men så upplysning till den som undrar, så kan jag upplysa om att en JFB bryter bara om det går olika mycket ström i fas och nolla. Och det behöver det inte göra i exemplet med två felkopplade apparater, vars stickproppar är olika instuckna (fas/neutral)...
 
Jo, du har rätt i att en JFB inte gör så mycket nytta i ett ojordat rum eftersom det normalt inte finns någon jordpotential där. Man ska nog i dessa miljöer se JFBn som ett felskydd för den händelse att det faktiskt finns jordkontakt, dvs som den andra skyddsbarriären.

Och skyddet mot felkoppling är nog mycket marginellt i jämförelse med isolationsfel eller vad nu felet består av.
 
Bo.Siltberg skrev:
Antennuttag??
Intag skulle jag skrivit, på TV'n, där orginalintaget var galvaniskt skiljt (för lågfrekvens) och det nya bara en vanlig kontakt.

Jag skulle tro att generellt håller folk tyst när de klantat till sånthär istället för att fråga en verkstad eller liknande. Det här var väl undantaget som bekräftade regeln, det var uppenbart att gubben som ringde var ute efter servicetips utan att betala nåt... Jag tror jag sa åt honom att komma in med TV'n och framförallt att det är riktigt farligt att byta uttaget sådär, men jag har inget minne av att det dök upp nån med det felet på en TV...
 
305 skrev:
Den tredje skyddsbarriären i form av JFB torde tyvärr INTE hjälpa i fallet där någon kopplat skyddsjorden fel på två apparater, den ena till fas och den andra till neutral...

Anledningen härtill VET Du Bo, om Du tänker efter. Men så upplysning till den som undrar, så kan jag upplysa om att en JFB bryter bara om det går olika mycket ström i fas och nolla. Och det behöver det inte göra i exemplet med två felkopplade apparater, vars stickproppar är olika instuckna (fas/neutral)...
Jo, det hjälper.

Finns det JFB så kommer den att lösa ut när apparaten med nollan ansluten till höljet (och PE till kretsen) används.
 
3 sidor om en stickpropp?....för lite att göra?... :D
 
yxis skrev:
Intag skulle jag skrivit, på TV'n, där orginalintaget var galvaniskt skiljt (för lågfrekvens) och det nya bara en vanlig kontakt.
Antenningång i form av en "vanlig kontakt" och inkopplad hurdå ???????????
Men strunt i det....jag vill inte höra mer.
 
mycke_nu skrev:
Jo, det hjälper.

Finns det JFB så kommer den att lösa ut när apparaten med nollan ansluten till höljet (och PE till kretsen) används.
Ja, i ett jordat rum med jordade uttag, men inte i ett isolerat rum.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, i ett jordat rum med jordade uttag, men inte i ett isolerat rum.
Jo, jag kom på det - det var ju ett ojordat rum.

MEN, eftersom appraten ändå inte fungerar, så får man nog betrakta scenariot som ytterst osannolikt.
 
Precis. Skall vi ta med felkonstruktion/felkoppling så har vi ju en massa andra fall att ta hänsyn till. T ex brand som tar med alla i hela huset till exempel, och inte bara den stackare som råkar greppa fas med ena näven och nollan med den andra. ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Antenningång i form av en "vanlig kontakt" och inkopplad hurdå ???????????
Men strunt i det....jag vill inte höra mer.
De riktigt gamla TV-apparaterna med bandkabel-antenner, hade samma pinkonfiguration som ett vägguttag.
Dvs. det gick att ansluta TV-antennen till elnätet.

Jag har sett ett i verkligheten när jag skulle bygga upp ett eget komponentförråd genom att slakta gamla TV-apparater.

Jag känner till ett dödsfall när barn kopplade in antennen till elnätet.
 
yxis skrev:
Det har vad jag förstått syndats mycket med jordade elelement i isolerad miljö på 70-talet.
Vårt hus hade jordade 400v-radiatorer från 80-talet och ojordade eluttag, utan JFB. Nu har vi JFB och radiatorerna har monterats ner i de ojordade rummen. Den enda kvarvarande "synden" är att de jordade innedelarna till luftvärmepumparna befinner sig i ojordade rum, dock minst två meter från närmaste uttag.
 
Bo.Siltberg skrev:
Antenningång i form av en "vanlig kontakt" och inkopplad hurdå ???????????
Men strunt i det....jag vill inte höra mer.
Du får höra mer mot din vilja :p (Det är trots allt en "informations/diskussions"-tråd, inte en tråd om en specifik hur-bygger-jag-här-i-huset-fråga).

Själva intaget på TV-apparaten hade gått sönder. Orginalmodellen bestod av dels kontaktdonet och dels komponenter för att uttaget skulle bli galvaniskt skiljt (för lågfrekvens/DC). Klantskallen hade ersatt detta med enbart ett kontaktdon, varpå TV'ns interna signaljord, som var minuspolen på direkt likriktad nätspänning, kom ut genom jorden på antennintaget.

Det finns ju en anledning till att centralantenner jordas. Numera är standarden tydligen galvaniskt skiljda antennuttag i lägenheter på grund av jordströmmarna när folk börjar använda skyddsjordade platt-tv.


magnu skrev:
De riktigt gamla TV-apparaterna med bandkabel-antenner, hade samma pinkonfiguration som ett vägguttag.
Dvs. det gick att ansluta TV-antennen till elnätet.

Jag har sett ett i verkligheten när jag skulle bygga upp ett eget komponentförråd genom att slakta gamla TV-apparater.

Jag känner till ett dödsfall när barn kopplade in antennen till elnätet.
Det har jag aldrig sett!
Bandkabelantenner anslöts mot slutet med en specialkontakt med separat pinkonfiguration för VHF och UHF (fast man kunde oftast vrida stiften 90 grader för att välja om en stickkontakt skulle vara för VHF eller UHF). (Det fanns/finns också en smalare variant för FM, och en snarlik icke-bandkabelkontakt för AM+jord).

De äldre bandkabelantennerna hade visserligen samma typ av 4mm-stift som gamla elkontakter / bananpluggar, men stiften satt tätare.

Det som däremot var riktigt farligt förr var att man kunde använda vanliga nätstickkontakter istället för rätt specialdon för att koppla in sig på högtalaruttag och skivspelaringång på gamla rör-radioapparater. Specialkontakterna hade ett extra stift i mitten, det fanns dels ett likadant runt och dels ett platt stift (för att skilja på högtalare och skivspelare).

En släkting har berättat om en närliggande blunder... Förr var telefoner oftast fast anslutna. Det var inte så skoj om man hade ett hobbyrum lagom avskiljt och ville prata i telefon där istället för där telefonen brukade stå. Praktiska studier visade att det inte var nån bra idé att använda vanliga nätström-vägguttag och stickproppar för telefonen när nån annan i hushållet först sätter kabeln i fel uttag så telefonen ringer konstant på 220V, sen lyfter på luren för att svara varpå trafo/mikrofon/hörlur lär ha pajat, och till råga på allt felanmäler till Televerket :wow::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.