Mikael_L skrev:
På den tiden (1960) var det troligast en lokal färgstandard som bestämts utav det lokala elverket, eller att färgerna på orten följde en sådan tidigare standard historiskt. Vi hade inga nationella eller internationella färgstandarder på kabel i hus på den tiden.


Man drar som regel jorden i samma dimension som fasledarna. Men för det mesta kan man gå ner en dimension om man vill och orkar räkna lite:
[länk]
[länk]
Huset står i Österrike och där fanns en national färgstandard. Mellan 1938 och 1962 var det VDE-bestämningar från Tyskland som gällde. Nollan var grå (och även PEN-ledare), jord, om det fanns, var röd. Fas kunde vara vilken färg som helst. Röd kunde även vara fas (TN-C matning, matning till trefasförbrukare utan nolla), tändtråd eller mellantråd. Separat skyddsjord i fasta anläggningar introducerades 1955, innan var det bara TN-C eller ojordad miljö. Ojordad miljö förbjöds redan 1958.
 
Mikael_L
Aaaha, Österrike ... :)
Ja då är det bara att strunta i mitt inlägg, då det endast gällde för Sverige. Sorry.


edit:
Men tyskland var väl den stora aktören och standard-skaparen inom elområdet under större delen av 1900-talet, och det är väl troligt att Österrike tog det mesta rakt av.

Men även Sverige, vi köpte antagligen majoriteten av utländsk elmaterial ifrån Tyskland, och våra elnätsföretag anammade säkert tyska standarder ofta, både för att det var enkelt och bra.
 
Redigerat:
Visst, några länder i Europa följde tyska standarder. Färgstandarden användes i Tyskland, Österrike, Ungern och kanske Tjeckoslovakien och Rumänien. Innan Hitler tog över Österrike fanns det ingen enhetlig färgstandard, urgamla sladdar har oftast bara två grå ledare, fyrledarsladdar har två gråa och två svarta. I väggarna var allt svart. I källaren hittade jag kulo av okänd ålder med grå, röd och blank bitråd.

Elnätsföretag hade en annan färgstandard, de använde gul, grön och lila för faserna och svart för PEN, sen grå och även ljusblå.

NB: jag bor i Österrike och sysslade med el under en tid, både gamla och nyare hyreshus och nya stora anläggningar, t.ex. järnvägsstationer (bara planering). Idag är jag mer eller mindre hempulare utan egen behörighet men jag får utföra jobb i mitt eget hus och även hos släkt och vänner eftersom jag har utbildningen. Behörighet krävs bara för yrkesmässiga jobb, dvs. jag får inte jobba för pengar.
 
Jag hade en elektriker hemma som kopplade in en elcentral åt mig.
Hela centralen var kopplad på JFB. Dvs om JFB löste så hade kyl,frys panna stannat.
Det satt också dubbla kablar på skruvkontakterna till JFB. Kablarna gick med andra ord att rycka bort för hand.
De var då jag började intressera mig för el. Det slutatde med att hela centralen var ombyggd.
Nu sitter det personskyddsautomater på kyl,frys,panna,cirkulationspump. Kablarna är numera skarvade i speciella Kopplingsblock.
Mycket bättre blev det!!!
Så det finns inte bara slarviga hemmapulare . Det finns naturligtvis också väldigt många idioter. Och de är bra att reglerna stoppar dom riktiga stolpskotten.
Men min rekommendation är att använda prylar av högsta kvalité. Skaffa riktiga verktyg av bra kvalitet. Dokumentera noga.
Märk upp allt ordentligt så man kan se exakt hur de är kopplat.
Känns som att misstaget många hemmapulare gör är att använda sig av dåliga grejor. Låt det få kosta. Det ska vara överdrivet bra!
Nästa projekt är att bygga belysning till trappräcket. Belysningen kommer drivas med 2 st led transformatorer. Dessa kommer vara inbyggda i ett litet skåp. Däri kommer jag Montera en termostat som känner av om transformatorerna skulle råka bli för varma. Termostaten kommer att slå till ett shunt relä som bryter en säkring.
De jag vill komma till är att man ska tänka hängslen och livrem :)
 
Varför ska du bygga in transformatorerna om det innebär att dom kan bli överhettade?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Varför ska du kortsluta för att bränna säkringen istället för att bara bryta strömkretsen istället?

Tänk om det händer något så det inte löser säkringen utan istället går 10A och utvecklar 2300W värme någonstans med brand som följd.
Plus att efter en stum kortslutning kan automatsäkringar behöva bytas.
 
De flesta bygger in sina led drivers. Ofta petas dom upp bakom innertaket.
Jag monterar en funktion som håller koll på om dom skulle bli för varma. De flesta led driver har inbyggd överhettningsskydd men det skadar inte att ha fler.
 
