Vad är det som är farligt för grundvatten som kan läcka till mark från en bergvärmepump/jordvärmepump ?
Varför är det inte farligt på andra ställen? Är värmepumpar miljöbovar på något sätt?
gaia
 
Det är nog mäst en fix ide, som int går att ändra på.
Jag gissar att man är rädd för att få ner brine vättska i grundvattnet, om nån gräver av en slang typ. (för andvändes glykol blandning, i dag andvänds en sprit blandning)
 
Måste ju vara typ 100ggr faligare att ha en trafikerad väg på området.
 
Jag vet inte när glykol ersattes med sprit men förbudet måste ha kommit när pumpar var unga och det hänger fortfarande kvar trots att tekniken gått många mil framåt.
Spriten är ju enkelt att bli av med för den dunstar ju lätt och är ej giftig. Tror inte att jag skulle orsaka fyllesjuka hos dom som dricker kommunalt kranvatten om jag blev av med 200 liter 30% lösning :). Utspädd dödar den inte ens en bakterie . Nu har jag läst på lite :)

Skulle behöva komma i kontakt med någon som har fått tillstånd att borra/gräva ner slangen inom vattenskyddsområde ....
finns det någon här på forum??????? jag får nog ändra ämnes titel för att få svaret på den frågan
gaia
 
Redigerat av moderator:
Göran.W
Det finns 2 stora problem.
Det första är denaturerings medlet som förstör enorma mängdet vatten med sin smak.
Problen nr 2 är att det finns bakterier som älskar spriten så det blir rena bakterie härden i borrhålet vid läckage.
Det finns en brine vätska som ska vara godkänd innom vatten skydds område men kommer inte på namnet nu.
 
Göran.W skrev:
Det finns 2 stora problem.
Det första är denaturerings medlet som förstör enorma mängdet vatten med sin smak.
Problen nr 2 är att det finns bakterier som älskar spriten så det blir rena bakterie härden i borrhålet vid läckage.
Det finns en brine vätska som ska vara godkänd innom vatten skydds område men kommer inte på namnet nu.
Tack för svaret! Nu har jag läst på som en galning men hittade inte någon vätska som skulle kunna godkännas på ett primärt del av vattenskyddsområdet. Miljövänliga är de alla som säljs men inte tillräckligt i mitt fall. Fick lite hjälp på värmepumpforum där någon nämnde CO2 i slangar men har inte kommit underfund om det skulle fungera ...

Om jag kan själv överbevisa beslutfattarna att min anläggning är ingen hot mot grundvatten så kan jag få tillstånd men inte annars ... jag ger inte upp än:)
gaia
 
om det aktiva djupet blir så stort att det aldrig ska bli under 0°C så borde det väl gå att bara ha vanilgt vatten i slangarna, och om det funkar så är det ju enkelt att bevisa att det inte är farligt på nåt vis.:)
 
Göran.W
Jag vet inte om pottaska eller Kalciumklorid skulle kunna vara ok innom vattenskydds område.
Dock måste man se till att värmepumpen klarar använda dessa brinevätskor för dom är aggresiva mot metaler.

Har man tillräcklig till rinning kan man köra grundvatten värme dvs vattnet tas upp i ett hål och skickas ner i ett annat.
 
ingemar_o skrev:
om det aktiva djupet blir så stort att det aldrig ska bli under 0°C så borde det väl gå att bara ha vanilgt vatten i slangarna, och om det funkar så är det ju enkelt att bevisa att det inte är farligt på nåt vis.:)
Ju det är klart att jag ska sikta över nollan :) . Men vet ej vilka problem man kan stötta på. Troligtvis 2km nergrävd slang men det är en engångskostnad.
gaia
 
Göran.W skrev:
Har man tillräcklig till rinning kan man köra grundvatten värme dvs vattnet tas upp i ett hål och skickas ner i ett annat.
har läst om dom system men jag tror inte att jag får ens borra. Några kemikalier är uteslutna för det blir svårt att bevisa att dom är ofarliga. Miljöavdelningen tillåter inga medvetet inbyggda risker på mitt område så det är lika bra att jag siktar på en 100% säker kollektorvätska på en gång dvs rent vatten.

