Göran.W skrev:
Dom kan aldrig neka en att borra en vatten brunn innom vatten skydds område.
.
nej men man ska söka tillstånd med starka argument och vi har redan kommunalt VA så det går inte att motivera ett behov att borra efter eget vatten :(. Själva borrningen om inget värre händer kan orsaka grumlig vatten. Jag känner bara ett fall som fick tillstånd för grundvattenpump och använder sin gamla brunn på sekundärt area och släpper vatten ut i en bäck. Fick inte ens återföra vatten tillbaka in i marken.
gaia
 
CarMan skrev:
direkt till förångaren (när gasen tappar tryck så blir det enormt kallt)
är det där mitt kollektorvatten kommer att frysa till is?
Kan man styra tryckfallet så att kylningen blir mindre?
Eller byta köldmedie eller bygga större förångare ?
... jag har ingen grep om fysiken och ställer bara duma frågor ....
men om man glömmer alla värmepumpar som finns på marknaden och försöker konstruera en ny som kan jobba mot rent vatten. Vad som blir det största hinder? Storlek på anläggningen eller mycket dålig verkningsgrad eller är det bara helt omöjligt?
gaia
 
CarMan skrev:
vattnet ut (ner tillbacka till borrhålet) kommer alltid vara kallare än vattnet in (upp från borrhålet) så du kan inte värma marken. Den kyls.
Men han pratade ju om att pumpa plusgradigt vatten ut i marken... för att åstadkomma det måste han väl värma vattnet efter att det lämnat pumpen för som du säger så kyls ju vattnet ner där och i alla fall min utgående vätska håller minusgrader. Alltså skulle i alla fall jag få värma den för att kunna pumpa ut plusgradigt vatten till marken = en ren förlust?
 
BiFuel skrev:
Men han pratade ju om att pumpa plusgradigt vatten ut i marken... för att åstadkomma det måste han väl värma vattnet efter att det lämnat pumpen för som du säger så kyls ju vattnet ner där och i alla fall min utgående vätska håller minusgrader. Alltså skulle i alla fall jag få värma den för att kunna pumpa ut plusgradigt vatten till marken = en ren förlust?

Jag tror inte han vet hur en värmepump funka, därför beskrev jag det
 
gaia skrev:
är det där mitt kollektorvatten kommer att frysa till is?
Kan man styra tryckfallet så att kylningen blir mindre?
Eller byta köldmedie eller bygga större förångare ?
... jag har ingen grep om fysiken och ställer bara duma frågor ....
men om man glömmer alla värmepumpar som finns på marknaden och försöker konstruera en ny som kan jobba mot rent vatten. Vad som blir det största hinder? Storlek på anläggningen eller mycket dålig verkningsgrad eller är det bara helt omöjligt?
gaia

Ja det kommer att frysa till is i förångaren.
Om du ändrar på förutsättningarna så förångaren på ett eller annat sätt inte blir jätte kall. Så har du samtidigt ändrat hala konstruktionen till att bli neffektiv = ingan vits att ha bergvärme om du inte sparar" några slantar på den.
 
Kolla om du kan få instalera ett system med direktförångare. så hade man för. dessa system är lite känsligare, o går sönder lättare, men dom har inte vätska i barken eller berget.
Det är vanligtvis en koppar rörs slinga i vmarken eller berget, detta koppar rör är systemet förångare, så man lederaltså ut gasen direkt i markslingan (det är detta system sm har gett jordvärme båligt rykte, då man ofta får kärlskott där slingan ligger)
Men systemet släpper bara ut gas (& en liten mäng smörjmedel, alltså olja) om det gåt sönder.)
En lagning innebär att man får gräva upp hela slingan tills man hitar legaget, inte så skoj.
 
CarMan, det är inte så skoj att gräva ner och än värre att gräva upp :(. Och ja, jag är helt grön ang pumpar och därför ställer så duma frågor ... men jag lär mej svar efter svar som kommer . Tack för svaren allihopa.
Jag får nog avslag för koppar och oljan i gasen men det är lika bra för jag litar på din bedömning att det var inget bra pump.
gaia
 
om du bor i södradelen av landet så kan du ju ha en luft/vatten vp ist för bergvärme, jordvärme
 
ingemar_o skrev:
om du bor i södradelen av landet så kan du ju ha en luft/vatten vp ist för bergvärme, jordvärme
Ja, jag börjar inse det :). Men det är faktiskt inte helt omöjligt att projektera en jordvärmepump som går på rent vatten i slangen. Fick några bra tips på värmepumpsforum. Bra att veta att man har fler alternativ den dagen man ska byta vedpannan.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.