Det är inte fel med extra skydd men sätt det då som sagt brytande och inte som "crowbar" även om den principen också används ibland. Men då tex i riktigt kraftiga farliga anläggningar som skydd mot ljusbågar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Varför ska du kortsluta för att bränna säkringen istället för att bara bryta strömkretsen istället?

Tänk om det händer något så det inte löser säkringen utan istället går 10A och utvecklar 2300W värme någonstans med brand som följd.
Plus att efter en stum kortslutning kan automatsäkringar behöva bytas.
Säkringen huvuduppgift i detta fallet är att den ska lösa ur med hjälp av shunt relät som monteras mot säkringen. Säkringen kan vara på 0.5 a. Vi pratar om hagers dvbärgbrytare.
 
henrikbergman86 skrev:
Det satt också dubbla kablar på skruvkontakterna till JFB.
Den frågan har varit uppe tidigare.
Om totalarean inte överskrids, och kablarna är av samma typ, så anses det tydligen vara OK om tillverkarspecifikationen inte säger något annat.
T ex två RK med samma area i en hissklämma av god kvalité.
 
MagHam skrev:
Den frågan har varit uppe tidigare.
Om totalarean inte överskrids, och kablarna är av samma typ, så anses det tydligen vara OK om tillverkarspecifikationen inte säger något annat.
T ex två RK med samma area i en hissklämma av god kvalité.
Såhär ser min lösning ut. Vet att det finns andra plintar också men hade plats för dessa.


Elskåp med öppen dörr som visar rad av säkringar och märkta ledningsanslutningar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
henrikbergman86 skrev:
Säkringen huvuduppgift i detta fallet är att den ska lösa ur med hjälp av shunt relät som monteras mot säkringen. Säkringen kan vara på 0.5 a. Vi pratar om hagers dvbärgbrytare.
Om man köper LED-drivare inte från Ebay eller Aliexpress utan istället väljer en tillverkare och modell där man kan ladda ner och få se CE-intyget och det finns en produktdokumentation med installationsanvisning och specifikation som är utförlig, samt monterar dessa i en godkänd självslocknande kapsling och matar dem via dvärgbrytare på 0,5A så undrar jag är det ens möjligt att skiten brinner upp??
Borde säkra god sömn med bred marginal.

Känns som ett större problem att man gör en felaktig installation (placering av komponenter, kapslingar, glappa kablar, osv som redan nämnts), eller att man helt enkelt monterar SKIT som man köpt billigt, av okänt märkt där det är ytterst tveksamt om produkten ens uppfyller kraven för att få installeras. När den sedan brinner upp vet man att den inte uppfyllde kraven. :)

Jag menar, har vi några fall där något farligt inträffat pga att en komponent inte fyllt sin funktion (i en i övrigt korrekt installation)? T.ex. Hager C10 har ej löst ut vid kortslutning-> huset brann ner osv. Hager jordfelsbrytare löste inte ut, någon dog etc.

Den reella risken bör vara betydligt högre bland alla apparater som sitter inkopplade i vägguttagen än vad som händer i den fasta installationen. Den fasta installationen är åtminstone "enkel" att minimera risken i. Tänk Kinaladdare för mobiltelefoner, värmefiltar för 230V som ej uppfyller krav etc. De löser inte ut någon säkring men kan brinna upp ändå.

"Kvalificerat hempuleri" tror jag som tidigare nämnts kan leda till väldigt säkra och bra installationer. Det kanske även är så att den "kvalificerade hempularen" undviker att plugga in tveksamma apparater i uttagen och i övrigt "har koll" på hela sin anläggning och förhoppningsvis hatar dessa ytterst tveksamma kabelhögar med tio förgreningar som man kan hitta gömda hemma under tv-bänk mm hos folk. Detta gör nog att risken för elfel/brand hos dessa personer blir betryggande låg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
henrikbergman86 skrev:
Såhär ser min lösning ut.
Ja, det är väl egentligen rätt att plinta ut fördelningar som du gjort. Hagergrejjer och märkta grupper (y)

De som släppte "under samma skruv" som du skrev innan. Var det verkligen två identiska ledare under en hissklämma?
 
Självklart kör man led driver som är certifierade märkta:)
Bra skrivet i övrigt :)
 
MagHam skrev:
Ja, det är väl egentligen rätt att plinta ut fördelningar som du gjort. Hagergrejjer och märkta grupper (y)

De som släppte "under samma skruv" som du skrev innan. Var det verkligen två identiska ledare under en hissklämma?
Elkillen hade pulat dit 2 st kablar under en och samma skruv utan kabelskor . Kändes inte rätt när man kunde rycka bort kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.