Jag resonerar som en naiv och hoppfull amatör:
Rent vatten är ju det ekonomiskt och tekniskt bästa energiförflytare som finns ( vedeldarens logik?). Tillsätter man salter, spritt , glykol så får man en vätska som är något mer trögflyttande i lägre temp men slangen /brunnen kan göras kortare (läs- billigare) för att folk ska ha råd med ny teknik. Höga pumppriser orsakar att folk vill spara på borrningen/ grävningen i stället och där kommer kollektorvätskor in i bilden. Pumpar klarar att jobba med minusgradiga media så det passar fint i vår kalla land.
Det finns inte många som bor på vattenskyddsområden så man vanligtvis optimerar pump och värmekälla utan hänsyn till vattenskyddet.
När jag nu försöker hitta ett sätt att använda kranvatten i slangar så är det att baka pumpens tekniska utveckling många steg tillbaka, känns det som. Det blir kanske totalt olönsamt i slutändan men jag vill gärna undersöka detta. Ibland stöter man faktiskt på glada överraskningar när man förenklar invecklade system :).

Har läst mej till att längre kollektorslangar ger varmare vatten in till pump. Varmare vatten in ger till och med något bättre COP. Nu återstår bara frågan om jag kan hålla kollektorvatten ur jorden över nollan på vintrarna i Skånska Söderåsens sandmark. Pumpar jag plusgradig vatten tillbaka till marken så fryser det ju inte rund slangarna och inga tillsatser behövs. Jag försöker medvetet avstå från att jobba med minusgrader utan att riktigt veta om det är möjligt och vilka ekonomiska och tekniska konsekvenser det kan bli. Man kanske klarar årets värmebehov men mindre pump???

Hoppas fortfarande att jag får kontakt med någon som har redan gjort det/ tänkt annorlunda och... kan ge mej lite tips :).
gaia
 
gaia skrev:
Ju det är klart att jag ska sikta över nollan :) . Men vet ej vilka problem man kan stötta på. Troligtvis 2km nergrävd slang men det är en engångskostnad.
gaia

man mäter tempraturen in på vattnet, o den är ofta nära noll på vintern.
Men det är ju den varna sidan på systemet. I själva förångaren är ju alltid flera minusgrader, oavsett hur varmt vatten in du har.
 
Om du pumpar plusgradigt vatten till marken när det är som kallast finns det väl risk att du värmer marken med ditt hus istället för tvärtom? Jag har cirka 1,5 grader in och -1,5 grader ut (har jag för mig) på min bergvärme nu när det är kallt.
 
Nej det är ingen risk.

borrvattnet har en enda uppgift, o det är att värma förångaren som är flera minusgrader kall.
Ju varmare vatten in du har ju bättre cop får anläggningen
sen för att förångaren ska få en jämn värmning överhela ytan, vilket behövs för att gasen ska förångas helt i förångaren så ska man ha en tempraturskillnad på 3 grader mellan KB-in & KB-ut.

vattnet ut (ner tillbacka till borrhålet) kommer alltid vara kallare än vattnet in (upp från borrhålet) så du kan inte värma marken. Den kyls.
 
När gasen förångat till gasform i förångaren så kan man komprimera gasen i kompressorn, vilket gör att gasen når ca 70 grader (allt man komprimerar blir varmt)
gasen går till kondensorn. kondensorn kyls ned av dit kalla radiatorvatten, detta får gasen att kondensera o bli i vätskeform.
Vätskan leds sen vidare till en förstrypning. Förstrypningen gör att vi får högt tryck mellan kompresorn & förstrypningen, o på andra sidan förstrypningen tappar vi tryck, o gasen börjar förångas. Här homer vi direkt till förångaren (när gasen tappar tryck så blir det enormt kallt)

När vi kylde kondensorn med radiatorvatnet så vart radiatorvattnet varmare o det är där vi får värmen till radiatorsystemet.

Tempraturen på borrhålsvattnet påverkar bara hur kallt/varmt gasen ska vara när den når kompressorn. ju varmare gasen är när den når kompressorn, ju lätareär det för kompressorn att nå en hög tempratur.
 
Göran.W
Dom kan aldrig neka en att borra en vatten brunn innom vatten skydds område.
Så totalt borr förbud råder det inte innom vatten skydds område.

Känns lite vanskligt att köra utan brine men får man bara ner slangarna väl under frostfritt dvs ca 1,5 meter så skulle det väl funka om man har ordentligt med slang och sätter någon styrning som slår av kompressorn om vattnet blir för kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.